• Jomila

Börjar om igen.

Fick ett tidigt missfall i början av december efter att ha försökt bli gravida sen september 2012. Kändes hemskt, värdelöst, orättvist och fruktansvärt (och en himla massa andra känslor blandat i en enda röra). Det känns fortfarande tungt och sorgligt men vi har kommit igenom och vill såklart bli gravida igen så snart kroppen är redo. Så nu väntar vi in första tant röd och börjar om från början med att räkna dagar mellan senaste mensen, ÄL och BIM. Finns det någon mer därute som är där vi är i bebisverkstaden? Då kan vi ju hänga här tillsammans och heja fram varandra till ett nytt plus på stickan :). Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-17 20:35
    Lägger in vår lilla vi-som-är-med-i-tråden-lista här TS. Om någon mer vill läggas till så är det bara att hojta!

joemal
    Haha, även jag har svårt att hålla isär våra inlägg och vem ni skriver till ibland, mycket förvirrande lika namn vi har valt

Min historia... Jag är snart 29, vi har försökt skaffa barn i 1,5 år. Det tog ett år innan jag blev gravid första gången, det slutade i missfall i vecka 12 och jag skrapades. På tredje försöket efter det blev jag gravid igen, det slutade i ma i vecka 8, fostret hade dött i vecka 6+2. Den gången fick jag tabletter.

Jag har haft en mens sen sista missfallet och räknar nu ner till nästa bim den 17/1. Största funderingen och rädslan just nu är; hur lång tid tar det till nästa gång?

Jomila
    Haha, jag håller med både dig och joemal...lika nicks så här kommer min story;

Jag är 28, sambon 30...slutade skydda oss i oktober 2012 och fick första pluset november 2013. Slutade i missfall v 6+3. På dagen en månad (3 januari) efter mf kom tant röd. Så trots ett kämpigt år med rädsla för att inte kunna bli gravid, sen bli det, och så förlora det...så känns det ändå som man har kommit igenom starkare på andra sidan. Och jag är så tacksam över att det inte blev ma eller utomkveds, att det blev ett tidigt mf och att mensen kom igång snabbt. Och att nu VET vi att vi faktiskt KAN bli gravida. Enorm lättnad!

agneta77
    Tusen tack :) Jag "stoppar in er" i samma inlägg, så kan man lätt gå tillbaks och kika ifall minnet åter skulle svika. ;)
    Min historia: Jag är 36 och sambon är 27. Första barnet. Vi började försöka i sept 2013 och blev gravida direkt. MA i november, ungefär v8+3. Tablettbehandling. Blödde 3v och en dag, ringde in och sa hjälp mig. Blev skrapad 9.12. Blödde till 20.12. Och nu väntar jag på att återigen börja blöda, som om 5 veckor inte vore nog :p

Nimah
    Hej, får jag hänga här med er? Är 31 år, blev gravid första gången i oktober 2010 och fick mf v 6+0. Hade en mens och blev sen gravid men min son som föddes sep 2011. Började försöka på syskon i somras och blev gravid, såg hjärtat i v 8, men fick ma och skrapades i v 10+0 på lucia. Blödde bara några dagar och väntar nu på mensen. Känner mig nästan rädd för att bli gravid igen. Jag vill ju inget hellre men det är så påfrestande att räkna dagarna och bara vänta på mf eller ma. Håller tummarna för er alla!

KeckaW
    Jag heter Rebecka, är 24 år gammal och har en son född i juli 2011. Vi planerade att bli gravida igen i somras och det tog sig på första försöket men på KUB-testet så såg dom att fostret var alldeles för litet och vi fick gå över till gyn och göra ett vul där dom konstaterade att fostret var dött och det blev skrapning samma natt. Jag skrapades 1a oktober och blödde i nästan tre veckor, den 11 nov fick jag en två veckor lång blödning som inte på något vis liknade en mens (kom pyttelite varje dag och ingen mensvärk alls), fick sedan mens igen 16 dec och har absolut ingen aning om när jag har bim, men det återstår väl att se hur det blir med den saken! :p Förmodligen så kommer mensen denna gång också tyvärr, men då kanske jag iaf får en bättre koll på min cykel :)

• Svar på tråden Börjar om igen.
  • Nimah

Hej tråden, hur mår ni i värmen? Jag har bim på söndag men tror inte det tagit sig. Har aldrig gjort den månaden efter mf förut. Däremot brukar jag bli gravid med en mens emellan så nästa äl gäller det att ligga i.

• Jomila

Hej på er! Här mås det fint! Är i v 11+2 fortfarande inga större symtom. Känner lukter bättre...från noll luktsinne till att det mesta luktar illa. Men inget illamående och mår i övrigt som vanligt. Ska på inskrivning 7 augusti...ska bli skönt att få komma till någon som kan bekräfta att det faktiskt bor någon i magen :).

Nimah: jag håller tummen för att det tagit sig denna månad :)

• Nimah
    Jomila skrev 2014-07-19 10:29:55 följande:

Hej på er! Här mås det fint! Är i v 11+2 fortfarande inga större symtom. Känner lukter bättre...från noll luktsinne till att det mesta luktar illa. Men inget illamående och mår i övrigt som vanligt. Ska på inskrivning 7 augusti...ska bli skönt att få komma till någon som kan bekräfta att det faktiskt bor någon i magen :).

Nimah: jag håller tummen för att det tagit sig denna månad :)

Då är du ju inne i v 12 nu! Härligt, då går det ju vägen för er den här gången :) Jag skulle fött nu i dagarna om vår första från i höstas skulle stannat. Känner mig lite avundsjuk och bitter på alla som lägger upp bilder på nyfödda på fejjan och så. Har en släkting som får vilken dag som helst och jag står inte ut när alla tycker så synd om henne som måste vara höggravid i värmen. Hon klagar iaf inte själv. Samtidigt försöker jag vara glad för deras skull såklart men vissa dagar är svårare än andra. Kram på er!
  • Jomila
    Nimah skrev 2014-07-19 13:08:08 följande:
    Då är du ju inne i v 12 nu! Härligt, då går det ju vägen för er den här gången :) Jag skulle fött nu i dagarna om vår första från i höstas skulle stannat. Känner mig lite avundsjuk och bitter på alla som lägger upp bilder på nyfödda på fejjan och så. Har en släkting som får vilken dag som helst och jag står inte ut när alla tycker så synd om henne som måste vara höggravid i värmen. Hon klagar iaf inte själv. Samtidigt försöker jag vara glad för deras skull såklart men vissa dagar är svårare än andra. Kram på er!
    Jag hoppas verkligen att det gör det! Vi skulle också fått nu enligt BF om första pyret hade stannat. Förstår att det känns tungt och jobbigt! Trist när folk klagar också men skönt att den gravida inte själv gör det ;)...
  • Nimah

Blankt test idag. Väntar in mens och fortsätter dricka vin istället :)

• joemal

Hej alla!

Vad roligt att det gått så bra för dig Jomila! Denna gången går det bra hela vägen Glad

Tråkigt att det inte tog sig Nimah, men drick vin och njut! Hade ju varit underbart om ni lyckades på egen hand innan ivf, så håller tummarna för er!

Jag hade en liten blödning till för två veckor sedan, då var vi mitt i Tyskland så inte så mycket att göra. Det var mindre än förra gången, men nu har jag haft lite brunt varje dag sedan dess. Eftersom vi hade gjort UL bara några dagar innan så antog både jag och min man att det var en ofarlig liten blödning. Jag har alla gravidsymptom kvar, illamående kommer och går och jag är ganska trött för jämnan, men nu har äntligen svullnaden i magen börjat lägga sig. Skönt att se ut som v12 och inte v20...Jag är på 11+2 idag, så nu är det nära! Vi har bokat ett privat UL om 1,5 vecka, längtar så till att få se att allt är bra!

• Jomila
    joemal skrev 2014-07-28 16:13:18 följande:

Hej alla!

Vad roligt att det gått så bra för dig Jomila! Denna gången går det bra hela vägen Glad

Tråkigt att det inte tog sig Nimah, men drick vin och njut! Hade ju varit underbart om ni lyckades på egen hand innan ivf, så håller tummarna för er!

Jag hade en liten blödning till för två veckor sedan, då var vi mitt i Tyskland så inte så mycket att göra. Det var mindre än förra gången, men nu har jag haft lite brunt varje dag sedan dess. Eftersom vi hade gjort UL bara några dagar innan så antog både jag och min man att det var en ofarlig liten blödning. Jag har alla gravidsymptom kvar, illamående kommer och går och jag är ganska trött för jämnan, men nu har äntligen svullnaden i magen börjat lägga sig. Skönt att se ut som v12 och inte v20...Jag är på 11+2 idag, så nu är det nära! Vi har bokat ett privat UL om 1,5 vecka, längtar så till att få se att allt är bra!

Tråkigt att du fortfarande blöder men det verkar ju inte vara någon fara...skönt dock att ni har ett ul inbokat :)...

Jag hoppas det går vägen men är fortfarande nojig för att jag inte har symtom :(...en vecka ovh två dagar kvar till inskrivning...
  • agneta77

Hej!
    Lilla tråd, jag är nog regelbundet in och läser, men det är så tröttsamt att skriva från telefon, och datorn brukar jag inte orka starta, men nuu startade jag den enkom för att kunna höra av mig. :)

Semestern tuffar på på sin 3:e vecka, vi har väl likadant väder både i Sverige och Finland nu vad jag förstår. Sommar alltså. SOMMAR. Inkommande helg har dom varnat att det kan bli uppemot 35 (!!) grader här.. och vi som har bokat in en IKEA-resa på lördag.. AC i bilen, nejdå det har vi inte ;) Vi tar med en kylväska full med kylblock, så får man ta fram ett alltid när man känner att man håller på att förgås. :p (hoppas IKEA har luftkonditionering, annars är man väl nog både stekt och kokt före man kommer hem) Vi har runt.. ja, 30mil per väg, så det är ju en liten bit att åka. Inköpen kommer ju att bli BEBISrelaterade såklart. :D

Idag är vi i v25+3, kan ni förstå, vart tar tiden vägen?? 101 dagar kvar till BF?? Whaat? :D Det är svårt att hålla reda på veckor och dagar nuförtiden eftersom det går så snabbt. I början kändes ju varje dag som en vecka, och varje vecka som en månad ungefär - då gick det minsann långsamt.

Hej vänta nu här, har jag inte skrivit om vårt RUL ens?? Öh. Jag tror inte det. Har jag gjort det så ber jag om ursäkt för upprepning. ;) 27.6. hade vi RUL, och allt såg så bra ut.. sprattlade på som vanligt, svårt att hålla sig still så hon hade lite problem att ta vissa mått. Men oj vad tydligt allt syns på RUL, tänk. Vi såg hjärtats olika kamrar till och med. Och könet såg vi också. Sambon såg det själv, men inte jag. Kanske ni då kan gissa.. hihi, jo vi väntar en liten son. Hjärta Hon som gjorde undersökningen hade svårt att hålla sig för skratt, hon sa han visade verkligen upp vad han hade, och sen sa hon (med lite finsk brytning som hon hade) ja jag skulle bli mycket förvånad om här kom ut en flicka! :D Vi fick till och med en bild där hans private parts syns. Lille älskade gossen vår.. :')

Äsch då joemal, inte roligt med blödningar men som sagt var, säkert är allt som det ska vara iallafall. Bara en vecka kvar nu ungefär till VUL/UL, skönt! Är illamåendet hanterligt nu tycker du? Hur kommer ni att göra joemal och Jomila, ska ni göra KUB, eller har ni kanske redan gjort? Tänk att ni redan är så långt som v12! :) Hm blir man ens erbjuden KUB där ni bor? Här har det nyligen ändrats så att alla blir erbjudna, sen väljer man naturligtvis själv hur man gör.

Nej nu ska jag fixa lite frukost här och sen ut och jobba med att få in ved i vedboden. :) Dåligt tålamod att vara ute sysslolös, men när jag har nåt att göra går det fint.

En sak ännu jo. Jag är lite fundersam över hur jag kommer att orka på jobbet nu efter semestern. Få se få se. Oftast har det gått riktigt bra nu, men vissa dagar är nog nedre ryggen sjuk mot kvällen. Besvärlig huvudvärk har jag haft nån dag också, på en sån nivå att jag bara kunnat ligga i sängen och försökt sova. Min ena arbetskompis som fick barn i maj, hon gjorde så att hon gick ner från 7h till 6h per dag den sista månaden. Jag jobbar ju 8h per dag, så eventuellt blir det att gå ner till 7 eller 6 om det känns så. Ifall arbetsgivaren har nåt att klaga på gällande det, eller om hon inte godkänner det - ja då sjukskriver jag mig helt enkelt om det blir för jobbigt. Det har jag börjat märka ofta, när jag stiger upp från sittande eller liggande, att jag liksom vill hålla tag nere om magen, det känns som att den inte skulle vilja komma med riktigt, lite tyngdkänsla på nåt sätt. Läste här nånstans att det kan vara ligamenten som töjer sig. Nåja, tiden får utvisa, jag tänker inte vara på jobbet och lida iallafall. "Graviditet är ingen sjukdom" som många brukar köra med, nej visst det stämmer, såklart att graviditet inte är nån sjukdom men ändå kan sjukskrivning behövas!

Ja, och det ännu. Min vikt. Jag har gått upp 0.5-1 kg. Haha. Så glad över det!!! Jag är ännu tvåsiffrig ;) Sf-måttet togs första gången på mig vid förra besöket, jag var då i v22+1, och måttet var 17. Mitt emellan mittenkurvan och nedersta kurvan. Skönt det också. Sockerbelastning är det dags för igen nu inkommande vecka, min BM tar nog bra hand om mig känner jag. Jag menar, två sockerbelastningar, inte illa. :) Kan tänka mig att det är en kombination av min ålder och min vikt som gör detta. Men inte mig emot, jag hade det hur bra som helst på förra sockerbelastningen, och alltid bra att få träna på att gå på blodprov (nålskräääckkk).

Jamen ni ser. Novell, som vanligt. Åh. Hoppas nån orkar läsa. ;) Nu får det räcka! Njut nu av sommaren allihopa, ännu är det mycket kvar av den. Ofta är augusti den finaste sommarmånaden, här iallafall. Hoppas inte det blir så i år, då blir det väl 40 grader isåfall haha. :D Ha det gott! Solig

• joemal

Jomila, det är ju inte alla som mår illa och känna dofter starkare är ju ett symptom, men visst är det lättare att vara lugn om man har något tydligt som liksom bekräftar att något sprattlar där inne. Jag är väldigt glad att vi får göra så många ul denna gången, du är stark som klarar av att hålla dig så tills du får veta! För du har inte gjort något ul om jag minns rätt?

Vi går hos en privat mvc som är ansluten till landstinget så vanliga besök kostar inget men ul får man betala för. Å andra sidan får man göra nästan så många man vill, bara man betalar. Vi valde att inte göra kub, alla blir erbjudna (olika i olika delar av landet tror jag?) men är man över 35 rekommenderas det starkare, samt att då är det gratis.

Igår spydde jag för första gången, ingen trevlig upplevelse och kan väl tycka att v12 så borde jag börja må bättre. "Du får se det positivt", sa min man och flinade, samt klappade mig på magen. Hmm... Försöker, men just när man kramar porslinet känns det inte så positivt... Idag har jag däremot mått nästan helt bra.

Agneta77, alltid roligt att läsa dina noveller! Men er långa resa till Ikea låter mindre kul i värmen utan AC, varuhusen brukar ju vara okej svala däremot. Jag är väldigt bortskämd, har två Ikea inom en timmes bilresa, så glömmer bort ibland hur långt många åker. Hoppas ni hittar riktigt många bra grejer, du får berätta om hur det gick och vad ni köpte sen!

• Nimah

Hej på er! Har ju varit lite lungt här i tråden nu i sommar. Kul att höra att det verkar gå bra med era graviditeter iaf. Du har ju kommit långt nu Agneta!

Jag är på äl +7 eller 8 idag. Detta är vårt sista egna försök. Vill inte riskera att vara gravid när vi kallas för ivf sen. Statistiskt har jag alltid blivit gravid med en mens mellan efter missfall, så på så sett är oddsen höga för den här gången. Tycker inte jag känner så mycket än, så jag lutar åt att det inte tagit sig. Ska försöka låta bli att testa imorgon. Är ju lite tidigt. Men kan säkert inte låta bli ändå. Kram på er

Svar på tråden Börjar om igen.