EnLitenSvamp skrev 2013-12-24 17:40:43 följande:
Kunde inte hålla mig då jag insåg att min närvaro i denna tråd är av högsta vikt.
Ordet nigger ser jag väl som ett mycket nedlåtande ord av svarta. Ordet sliddjur ser jag som ett fruktansvärt dåligt försök till förolämpning. Jag måste passa på att poängtera att jag aldrig hört ordet sliddjur IRL.
Är hemskt nyfiken på att veta hur TS (du) ser på det hela. Anser du att det är lika fult som att kalla en svartman nigger?
Bra att du kommit till den insikten, har inte kunnat sluta tänka på dig under julmiddagen (hint, hint: ironi).
Jag tycker inte sliddjur är lika hemskt som att kalla någon svart för nigger. Däremot tycker jag det är väldigt osmakligt. Man tar bort fokusen från kvinnan i sig genom att bara använda ordet
slida (det blir bara att handla om fittan) och genom att använda
djur förminskar man dennes värde. I min mening då. Du kan ju såklart tycka jag är helt djävla dum i huvudet, men det är så jag känner.Att vissa män sitter och skämtar på kvinnor bekostnad tycker jag på vissa sätt är lika osmakligt som dem antisemiter som skämtar om judar. Skämt som rör religion, etnicitet, kön och sexualitet är inte min påse chips. Alls. (Såg man runt bland kommentarerna i gruppen verkade många dessutom vara homofober då
bög användes som något nedsättande och att "lesbiska behövde en redig karl för att omvändas". Vissa tycker säkert sånt är kul, men det faller inte mig i smaken.)
Nu över till mina funderingar kring det du skrivit, eftersom jag inte tycker du skrivit särskilt sammanhängande (jag har inte fått svar på det jag velat ha svar på). Du skrev såhär:
"
Använder mig själv av ordet av samma anledning som svarta använder sig av ordet nigger till varandra."
Det jag vill undrar över och vill veta är hur det är du använder ordet
sliddjur på samma sätt som
nigger/nigga/whatever.
Nigger är vi alltså båda överens om är nedlåtande mot svarta. Senare skrev du:
"
Inte alla men en hel del svarta använder sig av ordet nigga när det tilltalar varandra. Vissa tror jag inte ens riktigt tänker på ordets betydelse utan använder sig av det slentrianmässigt. Andra använder det förmodligen medvetet för att ordets fula betydelse ska försvinna för att bara ersättas med ordet svart. (då negrer är svarta om du inte visste det) Ordet nigga är även ett ord som används i (framförallt) Amerikanska gangsterfilmer men det kanske du missat då uppenbarligen inte verkar äga en TV samt nyss fått hem internet (14,2 modem)"
Nigga kan alltså användas när svarta tilltalar varandra. Skriver du
sliddjur för att vara medvetet nedlåtande mot kvinnor? Använder du
sliddjur när du skriver till andra kvinnor? "Tja, sliddjuret! Hur är det med dig idag?" Det enda jag inte förstår är hur du dragit kopplingen att du använder det på samma sätt som svarta använder sig av ordet
nigga. Försöker du "ta tillbaka ordet och göra det positivt", typ som
bög?