• Anonym (addicted)

Hur farligt är coca cola light?

Jag är beroende av cola light/zero. Jag dricker en 0,5 liters flaska till lunch varje dag. Min största skräck är cancer och jag har googlat som en galning och läst på olika forum men hittar inga bra svar. Kan någon på FL motivera mig att sluta dricka cola light?

• Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?
  • Anonym (addicted)
    NeedfulThings skrev 2013-12-04 17:54:27 följande:
    Nej de smakar ju verkligen inte alls samma. Skulle lätt kunna plocka ut light tex i ett blindtest!
    Det där trodde min sambo också om Plopp och Center. Ack vad lurad han blev....
  • NeedfulThings
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-04 17:59:20 följande:
    Det där trodde min sambo också om Plopp och Center. Ack vad lurad han blev....
    Skulle inte heller kunna skilja på plopp och center. Men light och zero helt klart. Dricker ju light om zero eller pepsi max inte finns så jag vet precis hur den smakar. Eftersmaken är väldigt tydlig.
  • Anonym (addicted)
    NeedfulThings skrev 2013-12-04 18:03:44 följande:
    Skulle inte heller kunna skilja på plopp och center. Men light och zero helt klart. Dricker ju light om zero eller pepsi max inte finns så jag vet precis hur den smakar. Eftersmaken är väldigt tydlig.
    Jag dricker lika gärna zero som light. Tycker dessvärre det är lika smarrigt
  • Anonym (Tandläkaren)
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-03 18:37:22 följande:
    NaF? Vad är det?
    Natriumfluorid. Det är den form av fluor som man kan skölja med.
  • Anonym (addicted)
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2013-12-04 20:05:51 följande:
    Natriumfluorid. Det är den form av fluor som man kan skölja med.
    Jag brukade använda Listerine men min tandläkare sa att det inte var optimalt. Ska gå över till Flux. Jag brukar ta fluortabletter. Har en burk på skrivbordet på jobbet och tar 3-4 om dagen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-04 20:13:01 följande:
    Jag brukade använda Listerine men min tandläkare sa att det inte var optimalt. Ska gå över till Flux. Jag brukar ta fluortabletter. Har en burk på skrivbordet på jobbet och tar 3-4 om dagen.
    Det är natriumfluorid i fluortabletter också. Jag överlåter det till tandläkaren att svara men jag tror att det inte är särskilt nyttigt att överdosera.

Fluor som kemiskt ämne vill man inte ha i munnen. Eller någon annanstans.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (addicted)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-04 20:14:54 följande:
    Det är natriumfluorid i fluortabletter också. Jag överlåter det till tandläkaren att svara men jag tror att det inte är särskilt nyttigt att överdosera.

Fluor som kemiskt ämne vill man inte ha i munnen. Eller någon annanstans.
    Det står väl på burken att man max får ta 6 st/dag. Om jag inte minns fel.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-04 20:27:42 följande:
    Det står väl på burken att man max får ta 6 st/dag. Om jag inte minns fel.
    Jo, det gör det nog. Det jag menar är att det är NaF i båda produkterna och det kan då bli en överdosering.

Mig veterligen är det inte farligt men det kan leda till dental fluoros som i mild form innebär missfärgningar av tänderna. Men som sagt, andra är bättre lämpade än vad jag är på att svara på det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (addicted)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-04 20:34:55 följande:
    Jo, det gör det nog. Det jag menar är att det är NaF i båda produkterna och det kan då bli en överdosering.

Mig veterligen är det inte farligt men det kan leda till dental fluoros som i mild form innebär missfärgningar av tänderna. Men som sagt, andra är bättre lämpade än vad jag är på att svara på det.
    Jag använder inte båda samtidigt. Jag vill inte ha bruna tänder.
  • Anonym (Tandläkaren)
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-04 20:13:01 följande:
    Listerine har för låg fluorhalt. Fluortabletter rekommenderas inte i första hand, utan sköljning är en bättre administrationsform.
  • Anonym (Medel)
    Anonym (addicted) skrev 2013-12-03 10:15:54 följande:
    Jag är beroende av cola light/zero. Jag dricker en 0,5 liters flaska till lunch varje dag. Min största skräck är cancer och jag har googlat som en galning och läst på olika forum men hittar inga bra svar. Kan någon på FL motivera mig att sluta dricka cola light?
    Läs på om olika E-medel istället för att fokusera på just en produkt. Jag har suttit som klistrad framför dokumentärer då jag är en sån som väljer lightprodukter framför de "feta". Helst ville jag ha motargument mot de som valde att försöka få mig över till deras sida, påpekade över cancer och dylikt.

Det intressanta med E-medel och olika sötningsmedel är att majoriteten av de som finns i våra produkter faktiskt är framställda av naturliga ämnen. T.ex så är olika emulgeringsmedel ofta framställda av en viss sorts sjögräs som kokas. På Netflix finns en hel del dokumentärer om det där, annars bör det finnas på SVT Play-
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Medel) skrev 2013-12-27 12:05:43 följande:
    Läs på om olika E-medel istället för att fokusera på just en produkt. Jag har suttit som klistrad framför dokumentärer då jag är en sån som väljer lightprodukter framför de "feta". Helst ville jag ha motargument mot de som valde att försöka få mig över till deras sida, påpekade över cancer och dylikt.

Det intressanta med E-medel och olika sötningsmedel är att majoriteten av de som finns i våra produkter faktiskt är framställda av naturliga ämnen. T.ex så är olika emulgeringsmedel ofta framställda av en viss sorts sjögräs som kokas. På Netflix finns en hel del dokumentärer om det där, annars bör det finnas på SVT Play-
    Även om du har rätt i sak så för du fram ett pseudoargument.

Att något är naturligt innebär inte att det är säkrare eller bättre för människan. Tvärtom så kan naturliga substanser vara långt farligare eftersom man inte på samma sätt kan kontrollera koncentration och föroreningar från icke-önskvärda ämnen.

Ta stevia som exempel, det framhålls som ett naturligt (= "ofarligt") sötningsmedel. Samtidigt så finns det betydligt färre välgjorda studier kring säkerheten kring stevia än kring aspartam som får klä skott som "konstgjort sötningsmedel".
  • Anonym (Medel)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-27 12:28:50 följande:
    Även om du har rätt i sak så för du fram ett pseudoargument.

Att något är naturligt innebär inte att det är säkrare eller bättre för människan. Tvärtom så kan naturliga substanser vara långt farligare eftersom man inte på samma sätt kan kontrollera koncentration och föroreningar från icke-önskvärda ämnen.

Ta stevia som exempel, det framhålls som ett naturligt (= "ofarligt") sötningsmedel. Samtidigt så finns det betydligt färre välgjorda studier kring säkerheten kring stevia än kring aspartam som får klä skott som "konstgjort sötningsmedel".
    Nej, det har du rätt i. Därför bad jag TS att ta reda på om de olika medlen så får denne avgöra själv. Det finns inget som är ofarligt, socker är ju inte heller det bästa precis.

Efter att jag hade sett dokumentärerna om E-medlen så valde jag ändå att sluta med all form av lightprodukter. Och eftersom att jag var tvungen att välja mellan socker, sötningsmedel eller stevia så slutade jag även med all läsk och saft. Äter inte godis eller chips av något slag heller och mår bättre än någonsin.

Jag tror att var och en får avgöra vad man anser är skadligt/farligt och därmed dra sin slutsats därifrån. Ska man följa alla debatter så blir man ju inte mycket smartare. Men
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Medel) skrev 2013-12-27 17:53:11 följande:
    Nej, det har du rätt i. Därför bad jag TS att ta reda på om de olika medlen så får denne avgöra själv. Det finns inget som är ofarligt, socker är ju inte heller det bästa precis.

Efter att jag hade sett dokumentärerna om E-medlen så valde jag ändå att sluta med all form av lightprodukter. Och eftersom att jag var tvungen att välja mellan socker, sötningsmedel eller stevia så slutade jag även med all läsk och saft. Äter inte godis eller chips av något slag heller och mår bättre än någonsin.

Jag tror att var och en får avgöra vad man anser är skadligt/farligt och därmed dra sin slutsats därifrån. Ska man följa alla debatter så blir man ju inte mycket smartare. Men
    Tycker du att var och en bör avgöra om ett visst läkemedel är skadligt eller gör nytta också?

Jag kritiserade inte ditt beslut att inte äta light-produkter (som jag inte visste om förrän nu), jag kritiserade ditt sätt att skriva om "naturliga produkter" som om de vore bättre.
  • Pepita22

Fast 0.5 liter/dag låter inte som någon sådan där jätteaddict-överkonsumtion ändå?

• Pepita221
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-03 10:52:49 följande:
    Mängden fosforsyra i Coca Cola är så liten att den är helt och hållet försumbar. Ens egen magsyra är mångdubbelt mer frätande än syran i colan.
    Fast magsyran kommer inte i kontakt med tänderna...
  • Anonym (addicted)
    Pepita22 skrev 2013-12-27 19:34:11 följande:

Fast 0.5 liter/dag låter inte som någon sådan där jätteaddict-överkonsumtion ändå?

Fast jag vill helst dricka 2 burkar på kvällen också....
  • Anonym (bestäm dig)

Men alltså.. bara bestäm dig för att sluta med skiten.
    Det är inte bra med läsk och verkligen inte lightläsk. 

Jag har aldrig haft ett läskberoende men jag minns hur gott jag tyckte det var med läsk förut, när jag var yngre. Drack det mer än gärna.

Sedan började jag träna och tänka på vad jag stoppade i mig och ville givetvis bli kvitt mitt sockerberoende. Det var en kamp men jag tror det tog en vecka. Sedan dess kan jag inte dricka annat än vatten då allt annat smakar alldeles för sött för mig. Jag minns tex hur gott julmust var förut, men idag kan jag knappt lukta på det då jag tycker det är alldeles, alldeles för sött.

Det finns inga genvägar och läsk är inget annat än en farlig jävla fälla. 

• Anonym (addicted)
    Anonym (bestäm dig) skrev 2013-12-28 18:32:19 följande:
    Men alltså.. bara bestäm dig för att sluta med skiten.
    Det är inte bra med läsk och verkligen inte lightläsk. 

Jag har aldrig haft ett läskberoende men jag minns hur gott jag tyckte det var med läsk förut, när jag var yngre. Drack det mer än gärna.

Sedan började jag träna och tänka på vad jag stoppade i mig och ville givetvis bli kvitt mitt sockerberoende. Det var en kamp men jag tror det tog en vecka. Sedan dess kan jag inte dricka annat än vatten då allt annat smakar alldeles för sött för mig. Jag minns tex hur gott julmust var förut, men idag kan jag knappt lukta på det då jag tycker det är alldeles, alldeles för sött.

Det finns inga genvägar och läsk är inget annat än en farlig jävla fälla. 
    Jo jag vet...
    Tränar gör jag 4 dagar i veckan och jag är vegeterian. Läsk är min stora last.
Svar på tråden Hur farligt är coca cola light?