• Anonym (Hus)

Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??

Min stora dröm är att bo i eget hus på landet.
    Jag är singelkvinna utan barn,och har bara en inkomst.

Men jag tittar ofta på Hemnet och drömmer mig bort....

I min omgivning har jag sett folk som bor ensamma i hus,dom är utan jobb,är sjukskrivna och har ändå råd att bo i hus!! Då måste ju jag också ha råd som ändå har en inkomst??

Jag fattar inte hur ni har råd??

Eller är det inte så dyrt att bo i hus???

Ni som bor ensamma med bara en inkomst,i eget hus,berätta gärna hur ni får det att gå ihop,eller om ni är sjukskrivna eller arbetslösa också,för den delenGlad

Och nu menar jag ni som INTE bor i Sthlm,för där förstår jag att det är alldeles för dyrt.

• Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??
  • Anonym (jag)

jag köpte egen gård ensAM ÅR 2007.   sen sålde jag det. ville flytta till mina hemtrakter. just då var jag utan arbete, men hade ett bra spar konto på min bank. haft samma bank i säkert 15 år.  de beviljade mig lån ensam, arbetslös. de visste jag hade jobb på gång.  men dettta var år 2008. o då var det inte så hårt. 
    i vilket fall lever jag nu i hus med stall o byggnader. betalar med amortering och ränta 1500 kr i månaden. betydligt billigare än att bo i lägenhet!  sen till kommer ju elen. sop hämtning. sotning. försäkringar mm...  så jag kommer ju ändå runt 4000 kr månaden. jag tror jag haft tur? vart trogen kund i banken, o de kunnat följa mitt sparande samt min inkomst och utgift.

• Noname00
    Anonym (j) skrev 2014-01-08 09:07:41 följande:

För det första. 4400kr för att bo låter jättebilligt, oavsett storlek på lägenheten, med garage och uteplats.

Sen är det  helt fel uppfattning/uttryck att säga "betala till sig själv". "Betala till dig själv" eller sänka sitt lån gör man bara genom att amortera.
    Eller givetvis konkret höja värdet genom fackmannamässig renovering av tex badrum/kök/fasad = dyrt.

Även om man amorterar ner sin skuld kan konjukturen göra att din bostad sjunker i pris, trots att du amorterat.
    Det är långt ifrån någon garanti att ens bostad går upp i pris. Det är mycket viktigt att lära sig marknaden där man tänkt bo, annars kan man göra riktigt dåliga affärer.

Har du inte en massa pengar att gå in med i ett boende så verkar det vara bättre att bo kvar billigt i konjukturokänslig hyresrätt och bara spara pengar helt enkelt.
    Du kan enbart amortera och ändå göra vinst om du säljer när det går upp.

Vad menar du men konjunkturokänslig hyresrätt?
    varför skulle man inte märka av den bara för att man bor i HR?
  • Noname00
    Anonym (gör mitt bästa) skrev 2014-01-08 23:06:55 följande:
    De fasta avgifterna för t ex el, vatten, uppvärmning, sophämtning ökar allt eftersom. Billigast blir det ju självklart när lånen är betalda. Man ska också vara medveten om att räntehöjningar påverkar kostnaden direkt om man har rörliga lån.

Reparation av tak betalas inte av försäkringsbolaget.
    Om man ska hårddra det så är det väldigt lite som betalas av försäkringsbolag.
    Det är en vanlig misstolknng att de betalar 50 eller 100%
  • Tom Araya
    Noname00 skrev 2014-01-09 02:56:42 följande:

Hyror skjuter inte plötsligt i höjden p.g.a. konjunkturläget.
  • Noname00
    Tom Araya skrev 2014-01-09 03:03:08 följande:
    Hyror skjuter inte plötsligt i höjden p.g.a. konjunkturläget.
    Du menar att man inte påverkas av räntor?
    Nä kanske inte på 3 månader om vi ska jämföra med rörlig ränta men mycket väl på årbasis när väl ränteläget ändras.
  • Tom Araya
    Noname00 skrev 2014-01-09 03:44:15 följande:
    Du menar att man inte påverkas av räntor?
    Nä kanske inte på 3 månader om vi ska jämföra med rörlig ränta men mycket väl på årbasis när väl ränteläget ändras.
    Stora hyresvärdar göra inga större hyresjusteringar (om ens någon) p.g.a. ränteläget. Räntornas variationer bakas in i när hyran sätts och vid de höjningar som ändå görs. (bl.a. p.g.a. inflation, större renoveringar o.s.v.).

Hyran kan därmed vara oförändrad i flera år, oavsett konjunktur.
  • Anonym (j)
    Noname00 skrev 2014-01-09 02:56:42 följande:

Läs vad Tom Araya skriver, precis så.

Sen så har amorteringen av lånet ingenting med att sälja bostaden med vinst att göra.
  • Anonym (21578´´20)
    Anonym (Hus) skrev 2014-01-04 18:43:41 följande:
    Min stora dröm är att bo i eget hus på landet.
    Jag är singelkvinna utan barn,och har bara en inkomst.

Men jag tittar ofta på Hemnet och drömmer mig bort....

I min omgivning har jag sett folk som bor ensamma i hus,dom är utan jobb,är sjukskrivna och har ändå råd att bo i hus!! Då måste ju jag också ha råd som ändå har en inkomst??

Jag fattar inte hur ni har råd??

Eller är det inte så dyrt att bo i hus???

Ni som bor ensamma med bara en inkomst,i eget hus,berätta gärna hur ni får det att gå ihop,eller om ni är sjukskrivna eller arbetslösa också,för den delenGlad

Och nu menar jag ni som INTE bor i Sthlm,för där förstår jag att det är alldeles för dyrt.
    Jag är numer sambo, men tills för några månader bodde jag själv i mitt hus på 170 kvm i en mellanstor stad i nedre norrland.

Ränta på kåken är runt 4500. Min beräkning är att min totala månadskostnad för boende, el, internet, sophämtning, försäkring osv osv var runt 8.000 spänn i månaden...
  • Noname00
    Tom Araya skrev 2014-01-09 03:56:24 följande:
    Stora hyresvärdar göra inga större hyresjusteringar (om ens någon) p.g.a. ränteläget. Räntornas variationer bakas in i när hyran sätts och vid de höjningar som ändå görs. (bl.a. p.g.a. inflation, större renoveringar o.s.v.).

Hyran kan därmed vara oförändrad i flera år, oavsett konjunktur.
    Det där stämmer inte de flesta stora värdar höjer hyran rejält och även åren efter fast tex räntan gått ned.
    De har kostnader att betalat och självklart är det hyresgästerna som får betala, inte en chans att de har en oförändrad hyra i flera år när deras kostnader går upp.

Det behöver inte ha gjort några renoveringar de får igenom den vid hyresförhandlingarna varje år i alla fall.
  • Noname00
    Anonym (j) skrev 2014-01-09 08:08:41 följande:

Läs vad Tom Araya skriver, precis så.

Sen så har amorteringen av lånet ingenting med att sälja bostaden med vinst att göra.
    Vilket av hans inlägg syftar du på han skriver mer än ett?

"sen har amorteringen av lånet med att sälja bostaden med vinst att göra"
    Hur tänker du nu?
Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??