• enibaS

Bo på gatan!

Jag är gravid i v6 och jag har en hel del frågor till dom erfarna mammorna här.
    Jag bor hemma hos mina föräldrar och min särbo bor hos sina föräldrar. Vi håller på söka jobb för fullt, men verka lite tomt med de just nu. (Bor i liten stad)
    Vad får man för bidrag när man är mammaledig? Kan man söka något så man får in en extra slant?
    Ps. Jag extra jobbar på scandic sen oktober men de är dock inte mycket. Första 2 månaderna jobbade jag ca 50%. Sen har jag extra jobbat 1 månad hit å dit på ett hotell, har även haft små jobb korta perioder men aldrig fast! Hjälper de mig?
    Om vi inte får jobb eller något bidrag, ska vi bo på gatan då!? Eller hos våra föräldrar? Är kommunen inte skyldig att ge hos något bidrag? Är 21 år gammal. Hur länge har föräldrar rätt försörja mig?
    Tacksam för svar! :)

Ekonomin strular!
  • Svar på tråden Bo på gatan!
  • beckylina3

Okej det måste ju kännas skönt att ni har boende färdigt :) Jag vill verkligen inte bo hemma hos mina föräldrar när barnet kommer, vill ha egen lägenhet ! Antar att jag kan få boende när jag får mammapeng eftersom det är en typ av inkomst men känns ju jobbigt att gå gravid hemma hos mina föräldrar tills barnet kommer och först då få flytta till eget :)

Är från Motala men bor nu i Eskilstuna, du då?

• enibaS

Men herregud, MAN FIXAR DET BARA MAN VILL!!! Jag ska väl föfan inte gå arbetslös hela livet!

skpklm skrev 2014-01-03 12:24:14 följande:
    Ett barn kostar cirka en miljon tills det blivit myndigt.  Tror att det var någon bank som  räknat ut det.   Med åren är det faktiskt mer än barnvagn  (som man kan klara sig utan)  som barn behöver.  Dagens barn verkar "behöva"  smartphones,  platt-tv,  surfplattor mm mm....

• kvinnan03

Har inte försäkringskassan aktivitetsersättning eller så när man är så ung kom på det nu? en summa man får om man är inskriven på arbetsförmedlingen?

• seandra82
    enibaS skrev 2014-01-03 12:22:21 följande:
    Är i v6 just nu :) gå snart in i v7 :)oj det är starkt jobbat! :) bor just nu hos föräldrarna men vi vill ju som sagt flytta hemifrån, så vi ska försöka hitta nå jobb & söka boende :) Om inte så ha vi en lägenhet som stå tom i sambons mormor hus om det skulle krisa sig riktigt :) men boende hoppas jag inte ska va några problem. :) precis! Helt rätt! :) vart är du ifrån? :)
    fast om ni har lägenhet o om ni har blivit erbjuden den tycker jag ni skall ta den först o sen kolla vidare  senare . sen beror det väl lite på hur stor lägenheten är ? en etta går knappt kanske ett kort tag sedan är det dags för en ny o större lägenhet.  
  • enibaS

Ja de känns skönt! :) Men vi kommer nog söka annan lägenhet under tiden vi bo där! :) Den är en 1 1/2, men iaf nånting :) Ne man vill ju som ha eget krypin då de börja närma sig :) å helst då bebisen kommit ut :) Själv bor jag i norrland, i örnsköldsvik :)

beckylina3 skrev 2014-01-03 12:31:52 följande:
    Okej det måste ju kännas skönt att ni har boende färdigt :) Jag vill verkligen inte bo hemma hos mina föräldrar när barnet kommer, vill ha egen lägenhet ! Antar att jag kan få boende när jag får mammapeng eftersom det är en typ av inkomst men känns ju jobbigt att gå gravid hemma hos mina föräldrar tills barnet kommer och först då få flytta till eget :)Är från Motala men bor nu i Eskilstuna, du då?

• enibaS

Jo vi kommer ta den så länge :) ja de är en 1 1/2:a :)

seandra82 skrev 2014-01-03 12:40:21 följande:
    fast om ni har lägenhet o om ni har blivit erbjuden den tycker jag ni skall ta den först o sen kolla vidare  senare . sen beror det väl lite på hur stor lägenheten är ? en etta går knappt kanske ett kort tag sedan är det dags för en ny o större lägenhet.  

• enibaS

Jo kanske de, ska nog fara in och kolla upp allt sånt idag så man vet! Jag vet att man få ungdomsgaranti av af, men ha ingen aning om man få nå av försäkringskassan :)

kvinnan03 skrev 2014-01-03 12:34:14 följande:
    Har inte försäkringskassan aktivitetsersättning eller så när man är så ung kom på det nu? en summa man får om man är inskriven på arbetsförmedlingen?

• skpklm
    beckylina3 skrev 2014-01-03 12:31:52 följande:

Okej det måste ju kännas skönt att ni har boende färdigt :) Jag vill verkligen inte bo hemma hos mina föräldrar när barnet kommer, vill ha egen lägenhet ! Antar att jag kan få boende när jag får mammapeng eftersom det är en typ av inkomst men känns ju jobbigt att gå gravid hemma hos mina föräldrar tills barnet kommer och först då få flytta till eget :)

Är från Motala men bor nu i Eskilstuna, du då?

Föräldrapenning (det du kallar "mammapeng")  -  inte får man det ända tills barnet gått uy gymnasiet....    Om jag vore fastighetsägare skulle jag inte anse att en hyresgäst som har föräldrapenning har en fast inkomst.
  • skpklm
    enibaS skrev 2014-01-03 12:51:08 följande:
    Jo kanske de, ska nog fara in och kolla upp allt sånt idag så man vet! Jag vet att man få ungdomsgaranti av af, men ha ingen aning om man få nå av försäkringskassan :)
    Alfa-kassa är det väl arbetslösa som inte varit med i någon arbetslöshetskassa kan få efter ett tag?   Knappast samtidigt som föräldrapenning.
  • beckylina3

Jag är medveten om att man bara får det under tiden man är föräldraledig och oturligt nog för dig så är det något som räknas som en "fast inkomst" iallfall när det kommer bolag som ägs av kommun.

Eftersom både jag och enibaS är 21 år och är arbetslösa så får vi vara med i ungdomsgarantin hos arbetsförmedlingen och kan därför få pengar därifrån medans vi är gravida men ej samtidigt som föräldrapenning.
    Så vad var det mer du ville?

Svar på tråden Bo på gatan!