CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-27 12:28:50 följande:
Även om du har rätt i sak så för du fram ett pseudoargument.
Att något är naturligt innebär inte att det är säkrare eller bättre för människan. Tvärtom så kan naturliga substanser vara långt farligare eftersom man inte på samma sätt kan kontrollera koncentration och föroreningar från icke-önskvärda ämnen.
Ta stevia som exempel, det framhålls som ett naturligt (= "ofarligt") sötningsmedel. Samtidigt så finns det betydligt färre välgjorda studier kring säkerheten kring stevia än kring aspartam som får klä skott som "konstgjort sötningsmedel".
Nej, det har du rätt i. Därför bad jag TS att ta reda på om de olika medlen så får denne avgöra själv. Det finns inget som är ofarligt, socker är ju inte heller det bästa precis.
Efter att jag hade sett dokumentärerna om E-medlen så valde jag ändå att sluta med all form av lightprodukter. Och eftersom att jag var tvungen att välja mellan socker, sötningsmedel eller stevia så slutade jag även med all läsk och saft. Äter inte godis eller chips av något slag heller och mår bättre än någonsin.
Jag tror att var och en får avgöra vad man anser är skadligt/farligt och därmed dra sin slutsats därifrån. Ska man följa alla debatter så blir man ju inte mycket smartare. Men