• Anonym (Ett sk sliddjur)

"Sliddjur"

Idag klickade jag in i en facebookgrupp där de gång på gång använde sig av ordet "sliddjur". (Även "hondjur", "slinka", "sköka" och andra liknande ord dök upp.) Är nu lite intresserad av hur ni på Familjeliv förhåller sig till ordet "sliddjur".

Använder du det ordet?
    Varför/varför inte?
    Känner du något för ordet (positivt/negativt)?

Intressant tilläggsinfo:
    Är du man/kvinna och är du singel/i ett förhållande?

• Svar på tråden "Sliddjur"
  • högavisan

Jag blir nog bara full i skratt när jag läser det. Inte en person vars åsikter jag på allvar värdesätter skulle uttrycka sig så illa.

FireLady skrev 2013-12-24 11:00:30 följande:
    Har nog aldrig sett de ordet på face, inte heller hora och annat. Kanske jag är med i bättre sinnade grupper och har trevligare vänner?
    För att förtydliga det så är jag inte med i gruppen och det är ingen utav mina vänner som skrivit så, det är vilt främmande människor som uttrycker sig så på en "skämtsida" som jag av slumpen hittade.
  • Simon 681

Jag använder inte ordet då jag är intelligent och bildad. Det väcker negativa känslor och känns instinktivt som ett ord som används av misogyner. Jag är man och gift.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Toboas

Inte ett ord som används av mig eller personer jag umgås med såvitt jag vet.

Har dock stött  på det här på FL i en tråd där en kille hävdade att han blev nobbad för att han var för ful, vi var väl rätt många som var övertygade om att det var hans inställning till kvinnor - som han refererade till som just sliddjur vid något tillfälle - som var det stora problemet.

Man, gift.

Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • EnLitenSvamp

Ordet sliddjur är ett vedertaget ord för kvinnor på Flashback. I R&S förekommer ordet hela tiden. Använder mig själv av ordet av samma anledning som svarta använder sig av ordet nigger till varandra. Jag själv bryr mig inte nämnvärt om någon kallar mig för det.

throw me to the wolves and i will return leading the pack.
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-24 11:30:40 följande:
    Ordet sliddjur är ett vedertaget ord för kvinnor på Flashback. I R&S förekommer ordet hela tiden. Använder mig själv av ordet av samma anledning som svarta använder sig av ordet nigger till varandra. Jag själv bryr mig inte nämnvärt om någon kallar mig för det.
    R&S? Relationer och sex? Ursäkta, jag varken skriver eller läser på Flashback. Har aldrig hört eller sett svarta använda sig av nigger till varandra, däremot nigga som inte riktigt har samma klang...
  • Mashlin

Jag tycker att det är barnsligt, och jag skulle inte ta någon med det språkbruket på allvar. 
    Jag skriver som Simon, jag använder inte ordet eftersom jag är intelligent och bildad, och jag tycker att ordet känns negativt och misogynt.

• EnLitenSvamp
    Anonym (Ett sk sliddjur) skrev 2013-12-24 11:41:40 följande:
    R&S? Relationer och sex? Ursäkta, jag varken skriver eller läser på Flashback. Har aldrig hört eller sett svarta använda sig av nigger till varandra, däremot nigga som inte riktigt har samma klang...
    ja ja du fattade väl för 17 vad jag menade!!(facepalm)

R&S = relationer OCH samlevnad.
    Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
Svar på tråden "Sliddjur"