Börja springa!
Nytt år, nya möjligheter. Jag är väldigt sugen på att börja springa. Har haft en hel del på mina knän tidigare. Är det någon av er andra som har problem med knäna men springer ändå? Hur har ni kommit igång. Hur har ni t ex valt skor?
Nytt år, nya möjligheter. Jag är väldigt sugen på att börja springa. Har haft en hel del på mina knän tidigare. Är det någon av er andra som har problem med knäna men springer ändå? Hur har ni kommit igång. Hur har ni t ex valt skor?
Det första du bör tänka på är att gå till en sportaffär där man gör en analysering av dina fötter så att de kan se vilken typ av skor som passar dig bäst, det är dyrare, men värt det, speciellt om du har haft problem med knäna. Det är kanske dyrt nu, men det lönar sig att spara på sina knän. Det är inte kul att behöva operera dem, jag lovar.
Om du har råd så kan även ortopediska fotbäddar vara en bra investering.
Är du kvinna? Investera då i en riktigt bra sportbh, gärna en som är köpt/utprovad i en underklädesbutik. det är dyrt men det sparar på bröstvävnad.
Knäskydd bör du även invetstera i att ha på dig när du springer.
Tänk också på att konditionsträning helst ska kombineras med styrketräning, att börja lugnt och försiktigt och sedan stregra dig upp, både i antalet pass och i intensitet, samt att ge kroppen de bästa förutsättningarna som finns för att återhämta sig med kost och vila.
Tänk också på att värma upp och strecha. det är viktigt.
genom strechen så sträcker man dels ut musklerna, men det signalerar också till musklerna att nu har vi tränat färdigt, det är ok att slappna av.
eftersom du är nybörjade så ska du hålla en strech i ungefär 30 sekunder, har du ingen timer så kan du räkna, en missippi, två missipppi osv.
en strech ska kännas men inte göra ont.
som uppvärmning kan du t ex gå fort i ca 10 minuter.
Många bra tips :) Jag hade urusel kondis a'la 90-åring och orkade inte ens springa några hundra meter utan att bli jätteanfådd. En arbetskamrat tipsade om detta program som verkligen var toppen! Nu kom jag aldrig så långt som till 5 km utan "bara" till vecka 8 innan jag blev gravid o det hela rann ut i sanden. Så långt fungerade det super tycker jag, kommer nog köra samma program sen mot våren då jag ska börja springa igen :)
Sen ett annat tips är ju självklart peppmusik i öronen ;)
favoritar
Kolla teknikövningar (löparskolan etc). Skor, skydd och stretch i all ära men med rätt teknik kommer du vilja fortsätta springa länge.
Hållning, lutning, fotisättning.. Tunga, gungiga steg gör att du blir trött och känner bläää. Hög frekvens på stegen.
Håll dig skadefri!
Min kondis är nog inte så dålig egentligen eftersom jag cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag, men det blir jag inte svettig av. Jag har gymkort, men kommer liksom inte iväg...Jag behöver en så enkel träningsform som möjlig. Vi har fantastiska löpspår 5 min gångväg från mitt hem. Jag har hela tiden skyllt på mina kassa knän och inte använt spåren, men nu vill jag testa ändå.
Jag bor i Göteborg, där det regnar mycket...vad gör ni andra för att motiverar er till att springa i dåligt väder? Såg en kvinna på julafton som var ute och sprang i ösregn.....så imponerad av hennes motivation.
Vad är det som är fördelarna med att springa? Ser ni något resultat på kroppen, eller är det mest kondisen som förbättras?
Många bra tips, tack!
De som har träning som livsstil är de du ser springa på julafton och i ösregn :) Jag tävlar i multisport och vädret på tävlingsdagen går inte att styra över så det är bara att köra på.
Sätta upp mål är alltid bra. Det behöver inte vara en tävling, utan det kan vara små mål som att springa 5 km utan att stanna eller att cykla 100 mil på ett år. Målet ska vara realistiskt så man inte tappar motivationen. Sen efter man nått sitt mål kommer glädjen!
Jag frågade en cykeltränare hur jag skulle lägga upp min träning för att bli snabbare på kort distans, han sa: "det är bara att slita".
Om du har koll på pulsträning så kan man säga att träning som är upp till något ansträngande tränar din kondition och syreupptagningsförmåga. Men, då gäller det att hålla farten i minst 30 min. Mina distanspass är antingen 75 min löpning eller 2 timmar på cykel. Här lär du kroppen att bränna fett som energi.
För att träna hjärtat och mjölksyretröskel däremot så ska det vara ansträngande eller mycket ansträngande. Ofta tränar man i intervallform och max 60 min.