• enibaS

Bo på gatan!

Jag är gravid i v6 och jag har en hel del frågor till dom erfarna mammorna här.
    Jag bor hemma hos mina föräldrar och min särbo bor hos sina föräldrar. Vi håller på söka jobb för fullt, men verka lite tomt med de just nu. (Bor i liten stad)
    Vad får man för bidrag när man är mammaledig? Kan man söka något så man får in en extra slant?
    Ps. Jag extra jobbar på scandic sen oktober men de är dock inte mycket. Första 2 månaderna jobbade jag ca 50%. Sen har jag extra jobbat 1 månad hit å dit på ett hotell, har även haft små jobb korta perioder men aldrig fast! Hjälper de mig?
    Om vi inte får jobb eller något bidrag, ska vi bo på gatan då!? Eller hos våra föräldrar? Är kommunen inte skyldig att ge hos något bidrag? Är 21 år gammal. Hur länge har föräldrar rätt försörja mig?
    Tacksam för svar! :)

Ekonomin strular!
  • Svar på tråden Bo på gatan!
  • enibaS

Vi söker gör fullt! :)

Limalie skrev 2014-01-03 10:51:38 följande:
    AF lär kräva ni söker jobb även i andra städer, man kan inte bara sitta och söka i sin lilla stad och tro att jobben flyger på en. Utöka områderna!

• enibaS

Det var ej planerat! :) men skulle de hända att jag blev gravid trots kondom och p-stav så alulle vi ej göra abort. :) nej.

Amanda84 skrev 2014-01-03 11:02:26 följande:
    Man ordnar väl för tusan sin "situation" innan man skaffar barn? Det verkar ju dessutom som att barnet i det här fallet var planerat eftersom ni "inte vill vänta med att skaffa barn tills ni är 30".

• Amanda84
    enibaS skrev 2014-01-03 11:08:29 följande:
    Det var ej planerat! :) men skulle de hända att jag blev gravid trots kondom och p-stav så alulle vi ej göra abort. :) nej.
    Jag har givetvis inte påstått att ni ska göra abort. Abort är inget preventivmedel! Jag menar bara att man får se till att lösa sin situation och att planera in att man ska få bidrag är inte att lösa problemet. Bidrag får man om det inte finns någon annan utväg. Nu är du gravid. Hur ska ni lösa situationen? Att ansöka om bidrag ska aldrig vara ett förstahandsalternativ.

Ett alternativ är att ni söker jobb någon annanstans än på hemorten. Jag menar inte att ni, som jag, ska flytta 55 mil bort - men kanske räcker det att söka jobb 4 mil bort, fem mil bort? Går det att pendla då? Är det okej att pendla 2 timmar varje dag? Om inte, finns det bostäder på den orten?
  • beckylina3

Jag har också lite panik över att hitta jobb och skaffa bostad innan barnet kommer, går in i vecka 10 imorron :)

Ska vara ute ur min lägenhet till den 1 mars, har inget jobb o eftersom jag också bara är 21 och inte tidigare jobbat så dröjer det ju dessutom 3 månader innan arbetsförmedlingen börjar hjälpa till. På grund av min ålder så vet jag ju att jag kommer skrivas in i ungdomsgarantin hos arbetsförmedlingen och därigenom få en sysselsättning och kanske kunna spara ihop lite pengar innan barnet kommer.

• enibaS

Du är i nästan samma sits som mig då :) Men jag är med i ungdomsgaranti så du är inte för gammal :) tro de är tills man är 25 år elr nått :) Ja precis, vi spara pengar för fullt & söker även jobb som galningar, ringer företag på företag! :) så nog fixa man de nog! :)

beckylina3 skrev 2014-01-03 11:16:36 följande:
    Jag har också lite panik över att hitta jobb och skaffa bostad innan barnet kommer, går in i vecka 10 imorron :)Ska vara ute ur min lägenhet till den 1 mars, har inget jobb o eftersom jag också bara är 21 och inte tidigare jobbat så dröjer det ju dessutom 3 månader innan arbetsförmedlingen börjar hjälpa till. På grund av min ålder så vet jag ju att jag kommer skrivas in i ungdomsgarantin hos arbetsförmedlingen och därigenom få en sysselsättning och kanske kunna spara ihop lite pengar innan barnet kommer.

• skpklm
    enibaS skrev 2014-01-03 11:02:21 följande:
    Jo de ha vi räknat med att vi få de mista, men vi ha redan lagt undan 4000kr som vi fick i julklappspenar, sen få vi ärva barnvagn, kläder osv, så vi har redan de mesta om man säger så, men vi sparar för fullt :)
    "det mesta"   -  kan inte låta bli att skratta....
  • beckylina3

Jo ekonomimässigt så är vi nästan exakt i samma sits :) Vilken vecka var du i?

Jag försöker med spara det som sparas kan men just nu lever jag på minimum, efter räkningar har jag 1500 kr kvar som går till mat o hushållsartiklar. Hoppas verkligen jag kan få ett jobb så fort som möjligt så man hinner spara ihop lite mer. Hur ser boendet ut för dig?
    För just nu är mitt största problem att jag inte får hyra lägenhet utan att ha en stabil inkomst vilket jag just nu inte har.

Klart vi klarar det båda två, det kommer bli tufft men på ett eller annat sätt så kommer det gå :)

• enibaS

Tycker du ska hålla igen munnen om du inte ha nå bättre å säga.

skpklm skrev 2014-01-03 11:41:53 följande:
    "det mesta"   -  kan inte låta bli att skratta....

• enibaS

Är i v6 just nu :) gå snart in i v7 :)oj det är starkt jobbat! :) bor just nu hos föräldrarna men vi vill ju som sagt flytta hemifrån, så vi ska försöka hitta nå jobb & söka boende :) Om inte så ha vi en lägenhet som stå tom i sambons mormor hus om det skulle krisa sig riktigt :) men boende hoppas jag inte ska va några problem. :) precis! Helt rätt! :) vart är du ifrån? :)

beckylina3 skrev 2014-01-03 11:47:25 följande:
    Jo ekonomimässigt så är vi nästan exakt i samma sits :) Vilken vecka var du i?Jag försöker med spara det som sparas kan men just nu lever jag på minimum, efter räkningar har jag 1500 kr kvar som går till mat o hushållsartiklar. Hoppas verkligen jag kan få ett jobb så fort som möjligt så man hinner spara ihop lite mer. Hur ser boendet ut för dig?

För just nu är mitt största problem att jag inte får hyra lägenhet utan att ha en stabil inkomst vilket jag just nu inte har.

Klart vi klarar det båda två, det kommer bli tufft men på ett eller annat sätt så kommer det gå :)

• skpklm
    enibaS skrev 2014-01-03 12:15:57 följande:
    Tycker du ska hålla igen munnen om du inte ha nå bättre å säga.
    Ett barn kostar cirka en miljon tills det blivit myndigt.  Tror att det var någon bank som  räknat ut det.   Med åren är det faktiskt mer än barnvagn  (som man kan klara sig utan)  som barn behöver.  Dagens barn verkar "behöva"  smartphones,  platt-tv,  surfplattor mm mm....
Svar på tråden Bo på gatan!