• Anonym (Arg och ledsen)

Snälla läs!

För att göra det hela kort. Exmaken och jag delar vårdnaden, har två barn på 9 och 6 år. Han har dem enbart varannan helg lör-sön. Nu vill vi flytta in till stan och barnen behöver därmed byta skola vilket deras pappa inte vill skriva på. Han ger mig ingen förklaring till varför utan säger bara att jag ska köra den biten det behövs och lämna barnen på gamla skolan trots att vi flyttar. Har han rätt till det? Vad gör jag??

• Svar på tråden Snälla läs!
  • Brumma
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 09:47:47 följande:

Närhetspromcipen är ett lag då barnets bästa ska tillgodoses, fick jag berättat för mig precis.
    Fast närhetsprincipen betyder inte att barn MÅSTE gå i närmaste skola. Enbart att barn inte får gå i en annan skola om det innebär att en elev som bor närmare skolan då inte får plats. Kommunen skall alltid utgå från vårdnadshavarens önskemål om skola om det är möjligt. Det är det som gör just denna fråga svår när vårdnadshavarna vill olika.

"Det är kommunen som avgör hur många elever som får plats vid varje skolenhet. Kommunen ska i första hand utgå från vårdnadshavares önskemål när den placerar en elev vid en viss skolenhet. Men vårdnadshavarens önskemål om placering vid en viss skolenhet får inte gå ut över ett annat barns rätt till placering vid en skolenhet nära hemmet (närhetsprincipen)."

www.skolverket.se/eleven-i-skolan/val-av-skola/val-av-grundskola-1.210176
  • h8him
    Brumma skrev 2013-12-30 10:12:43 följande:
    Fast närhetsprincipen betyder inte att barn MÅSTE gå i närmaste skola. Enbart att barn inte får gå i en annan skola om det innebär att en elev som bor närmare skolan då inte får plats. Kommunen skall alltid utgå från vårdnadshavarens önskemål om skola om det är möjligt. Det är det som gör just denna fråga svår när vårdnadshavarna vill olika.

"Det är kommunen som avgör hur många elever som får plats vid varje skolenhet. Kommunen ska i första hand utgå från vårdnadshavares önskemål när den placerar en elev vid en viss skolenhet. Men vårdnadshavarens önskemål om placering vid en viss skolenhet får inte gå ut över ett annat barns rätt till placering vid en skolenhet nära hemmet (närhetsprincipen)."

www.skolverket.se/eleven-i-skolan/val-av-skol...
    Läs sista meningen i ditt citat.
  • Anonym (Arg och ledsen)

En logisk fråga! Vilken förälder godkänner flytten men inte byte av skola och vill barnen ska fortsätta på en skola dem inte mår bra på och speciellt på ett sådant område?? Snälla!! Lite vett alltså!!

• h8him
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 10:56:04 följande:
    En logisk fråga! Vilken förälder godkänner flytten men inte byte av skola och vill barnen ska fortsätta på en skola dem inte mår bra på och speciellt på ett sådant område?? Snälla!! Lite vett alltså!!
    Ring skolverket och be att få prata med en jurist om barnens möjligheter att få gå i skolan som ligger närmast hemmet. Tror inte alls att du ska få några problem, även om pappan verkar vilja jäklas med både dig och barnen.
  • Brumma
    h8him skrev 2013-12-30 10:16:57 följande:
    Läs sista meningen i ditt citat.
    Ja?

Får inte gå ut över ETT ANNAT barns rätt till placering enligt närhetsprincipen..

Man har alltså som vårdnadshavare rätt att välja annan skola än närmaste OM det inte påverkar ETT ANNAT BARN som bor närmast den skolan och vill ha den platsen.

Närhetsprincipen går alltså först om det blir konflikt om samma plats vid en skola.

Om plats finns har vårdnadshavaren rätt att välja vilken skola som helst inom kommunen (i en annan kommun om den kommunen går med på det).
  • h8him
    Brumma skrev 2013-12-30 11:17:15 följande:
    Ja?
    Får inte gå ut över ETT ANNAT barns rätt till placering enligt närhetsprincipen..
    Man har alltså som vårdnadshavare rätt att välja annan skola än närmaste OM det inte påverkar ETT ANNAT BARN som bor närmast den skolan och vill ha den platsen.
    Närhetsprincipen går alltså först om det blir konflikt om samma plats vid en skola.
    Om plats finns har vårdnadshavaren rätt att välja vilken skola som helst inom kommunen (i en annan kommun om den kommunen går med på det).
    Jag läste fel. Men kommunen är alltid skyldig att erbjuda skolgång vid närmaste lämpliga skola. Inte att erbjuda skolskjuts till en skola flera mil bort och som kostar kommunen onödiga pengar.

"Av andra stycket till nämnda paragrafer framgår att kommunen får frångå vårdnadshavarnas önskemål om den önskade placeringen skulle medföra betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen."
    www.overklagandenamnden.se/Nyhetsarkiv/Skolplaceringsbeslut-gar-bara-att-overklaga-i-vissa-fall/
  • Brumma
    h8him skrev 2013-12-30 11:31:56 följande:
    Jag läste fel. smile1.gif Men kommunen är alltid skyldig att erbjuda skolgång vid närmaste lämpliga skola. Inte att erbjuda skolskjuts till en skola flera mil bort och som kostar kommunen onödiga pengar.

"Av andra stycket till nämnda paragrafer framgår att kommunen får frångå vårdnadshavarnas önskemål om den önskade placeringen skulle medföra betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen."
    www.overklagandenamnden.se/Nyhetsarkiv/Skolplaceringsbeslut-gar-bara-att-overklaga-i-vissa-fall/
    ???? lätt hänt ????

Ja absolut, o jag tror inte derbyt några problem att byta skola då pappan godkänt flytten o barnen är mobbade. Det hade varit skillnad om barnen trivts i sin gamla skola.

Jag svarade bara TS som påstod att närhetsprincipen innebär att barn under tolv år INTE LAGLIGEN FÅR åka buss till skolan. Vilket de ju får om vårdnadshavarna anser det vara för barnets bästa ;)

Så antingen har TS missuppfattar eller så har de ljugit för henne på soc..
  • Brumma
    Brumma skrev 2013-12-30 11:43:42 följande:
    ???? lätt hänt ????

Ja absolut, o jag tror inte derbyt några problem att byta skola då pappan godkänt flytten o barnen är mobbade. Det hade varit skillnad om barnen trivts i sin gamla skola.

Jag svarade bara TS som påstod att närhetsprincipen innebär att barn under tolv år INTE LAGLIGEN FÅR åka buss till skolan. Vilket de ju får om vårdnadshavarna anser det vara för barnets bästa ;)

Oj, alla de där frågetecknen i början skulle vara smileys :)
  • Brumma
    ???? lätt hänt ????

Oj, alla de där frågetecknen i början skulle vara smileys :)
  • h8him
    ???? lätt hänt ????

Okej, se där, då missförstod jag dig igen. Det verkar inte vara min dag idag.

Svar på tråden Snälla läs!