• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • jevana
    nisopa skrev 2015-02-20 19:35:57 följande:
    Kännt skulle de stå!! Om du känt av molvärk eller mensvärk.

Tänkte skrivit de att du kunde nog testat nu ikväll eftersom de gått så många dagar.

Grattis!!!!
    Makes more sence :D Som lätt mensvärk, så som det varit några dagar innan mens de senaste dagarna. Nu när jag fått mitt ytterst svaga (spök?)plus så tycker jag att det ändå känns annorlunda än vanlig mensvärk, men jag kan inte riktigt sätta fingrarna på vad det är som är annorlunda. Eventuellt molar det mer längre upp mot äggstockarna, medans riktig mensvärk sitter längre ner i livmodern.. eller så är jag inbillningssjuk. Och jag har lite svårt att tro på det där svaga sträcket ändå, väljer att inte tro 100% ännu (bara 99% :P) förrän jag sett det i CB digital. Stort tack för grattis, men håll ändå både tummar och tår för mig imorgonbitti! Något säger mig att det kommer bli en lååååång natt!
  • jevana
    sweetheart80 skrev 2015-02-20 19:58:16 följande:

Hejsan. Jag fick igår äntligen min mens efter att ha haft 2st hormonspiraler i 9år sammanlagt. Och jag tänkte börja tempa så jag tog tempen igår och har fixat ff appen och allt. Men tänkte höra vad man ska tänka på för att få så korrekt kurva?? Måste det vara på samma tider osv?? Har 3barn sen innan och minsta är 9år men har liksom aldrig planerat bebis utan de har bara kommit direkt. Så jag tänkte testa detta med att tempa. Tacksam för alla tips

Försök ta så nära samma tid på morgonen som möjligt ja, åtminstone så det blivit några timmar sammanhängande sömn. Oralt/vaginalt (kör själv oralt) och med en temp-mätare med minst en marginal.  Jag ser till att ha tempmätaren just vid lampbrytaren till sänglampan så jag inte kan missa den och hinna stiga upp.. Lycka till :) 
  • sweetheart80
    jevana skrev 2015-02-20 20:14:42 följande:

Försök ta så nära samma tid på morgonen som möjligt ja, åtminstone så det blivit några timmar sammanhängande sömn. Oralt/vaginalt (kör själv oralt) och med en temp-mätare med minst en marginal.  Jag ser till att ha tempmätaren just vid lampbrytaren till sänglampan så jag inte kan missa den och hinna stiga upp.. Lycka till :) 

Tack för tipset. Tog ut min spiral den 13/1 och nu kom kroppen igång så jag tänkte att jag ville kolla det där med äl utan att slänga pengarna på tester Haha.
  • pugsnotdrugs

Månadens kurva än så länge. Dom två senaste månaderna har jag haft äl på dag 17 och 20. Nu går det liksom sakta neråt typ, vad kan det bero på? Hur ser tempen ut om kroppen skippar äl en månad? Ältesterna har varit totalt blanka fram tills idag då kunde man se ett svagt streck, så kanske att det blir starkare i dagarna så jag bara har en sen äl. Är så rädd jag är steril:(
  • jevana
    sweetheart80 skrev 2015-02-20 20:19:39 följande:
    Tack för tipset. Tog ut min spiral den 13/1 och nu kom kroppen igång så jag tänkte att jag ville kolla det där med äl utan att slänga pengarna på tester Haha.
    Absolut! Jag tycker också att ÄL-test skulle vara så bökigt att hålla på med varje dag.. Jag har i alla fall fått ut mycket information av att tempa, även om det varit lite tvetydigt ibland :)
  • sweetheart80
    jevana skrev 2015-02-20 20:26:26 följande:

Absolut! Jag tycker också att ÄL-test skulle vara så bökigt att hålla på med varje dag.. Jag har i alla fall fått ut mycket information av att tempa, även om det varit lite tvetydigt ibland :)

Verkar vara ett spännande sätt att lära känna kroppen. Är det nån fara att förstöra kurvan om man missar att tempa nån dag? Jag jobbar skift men har sovande natt och givetvis har jag glömt termometern hemma idag och jag jobbar. Är på mensdag 2idag så jag kommer missa att tempa imorgon bitti. Får lära mig att ta med den i jobb väskan Haha
  • jevana
    sweetheart80 skrev 2015-02-20 20:29:40 följande:
    Verkar vara ett spännande sätt att lära känna kroppen. Är det nån fara att förstöra kurvan om man missar att tempa nån dag? Jag jobbar skift men har sovande natt och givetvis har jag glömt termometern hemma idag och jag jobbar. Är på mensdag 2idag så jag kommer missa att tempa imorgon bitti. Får lära mig att ta med den i jobb väskan Haha
    Borde inte vara någon fara så till vida att du inte är just kring ÄL eller BIM. Då kan det vara intressanta tempar du går miste om, typ dippen före ÄL som många har.. En bild av min senaste kurva finns här lpå föreg.sida, och där det är streckade linjer har jag antingen glömt att tempa helt, eller så har jag valt att inte visa tempar pga sjukdom/feber men då syns ändå blå prickar. 
  • sweetheart80
    jevana skrev 2015-02-20 20:46:53 följande:

Borde inte vara någon fara så till vida att du inte är just kring ÄL eller BIM. Då kan det vara intressanta tempar du går miste om, typ dippen före ÄL som många har.. En bild av min senaste kurva finns här lpå föreg.sida, och där det är streckade linjer har jag antingen glömt att tempa helt, eller så har jag valt att inte visa tempar pga sjukdom/feber men då syns ändå blå prickar. 

Aha.är det vanligt att få det som heter implantations dippen? Försöker se om det finns några tecken redan innan bim om det har tagit sig eller man vet inte före bim och hoppas tempen inte sjunker?
  • nisopa
    jevana skrev 2015-02-20 20:04:42 följande:

Makes more sence :D Som lätt mensvärk, så som det varit några dagar innan mens de senaste dagarna. Nu när jag fått mitt ytterst svaga (spök?)plus så tycker jag att det ändå känns annorlunda än vanlig mensvärk, men jag kan inte riktigt sätta fingrarna på vad det är som är annorlunda. Eventuellt molar det mer längre upp mot äggstockarna, medans riktig mensvärk sitter längre ner i livmodern.. eller så är jag inbillningssjuk. Och jag har lite svårt att tro på det där svaga sträcket ändå, väljer att inte tro 100% ännu (bara 99% :P) förrän jag sett det i CB digital. Stort tack för grattis, men håll ändå både tummar och tår för mig imorgonbitti! Något säger mig att det kommer bli en lååååång natt!

Tror du kommer få ett starkt plus imorgon!! :)

Ska också testa men är nog förtidigt.
  • nisopa

Jag köpte förresten en till termometer och tänkte testa vaginalt nästa månad. Borde inte de bli lite säkrare? Typ om man sover med öppen mun och så.

Förra månaden testade jag första gången med ägglossningstest. Positivt 2 dagar i rad och räknar med äl den andra positiva dagen. Då kom mensen 12 dagar efter de. hoppas att de va nåt tillfälligt. Hade känts bättre om det var 14 dagar Så ägget hinner fästa ordentligt.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend