• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • Orchid
    Aniiee skrev 2014-01-02 15:35:17 följande:
    Varför äter du lik..... intressant användning av språket, det där. Säger en hel del.....

Ja, jag äter kött. Nej, jag bidrar inte till till något djurs lidande. Död, ja, men icke lidande. Och sen äter jag upp dem. För jag dels behöver det, dels tycker att det är gott och för det tredje för att jag är människa. En omnivor. Som behöver kött för att fungera optimalt. Lika mycket som jag behöver baljväxter och rotsaker. Det är inget jag hymlar med. Alls......
    Jag förklarade min användning av ordet i mitt första inlägg :)

Vi människor behöver faktiskt inte äta något animaliskt och vi mår oftast bättre på en välplanerad och strikt vegetarisk kost. Det är lite dit jag vill komma. All den död är onödig eftersom vi inte behöver äta något kött! Tack för ditt svar!
  • Aniiee
    Orchid skrev 2014-01-02 15:37:07 följande:
    Naturligtvis kan man inte bli 100% vegan, men det är något att sträva efter. Strävan ska vara att minimera utnyttjandet och lidandet av djuren. Jag värdesätter inte olika djurs liv olika, precis så som jag inte värdesätter olika människors liv olika.
    Nu lurar du bara dig själv. Eller gäller regel "bara söta djur" nu igen? Som för de flesta vegetarianer/veganer?
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Punkster

Om vi ska hålla diskussionen på ett vettig nivå så kan vi väl strunta i provocerande uttryck som "Varför äter du lik?"

Själv äter jag mer eller mindre enbart vegetariskt. Anledningen till det är främst av miljöskäl och i andra hand av dietskäl. Jag tycker det är enklare att hålla en nyttig diet om man väljer bort kött. Med några få undantag är jag heller inte speciellt förtjust i smaken av kött. 

Det här med djurens lidande är naturligtvis en viktig fråga. Alla som sett "The movie that the meat industry dosn't want you to see" på Youtube håller antagligen med om det. Men men kan ju fortfarande syssla med djurhållning utan att för den sakens skull plåga djuren. Djur är enligt mig heller inte jämställda med människor. Djur är djur och människor är människor. Argument som "kött är mord!" och liknande biter alltså inte på mig.

• Aniiee
    Orchid skrev 2014-01-02 15:39:44 följande:
    Jag förklarade min användning av ordet i mitt första inlägg :)

Vi människor behöver faktiskt inte äta något animaliskt och vi mår oftast bättre på en välplanerad och strikt vegetarisk kost. Det är lite dit jag vill komma. All den död är onödig eftersom vi inte behöver äta något kött! Tack för ditt svar!
    Sorry, men du har fel. Du vet ingenting om mig och hur min kropp fungerar.

Ditt första inlägg låg inte framme när jag skrev mitt första inlägg. Men som sagt.... det säger en hel del.....

Sen finns det en poäng, som du inte har gjort alls, men jag tar upp den ändå. Medelsvensson äter för mycket kött. Det är sant. Men att alla ska gå från för mycket kött till inget kött alls är en orimlighet.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Arbetsvegan
    Orchid skrev 2014-01-02 15:32:18 följande:
    Jag är fullt medveten om definitionen, men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör.
    Nej, det som händer är att du försöker likställa det med kannibalism och även om det förekommer i djurvärlden så hör det inte till  det vanligare bland de högre stående varelserna. Sen finns det undantag som schimpanshannar som nyligen tagit över en flock och dödar och äter befintliga ungar men det hänger ihop med att få honorna parningsvilliga igen och kunna sprida sina gener, dvs det är ingen föda i egentlig mening.

Vill du ha en seriös diskussion som inte spårar ur innan den börjar är det bättre att du håller dig till vedertagna begrepp.
  • Punkster
    Orchid skrev 2014-01-02 15:37:07 följande:
    Naturligtvis kan man inte bli 100% vegan, men det är något att sträva efter. Strävan ska vara att minimera utnyttjandet och lidandet av djuren. Jag värdesätter inte olika djurs liv olika, precis så som jag inte värdesätter olika människors liv olika.
    Nu blir jag nyfiken. Är allt nyttjande av djur i människors tjänst ett utnyttjande som bidrar till lidande enligt dig? Om jag har en häst som jag rider på, uttnyttjar jag den då och bidrar till dess lidande? 
  • studentbruttan29

För att det är gott. Sedan kan man väl göra sitt bästa för att ta reda på varifrån djuret kommit och hur det avlivats.

• Orchid
    Aniiee skrev 2014-01-02 15:41:01 följande:
    Nu lurar du bara dig själv. Eller gäller regel "bara söta djur" nu igen? Som för de flesta vegetarianer/veganer?
    Nej, verkligen inte. Jag tycker kräftdjur är väldigt ... icke-söta på alla sätt faktiskt, men det betyder inte att de står lägre för mig än något annat djur. Jag undviker att äta och nyttja animalier oavsett hur vackert, storslaget eller fult djuret är.
    Punkster skrev 2014-01-02 15:41:32 följande:

Om vi ska hålla diskussionen på ett vettig nivå så kan vi väl strunta i provocerande uttryck som "Varför äter du lik?"

Själv äter jag mer eller mindre enbart vegetariskt. Anledningen till det är främst av miljöskäl och i andra hand av dietskäl. Jag tycker det är enklare att hålla en nyttig diet om man väljer bort kött. Med några få undantag är jag heller inte speciellt förtjust i smaken av kött. 

Det här med djurens lidande är naturligtvis en viktig fråga. Alla som sett "The movie that the meat industry dosn't want you to see" på Youtube håller antagligen med om det. Men men kan ju fortfarande syssla med djurhållning utan att för den sakens skull plåga djuren. Djur är enligt mig heller inte jämställda med människor. Djur är djur och människor är människor. Argument som "kött är mord!" och liknande biter alltså inte på mig.

Rubriken valde jag just för att få folk att reagera. För mig är den inte särskilt provocerande alls faktiskt. För mig är en djurkropp och ett lik precis lika osmakligt. Jag menade inte att någon skulle ta illa upp, mer att engagera folk.

Djur är djur och människor är också djur. Så tänker jag. Tack för ditt svar.

• Orchid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-02 15:44:54 följande:
    Nej, det som händer är att du försöker likställa det med kannibalism och även om det förekommer i djurvärlden så hör det inte till  det vanligare bland de högre stående varelserna. Sen finns det undantag som schimpanshannar som nyligen tagit över en flock och dödar och äter befintliga ungar men det hänger ihop med att få honorna parningsvilliga igen och kunna sprida sina gener, dvs det är ingen föda i egentlig mening.

Vill du ha en seriös diskussion som inte spårar ur innan den börjar är det bättre att du håller dig till vedertagna begrepp.
    Nej, min intention är den som jag beskrev. Du får välja att tolka den precis så som du önskar. Om diskussionen spårar ur så gör den det. Det kanske säger mer om de som spårar ur än vad det säger om mitt språkbruk.

Är du också vegan förresten? Hej hej i så fall. Träffar sällan andra veganer Solig
  • Arbetsvegan

För att berätta hur jag förhåller mig:

Jag har inget emot att äta kött i sak utan djurindustrin hur den fungerar idag. Men det handlar inte bara om ktt utan om animaliska produkter. Dunet är ett exempel, sedan dunskandalen 2009 har inget annat hänt än att folk börjat köpa det igen och företagen som tex Ikea och Åhléns tagit bort dunpolicyn de införde då.

Att människan inte behöver kött är en sanning med modifikation eftersom det handlar om kunskap och kultur. Att konvertera alla till veganer skulle heller inte vara önskvärt i dagsläget eftersom det även handlar om tillgång och efterfrågan. Att tex importera grönsaker långväga ifrån istället för närproducerat kött anser jag inte är önskvärt om alla gjorde det. Det måste finnas balans där också.

För att förklara mitt nick: jag är inte vegan mer än på arbetstid eftersom köttet vi serveras vid olika tillställningar på jobbet alltid ser äckligt ut, smakar äckligt och är i allmänhet vidrigt. Vegetarianer blir påtvingade produkter med slibbig ost typ Gouda.  Så med andra or är jag vegan på jobbet och köttätare hemma även om jag mer och mer går över till vegetarisk kost främst pga djurindustrin.

Svar på tråden Varför äter du lik?