• Orchid

Varför äter du lik?

Jag har en tråd där alla kan ställa frågor till mig som är vegan. Nu tänkte jag ställa frågor till er och förhoppningsvis starta upp en trivsam och givande diskussion om djurrätt!

Varför äter du lik? Hur rättfärdigar du att du bidrar till andra varelser lidande och död?

För att visa att jag är snäll och harmlös kan jag berätta hur jag själv tänkte innan jag blev vegan:

Jag tänkte nämligen inte alls. Jag höll insikterna om speciesism (jämför med sexism eller rasism) på avstånd och i periferin för att jag helt enkelt inte orkade se hur mycket lidande vi människor orsakar andra varelser. Det var helt enkelt bekvämt och gott att äta kycklinggryta istället för kikärtsgryta. Det var bekvämt och enkelt att använda tvål med djurfett i istället för växtbaserad sådan. Så länge jag låtsades som ingenting kunde jag behålla mina fina vanor och slippa konfronteras med mina egna dåliga sidor.

Jag ville inte se att människans herravälde över djuren bara var ett mänskligt påfund som är ganska lätt att slå hål på eftersom det skulle bli jobbigt, krävande och tidsödande för mig. När jag väl insåg att vi alla har lika stor rätt till liv och välbefinnande hade jag däremot inget val. Då blev djurrätt otroligt viktigt för mig.

Låt oss vara trevliga och lära oss saker av varandra i tråden :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:33
    Jag är fullt medveten om definitionen av ordet "lik", men jag menar att skillnaden i språkbruket finns där för att speciesism existerar. Genom att inte likställa människors kroppar med djurs ökar avståndet, vilket rättfärdigar allt vi människor gör. Därför skriver jag "lik" och inte "djurkropp".

Ville säga det så att inte diskussionen hamnar fel :)

• Svar på tråden Varför äter du lik?
  • bitterkopp
    Aniiee skrev 2014-01-02 15:35:17 följande:
    Varför äter du lik..... intressant användning av språket, det där. Säger en hel del.....

Ja, jag äter kött. Nej, jag bidrar inte till till något djurs lidande. Död, ja, men icke lidande. Och sen äter jag upp dem. För jag dels behöver det, dels tycker att det är gott och för det tredje för att jag är människa. En omnivor. Som behöver kött för att fungera optimalt. Lika mycket som jag behöver baljväxter och rotsaker. Det är inget jag hymlar med. Alls...…
    Så du anser inte att djur lider av att dö..?
    Nej, du behöver det inte.
    Jag är också människa. Och där är en stol.
  • Lillasmulan

Jag tycker inte att djur är lika mycket värda som människor och att jämföra det med rasism är bara jävla löjligt. Jag skulle dock kunna tänka mig att bli vegetarian av miljöskäl.

• Aniiee
    bitterkopp skrev 2014-01-02 23:31:46 följande:
    Så du anser inte att djur lider av att dö..?
    Nej, du behöver det inte.
    Jag är också människa. Och där är en stol.
    När döden inträffar så upphör per definition lidandet, så... nej, varken djur eller människor lider av att dö.

Återigen, du (eller TS) vet något alls om mig eller min kropp. JAG behöver äta kött, för jag kan inte tillgodogöra mig till räckligt mycket protein från växtriket för att överleva. Bra att DU kan det, men jag är inte du. Sorry....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lady Paraplyh

Innan jag blev vegatarian kopplade jag inte ihop att kött kom från en kännande individ som precis som jag hade hopp och drömmar, som var en egen individ. Självklart såg jag alla djur som individer och jag visste såklart vad kött var. Men jag kopplade helt enkelt inte ihop de två sakerna eftersom jag inte tänkte. Jag är uppvuxen med att det är fel att vara vegetarian, sådana personer är militanta och jobbiga. (Mina föräldrar tyckte så.) Så för min del har det varit en tuff resa.

• Lady Paraplyh
    Aniiee skrev 2014-01-03 01:19:52 följande:
    När döden inträffar så upphör per definition lidandet, så... nej, varken djur eller människor lider av att dö.Återigen, du (eller TS) vet något alls om mig eller min kropp. JAG behöver äta kött, för jag kan inte tillgodogöra mig till räckligt mycket protein från växtriket för att överleva. Bra att DU kan det, men jag är inte du. Sorry....

Protein är inget som en vuxen människa behöver bekymra sig om oavsett om personen är vegan eller ej.
  • Illusion

När du skriver i termer såsom "lik" innebär det att du ser människor som urspr. växtätare?

• Aniiee
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-03 01:30:01 följande:

Protein är inget som en vuxen människa behöver bekymra sig om oavsett om personen är vegan eller ej.
    Du vet inte mycket i ämnet, va? Kyss
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Arbetsvegan
    Aniiee skrev 2014-01-03 01:43:09 följande:
    Du vet inte mycket i ämnet, va? Kyss
    Du skrev det jag tänkte {#emotions_dlg.flower}
  • Petrol

jag har aldrig  riktigt lyckats övertyga mig själv om att omfamna djur av samma moraliska värderingar som jag har för exempelvis människor, och då faller det sig rätt naturligt att äta dem eftersom det trots allt är rätt tillfredställande.

Svar på tråden Varför äter du lik?