• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • Mosen

Ni som försöker påstå att ni äter kött men inte bidrar till djurs lidande lever verkligen i någon slags bubbla.
    Hur tror man då att djur behandlas i vår värld?
    Vi använder djur till;
    -Mat
    -Kläder
    -Underhållning
    -Tester
    Och mycket annat.

Det finns inga ursäkter, vi använder djur som att det vore produkter, ting, och inte levande varelser. Alla som inte aktivt tar avstånd från det är en del av problemet och ja, är enligt mig mer eller mindre barbarer.
    Ta det som ni vill, skjut ifrån er det om ni vill, men sanningen är sanningen oavsett vad man tycker om den.

• Voluptuous Shalimar
    Förväntanstid skrev 2014-01-03 13:28:38 följande:

Det är möjligt. Det som är bra mycket sorgligare är att folk inte tänker till över sin konsumtion, med eller utan denna ts. Att rygga än mer från vad som vore det kloka bara för att det finns de som uttrycker sig klumpigt är för mig oförståeligt. Ts har ju rätt i sak OCH uttrycker sig lite klumpigt. Nu får man visserligen knappt säga (på öppna forum) att man tycker att köttkonsumtionen är för hög och att de flesta borde dra ned/sluta, utan att ses som rabiat vilket minst sagt komplicerar hela diskussionen.
    Problemet är att man inte längre uppfattar det som något "klokt" när allt inleds med frågan "varför äter du lik?" 

Jag kan inte se att du skulle få problem genom att hävda att köttkonsumtionen är för hög. Om du diskuterar vettigt är jag öppen för samtal och även för att hålla med om jag finner dina argument valida. Man kan dock inte bortse från att ts verkar tämligen rabiat, vilket avskräcker. 
  • Dr Mupp

Veganer bidrar också till att djur dödas och lider. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Arbetsvegan
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 18:20:24 följande:

Du vet att veganer undviker allt det där så långt det bara är möjligt? Annars är de per definition inte veganer.
  • Dr Mupp
    Arbetsvegan skrev 2014-01-03 18:28:14 följande:
    Du vet att veganer undviker allt det där så långt det bara är möjligt? Annars är de per definition inte veganer.
    De målar inte, de använder inte hygienprodukter (skulle förklara en del) de äter inte mediciner osv, 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Förväntanstid
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 18:20:24 följande:

Nu är inte jag vegan men jag vet att många veganer har stenkoll och mycket sällan konsumerar animaliska produkter. Vad var förresten din tanke med inlägget? Typ, man kan lika gärna prygla sina ungar eftersom man ändå inte kan göra ALLT rätt? Jag tycker en gnutta medvetenhet och en vilja att göra rätt är hedervärt på alla områden.
  • Surkärring
    Orchid skrev 2014-01-02 15:14:14 följande:
    Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)
    Och du själv bor under en gran skogen, lever på vad grönt skogen ger och skriver på FL med röksignaler ?
    Endast döda fiskar följer strömmen
  • Arbetsvegan
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 18:31:47 följande:
    De målar inte, de använder inte hygienprodukter (skulle förklara en del) de äter inte mediciner osv, 

Herregud vad du är otroligt fördomsfull och direkt elak, njuter du?

Veganer har som Förväntanstid skriver, stenkoll. Dessutom finns det veganska produkter inom i princip alla områden.

• Iarwain

Utan djur som föda är det tveksamt om människan skulle vara vad den är idag. Denna föda har i stor utsträckning bidragit till vår steg från övriga djur. Själv äter jag djur för att det är gott.

Svar på tråden Varför äter du lik?