• Anonym (Arg och ledsen)

Snälla läs!

För att göra det hela kort. Exmaken och jag delar vårdnaden, har två barn på 9 och 6 år. Han har dem enbart varannan helg lör-sön. Nu vill vi flytta in till stan och barnen behöver därmed byta skola vilket deras pappa inte vill skriva på. Han ger mig ingen förklaring till varför utan säger bara att jag ska köra den biten det behövs och lämna barnen på gamla skolan trots att vi flyttar. Har han rätt till det? Vad gör jag??

• Svar på tråden Snälla läs!
  • minzann

Men har ni gemensam vårdnad så har han väl även skyldigheter och inte bara rättigheter? Låter helt galet att inte bo i stan när man inte har körkort/bil, det funkar inte med barn. Mitt tips är familjerätten/tingsrätten, be inte om hjälp via soc, de ger endast samarbetssamtal och det tar längre tid än en hel rättegång och ger absolut noll i beslut. Fungerar inte er kommunikation och samarbete, lär det inte hjälpa där. Gå inte igenom och stångas i flera år om detta, gå direkt och få ett beslut istället! Tyvärr får föräldrar ta ut sina frustrationer på barnen och vägra, det handlar om föräldrarnas rätt och soc ser till att det upprätthålls, sen heter det så fint "för barnens bästa". Skitsnack.

• Anonym (Huh)
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-29 17:47:42 följande:

Sen verkar fu kunna lika mycket om lagen dom han när du skriver så där! Lagen säger att man ska tillgodose barnens bästa och det är väl knappt det när dem i den åldern ska ta bussen till skolan! Kolla lagen innan du är stor i käften.
    Måste vara jobbigt så fort det går emot dig lite va? 
  • thenotmum

Hör av dig soc för ett samarbetsavtal. Det är dit de kommer att be er gå först om man går till tingsrätten ändå.

Tyvärr kan allt ta tid, men har du försökt med samarbetssamtal o sen går till tingsrätt så kan de se att han enbart vill jäklas om han säger att han inte vill ha barnen mer tid o ingen av er bor kvar nära skolan...

• Anonym (tror...)

Tror familjerätten kan hjälpa. Om han bortser från barnens bästa för att jävlas kommer du vinna stort. Sen anser jag personligen att barnen är tillräckligt gamla att bestämma själva vilken förälder de vill bo hos. Om de inte vill bo hos pappa lör-sön varannan vecka är det då "inte delad vårdnad längre" och du kan då säkert söka för ensam vårdnad med. Inte så insatt alls faktiskt men det är nog vad jag tror iaf Glad

• Life
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 01:02:26 följande:

Vi bor på ett väldigt kriminell och oroligt område där det händer mycket. Har velat flytta härifrån länge men inte lätt att hitta lägenhet. Deras pappa bodde själv här men flyttade in till stan. Han godkänner flytten men inte skolbyte. Han har dem varannan helg lör-sön, han vill inte ha dem mer. Barnen vill gärna flytta då dem inte trivs i skolan pga mobbing, otrevliga påhopp av andra barn mm. Han ger mig inget direkt svar varför utan säger med ett leende att jag får skjutsa dem varje dag, vilket tom gudarna vet om handlar enbart om att jävlas med mig.

Oj TS, det där lät ju väldigt oroligt för både dig och de små. Men eftersom pappan endast har dem varannan helg borde väl du ha mer att säga till om? Hm, så du får alltså inte byta skola utan pappans medgivande? Kan inte lagen runtom detta men om dina barn mår dåligt borde du väl kunna yrka på den detaljen - många får ju byta skola endast pga att de mår dåligt i sin nuvarande skola.

Kan du inte skriva in det där i trådstarten? Det var ett bra tillägg om du vill ha hjälp...
  • sextiotalist

Om han godkänner flytten så kommer skolbytet med automatiskt. Dvs under grundskoletiden är det närhetsprincipen som gäller.

• Anonym (Enkelt)

De är enkelt TS. Du flyttar, byter adress och skola. näe han kommer inte godkänna de men enligt lag ska barnen vara folkbokförd på den adress där dom har sin huvudsakliga vila, alltså där dom sover mest nätter. Och enligt lag ska barnen gå på skola där dom vistas, lämpligast är ju närmast där dom bor. Så in your face alla som tror att man har nått å säga till om vid gemensam vårdnad. Den som är slugast å kör fulast spel vinner...

Han kan neka hur mkt han vill men så länge han har en snopp mellan benen så har han inget å säga till om, och ja de är ren fakta och av egna erfarenheter.

Anonym (Enkelt) skrev 2013-12-30 06:29:53 följande:
    De är enkelt TS. Du flyttar, byter adress och skola. näe han kommer inte godkänna de men enligt lag ska barnen vara folkbokförd på den adress där dom har sin huvudsakliga vila, alltså där dom sover mest nätter. Och enligt lag ska barnen gå på skola där dom vistas, lämpligast är ju närmast där dom bor. Så in your face alla som tror att man har nått å säga till om vid gemensam vårdnad. Den som är slugast å kör fulast spel vinner...

Han kan neka hur mkt han vill men så länge han har en snopp mellan benen så har han inget å säga till om, och ja de är ren fakta och av egna erfarenheter.

Pratade precis med fam rätten! Hipp finns trots allt! Fick höra att dem tolkar det till att han inte anser till barnens bästa då han säger att dem ska skjutsas så långt varje sagt trots att skola finns i närheten och jag därmed har rätt att ansöka om ensam vårdnad.
  • Brumma
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 01:04:31 följande:

Självklar blir man arg när man får ett sådant bemötande utav nån som inte känner till det hela och utan frågor bara dömmer en.
    Jag uppfattade inte det inlägget som elakt eller aggressivt. Utan mer bara ett svar på din fråga.. Sen bemötte DU svaret mkt aggressivt. Men kanske läser vi in olika saker i det.. Men nej, jag ser inget i följande text som är dåligt bemötande eller dömande.

"Ja vägrar han så lär han få rätt, finns ett förslag om lagändring att den som flyttar med barnen skall så för resorna själv, men du kan flytta och låta barnen bo med pappan istället för att vara arg"
    Brumma skrev 2013-12-30 09:23:55 följande:
    Jag uppfattade inte det inlägget som elakt eller aggressivt. Utan mer bara ett svar på din fråga.. Sen bemötte DU svaret mkt aggressivt. Men kanske läser vi in olika saker i det.. Men nej, jag ser inget i följande text som är dåligt bemötande eller dömande.

"Ja vägrar han så lär han få rätt, finns ett förslag om lagändring att den som flyttar med barnen skall så för resorna själv, men du kan flytta och låta barnen bo med pappan istället för att vara arg"

Finns lag att barn under 12 år inte ska resa överhuvudtaget då annan skola finns närmare, fick jag veta precis.
Svar på tråden Snälla läs!