• Anonym (Arg och ledsen)

Snälla läs!

För att göra det hela kort. Exmaken och jag delar vårdnaden, har två barn på 9 och 6 år. Han har dem enbart varannan helg lör-sön. Nu vill vi flytta in till stan och barnen behöver därmed byta skola vilket deras pappa inte vill skriva på. Han ger mig ingen förklaring till varför utan säger bara att jag ska köra den biten det behövs och lämna barnen på gamla skolan trots att vi flyttar. Har han rätt till det? Vad gör jag??

• Svar på tråden Snälla läs!
  • Brumma
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 01:02:26 följande:

Vi bor på ett väldigt kriminell och oroligt område där det händer mycket. Har velat flytta härifrån länge men inte lätt att hitta lägenhet. Deras pappa bodde själv här men flyttade in till stan. Han godkänner flytten men inte skolbyte. Han har dem varannan helg lör-sön, han vill inte ha dem mer. Barnen vill gärna flytta då dem inte trivs i skolan pga mobbing, otrevliga påhopp av andra barn mm. Han ger mig inget direkt svar varför utan säger med ett leende att jag får skjutsa dem varje dag, vilket tom gudarna vet om handlar enbart om att jävlas med mig.
    Låter väldigt fel att han skall godkänna flytt men inte skolbyte. Är barnen dessutom utsatta för mobbing...

Normalt erbjuds man ju skolplats på skolan närmast där barnen är skrivna, vilket iomed att han godkänt flytten blir hos dig på den nya adressen. Så byte av skola borde inte vara en omöjlighet.

Vet skolan om att barnen är mobbade? Annars bör du anmäla det. Sedan kan man ju använda det som anledning till att de ska få byta skola.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 09:26:45 följande:

Finns lag att barn under 12 år inte ska resa överhuvudtaget då annan skola finns närmare, fick jag veta precis.

Nu blir jag nyfiken! Vad är det för lag? Hur är den formulerad? Jag trodde inte ens närhetsprincipen var en lag utan bara kommunernas rekommendationer om placering i skola.

Men är det olagligt för kommunen att hänvisa till en skola dit barnen behöver åka buss om en annan skola finns inom gångavstånd? Eller är det olagligt för barnen att bo hos en förälder där de behöver åka buss till skolan om den andra föräldern bor inom gångavstånd?
  • Brumma
    Anonym (tror...) skrev 2013-12-30 01:51:00 följande:

Tror familjerätten kan hjälpa. Om han bortser från barnens bästa för att jävlas kommer du vinna stort. Sen anser jag personligen att barnen är tillräckligt gamla att bestämma själva vilken förälder de vill bo hos. Om de inte vill bo hos pappa lör-sön varannan vecka är det då "inte delad vårdnad längre" och du kan då säkert söka för ensam vårdnad med. Inte så insatt alls faktiskt men det är nog vad jag tror iaf Glad

Du tror fel.. En sexåring o en nioåring räknas inte som tillräckligt gamla att bestämma var de vill bo. I lagen står det att man skall ta hänsyn till barnens vilja men det är alldeles för ungt för att de ska kunna förstå konsekvenserna av ett sådant val.

Sedan har vårdnad o umgänge inte ngt med varandra att göra överhuvudtaget.

Riktigt skrämmande att du kommer med sådana råd!
  • Rainbow gg
    Anonym (tror...) skrev 2013-12-30 01:51:00 följande:
    Tror familjerätten kan hjälpa. Om han bortser från barnens bästa för att jävlas kommer du vinna stort. Sen anser jag personligen att barnen är tillräckligt gamla att bestämma själva vilken förälder de vill bo hos. Om de inte vill bo hos pappa lör-sön varannan vecka är det då "inte delad vårdnad längre" och du kan då säkert söka för ensam vårdnad med. Inte så insatt alls faktiskt men det är nog vad jag tror iaf 

Nej jag tror inte barnen får bestämma när de är så små. När jag var yngre så var det 15år som gällde för att bestämma var man ville bo, vet inte om det stämmer dock, kan ju lika gärna vara mina föräldrar som ljög.

Sen kan man inte lita på att det blir bra i rätten heller, jag och mina syskon ville bo enbart hos min pappa pga omständigheter men blev tvungna att bo vh hos mamma för "det är inte bra att inte ha kontakt med sin mamma".

Men det är klart att något måste göras så att barnen kan byta skola. Nya ungar i klassen brukar ju vara ganska populära så det blir nog inga problem. Ta kontakt med soc och ta det därifrån.
  • Brumma
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 09:26:45 följande:

Finns lag att barn under 12 år inte ska resa överhuvudtaget då annan skola finns närmare, fick jag veta precis.
    Det var fortfarande inget otrevligt inlägg....

Vad är det för lag? Den var ny för mig. Länka gärna. Många barn reser ju för att de väljer att gå i en annan skola. Pga föräldrars boende, för att man flyttat men vill gå kvar där kompisarna går eller för att man helt enkelt tycker att skolan längre bort är bättre. Bryter de mot lagen menar du?
    Brumma skrev 2013-12-30 09:39:24 följande:
    Det var fortfarande inget otrevligt inlägg....

Vad är det för lag? Den var ny för mig. Länka gärna. Många barn reser ju för att de väljer att gå i en annan skola. Pga föräldrars boende, för att man flyttat men vill gå kvar där kompisarna går eller för att man helt enkelt tycker att skolan längre bort är bättre. Bryter de mot lagen menar du?

Fom att man fyllt 12 kan man bestämma själv var man vill bo, skola mm det fick jag veta av fam rätten precis. Det med att ha skola nära är ju självklart för en liten, sen är det mer att tillgodose den andre förälderns tycke om umgänget är rättvist uppdelat dvs att man har dem varannan vecka. Då tittar man på mil mm men iom att han enbart har varannan helg lör- sön så har han inte mycket att säga om.
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-12-30 09:34:10 följande:
    Nu blir jag nyfiken! Vad är det för lag? Hur är den formulerad? Jag trodde inte ens närhetsprincipen var en lag utan bara kommunernas rekommendationer om placering i skola.

Men är det olagligt för kommunen att hänvisa till en skola dit barnen behöver åka buss om en annan skola finns inom gångavstånd? Eller är det olagligt för barnen att bo hos en förälder där de behöver åka buss till skolan om den andra föräldern bor inom gångavstånd?

Närhetspromcipen är ett lag då barnets bästa ska tillgodoses, fick jag berättat för mig precis.
  • Brumma
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 09:46:51 följande:

Fom att man fyllt 12 kan man bestämma själv var man vill bo, skola mm det fick jag veta av fam rätten precis. Det med att ha skola nära är ju självklart för en liten, sen är det mer att tillgodose den andre förälderns tycke om umgänget är rättvist uppdelat dvs att man har dem varannan vecka. Då tittar man på mil mm men iom att han enbart har varannan helg lör- sön så har han inte mycket att säga om.
    Vad konstigt att de sa så, eftersom det inte finns ngn lag på ålder när barn får besluta var de vill bo... Isåfall ljög de för dig... Däremot lyssnar rätten mer på ett äldre barn men åldern 12 år är en gammal myt...
  • Brumma
    Rainbow gg skrev 2013-12-30 09:36:38 följande:

Nej jag tror inte barnen får bestämma när de är så små. När jag var yngre så var det 15år som gällde för att bestämma var man ville bo, vet inte om det stämmer dock, kan ju lika gärna vara mina föräldrar som ljög.

Sen kan man inte lita på att det blir bra i rätten heller, jag och mina syskon ville bo enbart hos min pappa pga omständigheter men blev tvungna att bo vh hos mamma för "det är inte bra att inte ha kontakt med sin mamma".

Men det är klart att något måste göras så att barnen kan byta skola. Nya ungar i klassen brukar ju vara ganska populära så det blir nog inga problem. Ta kontakt med soc och ta det därifrån.
    Nej, det finns ingen ålder o ha aldrig funnits. Däremot får man som sextonåring själv folkbokförd sig på den adress man vill.
  • h8him

Godkänner han flytten så är det inget problem. Barnen blir automatiskt erbjudna skola i det upptagningsområde de bor i.

Svar på tråden Snälla läs!