• Anonym (Ett sk sliddjur)

"Sliddjur"

Idag klickade jag in i en facebookgrupp där de gång på gång använde sig av ordet "sliddjur". (Även "hondjur", "slinka", "sköka" och andra liknande ord dök upp.) Är nu lite intresserad av hur ni på Familjeliv förhåller sig till ordet "sliddjur".

Använder du det ordet?
    Varför/varför inte?
    Känner du något för ordet (positivt/negativt)?

Intressant tilläggsinfo:
    Är du man/kvinna och är du singel/i ett förhållande?

• Svar på tråden "Sliddjur"
  • EnLitenSvamp
    vetdet skrev 2013-12-24 19:52:58 följande:

Det var väl verkligen en nödvändig kommentar. Däremot var hen som jag citerades kommentar fruktansvärt onödig. Man får ju tydligen inte bry sig om saker enligt hen. Och jag vet inte om jag skulle tycka att det var så roligt att samtala med en människa som endast gnatar om en sak.
    Snälla sluta skriv henKräksKräks skriv Sarakechi genom att kopiera hennes nick om du inte vet hur det stavas.
    Jag kanske har missat det men på dig framgår det som att Sarakechi skriver liknande inlägg (som det du störde dig på) i alla trådar som inte rör hennes intresse. Och enligt mig så stämmer inte det men du kanske är en mer bevandrad FLare än mig. Sedan att du inte vill träffa henne irl tror jag nog är ömsesidigt. 
    SD2014
  • vetdet
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-24 20:05:41 följande:
    Snälla sluta skriv hen skriv Sarakechi genom att kopiera hennes nick om du inte vet hur det stavas. Jag kanske har missat det men på dig framgår det som att Sarakechi skriver liknande inlägg (som det du störde dig på) i alla trådar som inte rör hennes intresse. Och enligt mig så stämmer inte det men du kanske är en mer bevandrad FLare än mig. Sedan att du inte vill träffa henne irl tror jag nog är ömsesidigt. 
    SD2014

Du har nog missförstått. ;) hen skrev att man bara får bry sig om allvarliga saker. Ingen aning om vad den brukar skriva :)
  • Anonym (Ett sk sliddjur)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-24 17:40:43 följande:
    Kunde inte hålla mig då jag insåg att min närvaro i denna tråd är av högsta vikt. 

Ordet nigger ser jag väl som ett mycket nedlåtande ord av svarta. Ordet sliddjur ser jag som ett fruktansvärt dåligt försök till förolämpning. Jag måste passa på att poängtera att jag aldrig hört ordet sliddjur IRL.

Är hemskt nyfiken på att veta hur TS (du) ser på det hela. Anser du att det är lika fult som att kalla en svartman nigger? 
    Bra att du kommit till den insikten, har inte kunnat sluta tänka på dig under julmiddagen (hint, hint: ironi).

Jag tycker inte sliddjur är lika hemskt som att kalla någon svart för nigger. Däremot tycker jag det är väldigt osmakligt. Man tar bort fokusen från kvinnan i sig genom att bara använda ordet slida (det blir bara att handla om fittan) och genom att använda djur förminskar man dennes värde. I min mening då. Du kan ju såklart tycka jag är helt djävla dum i huvudet, men det är så jag känner.Att vissa män sitter och skämtar på kvinnor bekostnad tycker jag på vissa sätt är lika osmakligt som dem antisemiter som skämtar om judar. Skämt som rör religion, etnicitet, kön och sexualitet är inte min påse chips. Alls. (Såg man runt bland kommentarerna i gruppen verkade många dessutom vara homofober då bög användes som något nedsättande och att "lesbiska behövde en redig karl för att omvändas". Vissa tycker säkert sånt är kul, men det faller inte mig i smaken.)

Nu över till mina funderingar kring det du skrivit, eftersom jag inte tycker du skrivit särskilt sammanhängande (jag har inte fått svar på det jag velat ha svar på). Du skrev såhär:

"Använder mig själv av ordet av samma anledning som svarta använder sig av ordet nigger till varandra."

Det jag vill undrar över och vill veta är hur det är du använder ordet sliddjur på samma sätt som nigger/nigga/whatever. Nigger är vi alltså båda överens om är nedlåtande mot svarta. Senare skrev du:

"Inte alla men en hel del svarta använder sig av ordet nigga när det tilltalar varandra. Vissa tror jag inte ens riktigt tänker på ordets betydelse utan använder sig av det slentrianmässigt. Andra använder det förmodligen medvetet för att ordets fula betydelse ska försvinna för att bara ersättas med ordet svart. (då negrer är svarta om du inte visste det) Ordet nigga är även ett ord som används i (framförallt) Amerikanska gangsterfilmer men det kanske du missat då uppenbarligen inte verkar äga en TV samt nyss fått hem internet (14,2 modem)"

Nigga kan alltså användas när svarta tilltalar varandra. Skriver du sliddjur för att vara medvetet nedlåtande mot kvinnor? Använder du sliddjur när du skriver till andra kvinnor? "Tja, sliddjuret! Hur är det med dig idag?" Det enda jag inte förstår är hur du dragit kopplingen att du använder det på samma sätt som svarta använder sig av ordet nigga. Försöker du "ta tillbaka ordet och göra det positivt", typ som bög?
  • EnLitenSvamp
    vetdet skrev 2013-12-24 20:13:35 följande:

Du har nog missförstått. ;) hen skrev att man bara får bry sig om allvarliga saker. Ingen aning om vad den brukar skriva :)
    Okej! Point taken, jag backar.
    Anonym (Ett sk sliddjur) skrev 2013-12-24 20:29:46 följande:
    Bra att du kommit till den insikten, har inte kunnat sluta tänka på dig under julmiddagen (hint, hint: ironi).

Jag tycker inte sliddjur är lika hemskt som att kalla någon svart för nigger. Däremot tycker jag det är väldigt osmakligt. Man tar bort fokusen från kvinnan i sig genom att bara använda ordet slida (det blir bara att handla om fittan) och genom att använda djur förminskar man dennes värde. I min mening då. Du kan ju såklart tycka jag är helt djävla dum i huvudet, men det är så jag känner.Att vissa män sitter och skämtar på kvinnor bekostnad tycker jag på vissa sätt är lika osmakligt som dem antisemiter som skämtar om judar. Skämt som rör religion, etnicitet, kön och sexualitet är inte min påse chips. Alls. (Såg man runt bland kommentarerna i gruppen verkade många dessutom vara homofober då bög användes som något nedsättande och att "lesbiska behövde en redig karl för att omvändas". Vissa tycker säkert sånt är kul, men det faller inte mig i smaken.)

Nu över till mina funderingar kring det du skrivit, eftersom jag inte tycker du skrivit särskilt sammanhängande (jag har inte fått svar på det jag velat ha svar på). Du skrev såhär:

"Använder mig själv av ordet av samma anledning som svarta använder sig av ordet nigger till varandra."

Det jag vill undrar över och vill veta är hur det är du använder ordet sliddjur på samma sätt som nigger/nigga/whatever. Nigger är vi alltså båda överens om är nedlåtande mot svarta. Senare skrev du:

"Inte alla men en hel del svarta använder sig av ordet nigga när det tilltalar varandra. Vissa tror jag inte ens riktigt tänker på ordets betydelse utan använder sig av det slentrianmässigt. Andra använder det förmodligen medvetet för att ordets fula betydelse ska försvinna för att bara ersättas med ordet svart. (då negrer är svarta om du inte visste det) Ordet nigga är även ett ord som används i (framförallt) Amerikanska gangsterfilmer men det kanske du missat då uppenbarligen inte verkar äga en TV samt nyss fått hem internet (14,2 modem)"

Nigga kan alltså användas när svarta tilltalar varandra. Skriver du sliddjur för att vara medvetet nedlåtande mot kvinnor? Använder du sliddjur när du skriver till andra kvinnor? "Tja, sliddjuret! Hur är det med dig idag?" Det enda jag inte förstår är hur du dragit kopplingen att du använder det på samma sätt som svarta använder sig av ordet nigga. Försöker du "ta tillbaka ordet och göra det positivt", typ som bög?

Skrikandes Gulligt att du verkar tro att jag är efterbliven genom att skriva ironi inom parentes så att den först meningen inte skulle missförstås då jag givetvis (iom att jag älskar mig själv) annars skulle tro att du bara satt och funderade på mig under julmiddagen. I och med att det finns många grinlisor som dig så använder jag väldigt sällan ordet sliddjur när jag "tilltalar" någon obekant MEN känner jag någon på nätet så kan det hända att jag skriver såFlört

Jag ser det inte som ett provocerande ord utan som jag skrev tidigare "ett dåligt försök till provokation". Men om jag skriver i en tråd och någon ber mig hålla käften och dessutom kallar mig sliddjur så skriver jag kukdjur för det mesta (tror jag är den enda på FB som skriver så) Skillnaden mellan dig och mig (finns säkert dussintalet) är att jag använder mig av alla möjliga "dåliga ord" utan att för den delen mena det. 

TEX
    Låt oss säga att jag står på Gröna Lund och ser att jag är kort på cash å ber en vän ta fram en röding. Vännen tar fram sin handväska och börjar leta efter pengar, det tar tid och då säger jag: Sluta räkna hur mycket pengar du har och ge mig bara den där förbannade femhundringen din judinna!! 

Sista meningen i ditt inlägg " Försöker du "ta tillbaka ordet och göra det positivt", typ som bög?" På sätt och vis även fast det inte går just nu då jag är "fast" på FL men jag tycker ordet är lite lustig också.

Om du tittar i min presentation så ser du att jag själv kallar mig för sliddjur. 

Har du fått det svar du söker nu eller är det något som behöver förtydligas "vännen"?
    throw me to the wolves and i will return leading the pack.
  • Anonym (yes)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-24 17:40:43 följande:
    Öhhh va?? 

Man matar dom, man knullar dom, sen är ska slidjuren bara utföra sysslor i hemmet tills det är dags att bli knullade igen.

Mitt sliddjur har ex klädesförbud så det är ingen strul nä'r det är knulldags.

• EnLitenSvamp
    Anonym (yes) skrev 2013-12-25 10:11:35 följande:

Man matar dom, man knullar dom, sen är ska slidjuren bara utföra sysslor i hemmet tills det är dags att bli knullade igen.

Mitt sliddjur har ex klädesförbud så det är ingen strul nä'r det är knulldags.

Men du skrev även hundar och det var det jag reagerade över. men men om tidelag är din grej så go ahead.
    throw me to the wolves and i will return leading the pack.
  • Anonym (yes)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-25 10:32:31 följande:
    Men du skrev även hundar och det var det jag reagerade över. men men om tidelag är din grej så go ahead.

I likhet med hundar skrev jag, då hållningen av sliddjur.

Inte att man sätter på hundar och sliddjur samtidigt, man kan i och för sig låta en hund sätta på sliddjuret bara för att men jag har ingen hund för ändamålet

• Sarakechi

VetDet: Öh, är du på riktigt? Pratar om en sak hela tiden? Nä, min karl tycker inte att jag är speciellt tråkigt, och angående dina åsikter, just gonna file that under shit i don't care about. Kliv ner från den höga hästen tack, eller lär känna mig innan du öppnar truten, jag får ju skämmas å dina vägnar..

• Sarakechi

VetDet: SLUTA använd det infantila jävla feminsttramset HEN. Jag är kvinna, ingen jävla "hen"....

• EnLitenSvamp
    Anonym (yes) skrev 2013-12-25 10:35:33 följande:

I likhet med hundar skrev jag, då hållningen av sliddjur.

Inte att man sätter på hundar och sliddjur samtidigt, man kan i och för sig låta en hund sätta på sliddjuret bara för att men jag har ingen hund för ändamålet

Så du menar att du inte sätter på hunden och sliddjuret samtidigt. Så du tar dem en och en. Skrattande
    Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
  • Anonym (yes)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-25 17:51:44 följande:
    Så du menar att du inte sätter på hunden och sliddjuret samtidigt. Så du tar dem en och en. Skrattande

Har ingen hund :p

• Zoja

Skulle aldrig ta någon som använder ett sådant ord på allvar. Såg det här på familjeliv för ett tag sedan, det var en rolig läsning. Hade, som någon annan tidigare sa, kunnat använda det i ett ironiskt syfte.

Svar på tråden "Sliddjur"