• enibaS

Bo på gatan!

Jag är gravid i v6 och jag har en hel del frågor till dom erfarna mammorna här.
    Jag bor hemma hos mina föräldrar och min särbo bor hos sina föräldrar. Vi håller på söka jobb för fullt, men verka lite tomt med de just nu. (Bor i liten stad)
    Vad får man för bidrag när man är mammaledig? Kan man söka något så man får in en extra slant?
    Ps. Jag extra jobbar på scandic sen oktober men de är dock inte mycket. Första 2 månaderna jobbade jag ca 50%. Sen har jag extra jobbat 1 månad hit å dit på ett hotell, har även haft små jobb korta perioder men aldrig fast! Hjälper de mig?
    Om vi inte får jobb eller något bidrag, ska vi bo på gatan då!? Eller hos våra föräldrar? Är kommunen inte skyldig att ge hos något bidrag? Är 21 år gammal. Hur länge har föräldrar rätt försörja mig?
    Tacksam för svar! :)

Ekonomin strular!
  • Svar på tråden Bo på gatan!
  • skpklm

Ts, du skriver att  det inte finns jobb just där ni  bor.  Vad hindrar er att söka arbeten där de finns?

• kvinnan03
    enibaS skrev 2014-01-03 10:35:34 följande:
    Tack! Det jävliga är att vi inte planerade, och hade skydd MEN blev gravid ändå och jag vill inte göra en abort pga att jag gjort de 1 gån förut.
    :)

Ring socialen direkt.
    Man brukar få en summa till möbler och barnvagn också men allt ska handlas begagnat jag kan inte dem reglerna men detta hände min vän också och bostad fick dem fixa själva med mera men sen ordnade sig det för dem. Kommer inte ihåg allt
  • Limalie

AF lär kräva ni söker jobb även i andra städer, man kan inte bara sitta och söka i sin lilla stad och tro att jobben flyger på en. Utöka områderna!

• Tirem
    kvinnan03 skrev 2014-01-03 10:43:58 följande:
    :)

Ring socialen direkt.
    Man brukar få en summa till möbler och barnvagn också men allt ska handlas begagnat jag kan inte dem reglerna men detta hände min vän också och bostad fick dem fixa själva med mera men sen ordnade sig det för dem. Kommer inte ihåg allt
    Ja, eller så försöker man lösa det själva innan man ber om hjälp!

De är gravida i vecka 6 och har med andra ord ca 34 veckor att förslag lösa inkomst och boende.

Socialbidrag är sista utvägen, inte första! Hjälp istället Ts att försöka växa upp och ta ansvar innan hon blir vuxen. Att ta genvägen genom soc innan alla väger är prövade är inte att vara vuxen och mogen.
  • seandra82

har du testat å kolla med försäkringskassan kanske ????? 21 år du är vuxen , dina föräldrar är egenterligen inte längre skyldiga att försörja dig men i dagens läge så bor många ungdomar hemma längre jag vet själv däremot hade jag inte barn då men det var mer pga av bostadsbrist o jobb . men i all fall . . moderskapsintyg får du från din barnmorska på vårdcentralen som du skickar in till försäkringskassan  o räkna med att du som ovan skrivit du får lägsta mammapenningen o barnbidraget kommer automatiskt efter barnets födelse . du kan ta ut i förväg mammapenning men räkna med att att du förlorar framöver efter barnet fötts så spara dina dagar så mkt du kan . 

• Amanda84
    enibaS skrev 2014-01-03 10:21:38 följande:
    Vi vet att vi kommer klara det utan bidrag också, pga att vi få hjälp av alla i släkten! Men de underlättar jävligt mycket med bidrag! :) Om alla skulle vänta på ett jobb innan som skulle få barn skulle många vara 30+ och vi ville inte vänta flera år, det är sjukt svårt att få jobb i denna stad. Så ja, bara man vill, klara man det! :) Vuxen kan man vara när man är 20, det bero på mognaden. Å vi känner oss mogen nog att fixa det med elr utan bidrag.
    Eller så gör man som jag när man upptäcker att man är gravid. Man letar jobb och flyttar sedan 55 mil på grund av att det var där som man lyckades få jobb. Allt för att barnet ska få en trygg uppväxt. Om ni inte kan ta hand om er själva, hur ska ni då kunna ta hand om ett barn?
  • enibaS

Mycket. Du vet ej vår situation så svårt för dig att förstå.

skpklm skrev 2014-01-03 10:43:44 följande:
    Ts, du skriver att  det inte finns jobb just där ni  bor.  Vad hindrar er att söka arbeten där de finns?

• enibaS

Jo de ha vi räknat med att vi få de mista, men vi ha redan lagt undan 4000kr som vi fick i julklappspenar, sen få vi ärva barnvagn, kläder osv, så vi har redan de mesta om man säger så, men vi sparar för fullt :)

seandra82 skrev 2014-01-03 10:52:37 följande:
    har du testat å kolla med försäkringskassan kanske ????? 21 år du är vuxen , dina föräldrar är egenterligen inte längre skyldiga att försörja dig men i dagens läge så bor många ungdomar hemma längre jag vet själv däremot hade jag inte barn då men det var mer pga av bostadsbrist o jobb . men i all fall . . moderskapsintyg får du från din barnmorska på vårdcentralen som du skickar in till försäkringskassan  o räkna med att du som ovan skrivit du får lägsta mammapenningen o barnbidraget kommer automatiskt efter barnets födelse . du kan ta ut i förväg mammapenning men räkna med att att du förlorar framöver efter barnet fötts så spara dina dagar så mkt du kan . 

• Amanda84
    enibaS skrev 2014-01-03 10:59:18 följande:
    Mycket. Du vet ej vår situation så svårt för dig att förstå.
    Man ordnar väl för tusan sin "situation" innan man skaffar barn? Det verkar ju dessutom som att barnet i det här fallet var planerat eftersom ni "inte vill vänta med att skaffa barn tills ni är 30".
  • enibaS

Bra att uttala sig då du inte vet situationen. :) bara för att man ha dålig elonomi betyder inte de att barnet får en dålig uppväxt! Vi fixar de! Man behöver inte va så dum att man lämnar släkt och vänner. Man kan fixa de ändå, iaf vi! Sen om du intr fixade de, synd om dig men det gör vi! Viljan finns, och alla omkring oss ställer upp.

Amanda84 skrev 2014-01-03 10:58:39 följande:
    Eller så gör man som jag när man upptäcker att man är gravid. Man letar jobb och flyttar sedan 55 mil på grund av att det var där som man lyckades få jobb. Allt för att barnet ska få en trygg uppväxt. Om ni inte kan ta hand om er själva, hur ska ni då kunna ta hand om ett barn?

Svar på tråden Bo på gatan!