• enibaS

Bo på gatan!

Jag är gravid i v6 och jag har en hel del frågor till dom erfarna mammorna här.
    Jag bor hemma hos mina föräldrar och min särbo bor hos sina föräldrar. Vi håller på söka jobb för fullt, men verka lite tomt med de just nu. (Bor i liten stad)
    Vad får man för bidrag när man är mammaledig? Kan man söka något så man får in en extra slant?
    Ps. Jag extra jobbar på scandic sen oktober men de är dock inte mycket. Första 2 månaderna jobbade jag ca 50%. Sen har jag extra jobbat 1 månad hit å dit på ett hotell, har även haft små jobb korta perioder men aldrig fast! Hjälper de mig?
    Om vi inte får jobb eller något bidrag, ska vi bo på gatan då!? Eller hos våra föräldrar? Är kommunen inte skyldig att ge hos något bidrag? Är 21 år gammal. Hur länge har föräldrar rätt försörja mig?
    Tacksam för svar! :)

Ekonomin strular!
  • Svar på tråden Bo på gatan!
  • Eleonor01

Visst. Det kanske räknas som fast inkomst men det blir inte mer än knappt 50000kr per år å ingen hyr ut till någon med en lägre års inkomst än hyra oavsett. Varför skaffar ni barn så tidigt? Vad kan ni lära ett barn när ni själva är näst intill barn? Å varför ska jag som skattebetalare betala för er som tror att ni är vuxna?

• enibaS
    skpklm skrev 2014-01-03 15:15:04 följande:
    Alfa-kassa är det väl arbetslösa som inte varit med i någon arbetslöshetskassa kan få efter ett tag?   Knappast samtidigt som föräldrapenning.
    Du är en riktig bråkstake du. Fortsätter å skriver å tjafsa om detta. herregud.
  • skpklm
    beckylina3 skrev 2014-01-03 15:23:38 följande:
    Jag är medveten om att man bara får det under tiden man är föräldraledig och oturligt nog för dig så är det något som räknas som en "fast inkomst" iallfall när det kommer bolag som ägs av kommun.

Eftersom både jag och enibaS är 21 år och är arbetslösa så får vi vara med i ungdomsgarantin hos arbetsförmedlingen och kan därför få pengar därifrån medans vi är gravida men ej samtidigt som föräldrapenning.
    Så vad var det mer du ville?

Jaha,  då är det ändrat sedan mitt barn var arbetslös efter studenten  för tio år sedan. Då hette det hen fick för att praktisera 8 timmar om dagen Alfa-kassa  och var 4-5 000 i månaden.   Knappast något man drar runt ett eget hushåll på.  Det var  nog ett antal veckors karens innan Alfa-kassan började betalas ut.
  • enibaS
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 15:40:39 följande:
    Visst. Det kanske räknas som fast inkomst men det blir inte mer än knappt 50000kr per år å ingen hyr ut till någon med en lägre års inkomst än hyra oavsett. Varför skaffar ni barn så tidigt? Vad kan ni lära ett barn när ni själva är näst intill barn? Å varför ska jag som skattebetalare betala för er som tror att ni är vuxna?
    Om de är privat så hyr dom ut lilla du :) Har redan 2 hyresägare som vill & kan hyra ut så. :)
    för vi råkade ha samlag med vår partner och skyddet hjälpte tydligen inte!! Det var oplanerat för mig och jag gör inte abort ej gång till pga att jag gjort de en gång förr!! Tur jag bestämmer om jag vill ha barn elr inte. ingen annan kommer kunna ändra min vilja om barn, se3x, familj osv.
    Bli så jävla irriterad på folk som tro att dom vet bäst! Ibland händer de att människor skydda sig´, MEN ÄNDÅ BLI GRAVID! vi är vuxna, men man kan göra misstag! och nu blev de så, så va tyst å betala skatten bara :)
  • beckylina3

Dels tycker jag inte 21 år är speciellt tidigt nu förtiden och min mamma fick mig vid 21 så tydligen inte förr heller.

För det andra har jag redan gjort 1 abort och varken vill eller känner att jag kan göra om det en gång till, dessutom kommer jag älska mitt barn så himla mycket att jag inte känner att jag ska behöva försvara mig och min ekonomiska situation. Givetvis går inte att leva på enbart 5000 kr, men med underhåll, bostadsbidrag, barnbidrag och övrigt så kommer det kunna gå ihop på ett sätt eller ett annat och även om det innebär att jag inte kommer kunna unna mig så mycket som en påse chips en gång i månaden så får det väl bli så då, jag är villig att offra och ge upp alla bekvämligheter för mig själv för det här barnet och jag vet att det kommer gå bra.

Vad det gäller hyra så räknas föräldrapengen som fast inkomst, plus övriga inkomster som jag tidigare nämnde, och därför kommer det fungera att hitta en lägenhet då, detta är något jag redan sett över i min kommun så punkt.

En hyresvärd har oftast en årsinkomst den vill att hyresgästen ska uppnå och för de som inte riktigt kommer upp till den summan finns det dessutom en chans att ta in en borgensman.

• skpklm
    kvinnan03 skrev 2014-01-03 12:34:14 följande:
    Har inte försäkringskassan aktivitetsersättning eller så när man är så ung kom på det nu? en summa man får om man är inskriven på arbetsförmedlingen?
    Framgår det i tråden att ts är så sjuk eller har sådant funktionshinder att hon inte beräknas kunna arbeta?  Det måste jag ha missat.   Aktivitetsersättning kan man få från försäkringskassan i så fall,  det stämmer.
  • Tirem
    enibaS skrev 2014-01-03 15:48:00 följande:
    Om de är privat så hyr dom ut lilla du :) Har redan 2 hyresägare som vill & kan hyra ut så. :)
    för vi råkade ha samlag med vår partner och skyddet hjälpte tydligen inte!! Det var oplanerat för mig och jag gör inte abort ej gång till pga att jag gjort de en gång förr!! Tur jag bestämmer om jag vill ha barn elr inte. ingen annan kommer kunna ändra min vilja om barn, se3x, familj osv.
    Bli så jävla irriterad på folk som tro att dom vet bäst! Ibland händer de att människor skydda sig´, MEN ÄNDÅ BLI GRAVID! vi är vuxna, men man kan göra misstag! och nu blev de så, så va tyst å betala skatten bara :)
    Om du vill visa mognad kan du åtminstone lägga ner attityden, att lägga till "lilla du" bekräftar återigen viss avsaknad av mognad tyvärr.
  • Eleonor01

Spara denna tråden å läs den om några år. Då kan orden i told i so komma väl till pass. Tyvärr så är man odödlig å kan allt i din ålder... Du kommer att lära dig det allt eftersom åren går. Hoppas Dock för fostrets skull att du har ett stort kontaktnät

• enibaS

Haha men tyck va du vill, tar inte åt mig av dig. Säg att jag är omogen. Men desamma säger jag. Att du ens öppnar mun å fortsätter gnäller på mig, kommer aldrig ändra mina val här i livet. Man lever bara en gång, ha man drömmar, ska man uppleva dom å skita i folket som trycker ner på en.

Tirem skrev 2014-01-03 17:36:18 följande:
    Om du vill visa mognad kan du åtminstone lägga ner attityden, att lägga till "lilla du" bekräftar återigen viss avsaknad av mognad tyvärr.

Svar på tråden Bo på gatan!