• SessanM

Smör vs Margarin

Jag bakar en del och för mig är det självklart att baka med riktigt smör, men hur gör ni?

Smör eller margarin? Eller kanske något helt annat? Upplys mig!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smör vs Margarin
  • DenNamnbitne

Margarin - tyvärr
    Jag skulle hellre vilja baka med smör men det är ju mycket dyrare. När jag flyttar hemifrån blir det nog bara smör. 

• Petrol
    Amie77 skrev 2013-12-07 14:01:35 följande:
    JoBa: Äh, lite krav kan man ju ha på sina medskribenter!! Glad (Men självklart har du rätt. Reagerade dock mest på "vem fan" som att folk som väljer att äta margarin är idioter. För mig som i 19 år växte upp med det hemma så är det helt enkelt så att jag [inte alla] vänjer sig vid den smaken och det är den man vill ha... Då vill man ju inte bli idiotstämplad som en "vem fan".)

Inser att eftersom detta är FL så är det nu stor risk att någon kommer att ge exempel på att "JAG åt BARA margarin i mitt hem tills jag var 25 och JAG har gått över till SMÖR så jo du är en idiot"-inlägg. Väntar med spänning. Eller så är det så att denna diskussion inte får folk att dra igång så, men inget förvånar mig på FL längre.
    Det handlar om mat, och det handlar om något som kan tolkas som rätt eller fel, det är helt klart bara en tidsfråga innan du kan känna dig till freds gissar jag:)
  • Amie77

Eller så känns det inte lika kul nu då vi förutsett vad som kan komma att ske. JoBas exempel ovan är ju ett bra exempel på vad som faktiskt skulle kunna hända här.

• fluu

Margarin eller olja. Finns inte så mycket att välja på eftersom jag är allergiker.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lindir

Nu bakar jag just aldrig men om det händer blir det väl smör, för det brukar vi ha hemma. Jag har däremot inget särskilt emot margarin och är uppvuxen med min mors väldigt goda bullar, bakade med margarin. Jag tror faktiskt jag läste att bullar t.o.m. blir mindre torra om man använder margarin men det är inget jag har testat.
    Smör på mackor blir det inte, där föredrar jag helt margarin, gärna med så lite smak som möjligt.

Rude and not ginger
  • Vårdutbildad förälder
    lilletrille skrev 2013-12-07 13:14:16 följande:
    Margarin kommer inte in i vårt hem. Vi är väldigt noga med vad vi köper för mat, ekologiskt och närodlat så länge det går att få tag på. Det kostar lite extra, men det är det lätt värt! Dessutom nobbar vi, så gott det går, ohälsosamma förpackningar såsom plast och konservburkar. Det gör mig ledsen att folk är så sjukt okritiska till vad dom stoppar i sina barn..
  • Tallpall

Margarin eller rapsolja, dels för att jag inte märker någon större skillnad i smak, dels för att Livsmedelsverket rekommenderar det.

• Majsan70

Margarin bakar jag med för det mesta. Smaksak och jag tycker inte om smör helt enkelt. Lagar mat gör jag i olivolja och bakar gärna med det med om det är nåt som går såklart.  Lätta på mackorna.

• Pimpinellan

Skulle aldrig få för mig att baka med margarin! Blir ju mycket godare med smör ju. Glad Har en vän som bakar jättemycket,men är för snål att använda smör. Snålheten kan bedra visheten som sagt...

Svar på tråden Smör vs Margarin