• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 12:26:08 följande:
    Nu sitter du och spånar fritt.

Eh reagerar du alltid så när du inser att du har fel?
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 12:29:27 följande:

Eh reagerar du alltid så när du inser att du har fel?

Reagerar alltid du offensivt när du inser att du har fel?

Försöker du alltid projicera dina egna fel och brister på andra och svarar aggressivt om dina svar ger respons?

Som jag sa: läs det jag skriver och inte bara det du vill läsa...

• Voluptuous Shalimar

Ts måste vara en militant anti-vegan. Rubrik och trådstart gör snarare att man tar avstånd från ts än att man tänker till och aktivt börjar minska sin köttkonsumtion.

Lite som trådarna med "jag är muslim och tycker att alla mina fruar ska klä sig i burka och vara mina slavar". Knappast skrivna av rättrogna muslimer, eller hur?

Själv blir jag väldigt avogt inställd mot dessa passiv-aggressiva veganer när jag läser/hör sånt här. 

• Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 12:33:12 följande:
    Reagerar alltid du offensivt när du inser att du har fel? Försöker du alltid projicera dina egna fel och brister på andra och svarar aggressivt om dina svar ger respons? Som jag sa: läs det jag skriver och inte bara det du vill läsa...

Men du har ju ingen substans i det du skriver nu. Om du tycker att du är missförstådd så får du specificera varför, som jag gjorde när du läste fel. Jag ser ingen poäng i innehållslöst gräl. Kontentan i det JAG skriver är att vi inte behöver kött för proteinets skull och att det inte är det minsta svårt att tillgodose proteinbehovet. Folk TROR dock generellt att de behöver mycket mer än de gör. Vad försökte DU få sagt?
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 13:23:30 följande:

Men du har ju ingen substans i det du skriver nu. Om du tycker att du är missförstådd så får du specificera varför, som jag gjorde när du läste fel. Jag ser ingen poäng i innehållslöst gräl. Kontentan i det JAG skriver är att vi inte behöver kött för proteinets skull och att det inte är det minsta svårt att tillgodose proteinbehovet. Folk TROR dock generellt att de behöver mycket mer än de gör. Vad försökte DU få sagt?
    Det kom från rätt person!
  • Förväntanstid
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-01-03 12:46:11 följande:
    Ts måste vara en militant anti-vegan. Rubrik och trådstart gör snarare att man tar avstånd från ts än att man tänker till och aktivt börjar minska sin köttkonsumtion. Lite som trådarna med "jag är muslim och tycker att alla mina fruar ska klä sig i burka och vara mina slavar". Knappast skrivna av rättrogna muslimer, eller hur? Själv blir jag väldigt avogt inställd mot dessa passiv-aggressiva veganer när jag läser/hör sånt här. 

Det är möjligt. Det som är bra mycket sorgligare är att folk inte tänker till över sin konsumtion, med eller utan denna ts. Att rygga än mer från vad som vore det kloka bara för att det finns de som uttrycker sig klumpigt är för mig oförståeligt. Ts har ju rätt i sak OCH uttrycker sig lite klumpigt. Nu får man visserligen knappt säga (på öppna forum) att man tycker att köttkonsumtionen är för hög och att de flesta borde dra ned/sluta, utan att ses som rabiat vilket minst sagt komplicerar hela diskussionen.
  • Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 13:26:15 följande:
    Det kom från rätt person!

Men du. Hur kommer det sig att du hellre utvecklar dina påhopp på mig än att utveckla dina åsikter?
  • Arbetsvegan
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 13:29:57 följande:

Men du. Hur kommer det sig att du hellre utvecklar dina påhopp på mig än att utveckla dina åsikter?

Det var faktiskt du som började med osakligheter. Självklart får du svar på det. Varför förväntar du att bemtas med saklighet och ödmjukhet när du själv inte är det?

Jädrans lattjo och ansvarigt resonemang.
    Håll dig till sakfrågan i fortsättningen eftersom du inte kan eller vill läsa det jag skriver.

• Förväntanstid
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 13:31:38 följande:
    Det var faktiskt du som började med osakligheter. Självklart får du svar på det. Varför förväntar du att bemtas med saklighet och ödmjukhet när du själv inte är det? Jädrans lattjo och ansvarigt resonemang. Håll dig till sakfrågan i fortsättningen eftersom du inte kan eller vill läsa det jag skriver.

Då försöker jag igen, och är lika tydlig som sist: Kontentan i det JAG skriver är att vi inte behöver kött för proteinets skull och att det inte är det minsta svårt att tillgodose proteinbehovet. Folk TROR dock generellt att de behöver mycket mer än de gör. Vad försökte DU få sagt?
  • Errol Flynn

Jag slutade äta kött för 20 år sedan. Jag betalar månadsvis till WWF (Tigerfadder), WSPA och Djurens Rätt. Jag är dessvärre ingen klippa på tvål och sånt. Men jag försöker och gör mitt bästa. Mina söner äter dessvärre kött men jag hoppas kunna påverka dom i framtiden att äta mindre kött och mer vegetariskt.

Svar på tråden Varför äter du lik?