• Anonym (Hus)

Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??

Min stora dröm är att bo i eget hus på landet.
    Jag är singelkvinna utan barn,och har bara en inkomst.

Men jag tittar ofta på Hemnet och drömmer mig bort....

I min omgivning har jag sett folk som bor ensamma i hus,dom är utan jobb,är sjukskrivna och har ändå råd att bo i hus!! Då måste ju jag också ha råd som ändå har en inkomst??

Jag fattar inte hur ni har råd??

Eller är det inte så dyrt att bo i hus???

Ni som bor ensamma med bara en inkomst,i eget hus,berätta gärna hur ni får det att gå ihop,eller om ni är sjukskrivna eller arbetslösa också,för den delenGlad

Och nu menar jag ni som INTE bor i Sthlm,för där förstår jag att det är alldeles för dyrt.

• Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??
  • Ensam hemma

Jag bor billigt på ca 80 kvm + garage och förråd. Har inga lån att betala på. Gjorde just iordning budgeten för 2014 enligt följande:

22.000:- Värme, hushållsel
      8.000:- Vatten, sophämtning
      4.000:- Försäkring

Har fjärrvärme och komposterar. Självklart tillkommer kostnader för eventuella reparationer. Jag blev ensam när min man dog för ett år sedan, men har beslutat att bo kvar i huset.  Som tur var så hade vi gjort de flesta större reparationer redan, bytt tak, isolerat, bytt de flesta fönstren mm, så jag kommer nog att klara mig några år utan några större kostnader.

• Anonym (21år)

Sjukt avundsjuk på er som bor i hus! Bodde i hus större delen av barndomen, saknar friheten. Nu sitter jag o ruttnar i en hyresrätt....

• mandolin76

Bor i friköpt radhus och har lån på ca 1 miljon. Total boendekostnad för mig är 7000 + hushållsel. Värme, vatten, kabel TV och sophämtning finansieras via avgift till samfäldighetsföreningen. Även vissa mindre renoveringar utvändigt finansieras via föreningen dyrare jobb betalar vi in extra för. En stor fördel med att bo i radhus tycker jag är att det alltid finns någon som vet vad som behöver göras och hur det skall göras.

• Anonym (AG)

Har hus på landet, ganska så mitt ute i ingenstans.
    230 kvadratmeter bo yta ungefär, lite osäker på trädgården men tillräckligt för ungefär 15 fruktträd och ett 20tal vinbär/krusbärsbuskar och så utan att saker står så tätt.

Ärvde en 3e del av huset och gården, har nu huset för mig själv men delar den tillhörande skogen på lite mindre än 100ha.

Jag brukade ha fasta boendekostnader för lån och brf avgift + el på ungefär 14000 i månaden, på en inkomst, så detta är betydligt bättre även om kostnader för bil gått upp exempelvis.

Just nu håller jag på med en stor renovering av tak, panel, fönster, dörrar och liten tillbyggnad och ombygnad inomhus som kommer gå på ungefär en miljon, det mesta är lånat. Så det kommer ju gå upp i kostnad, men fortfarande betydigt mindre än förut.

Visst, el är en ganska betydande kostnad på ett antal tusen per månad, beroende på årstid men ändå fullt acceptabelt. Värmekälla är egen ved, så den är nästan gratis.

• Noname00
    Fidelisen skrev 2014-01-04 19:36:09 följande:
    Vi köpte hus när jag studerade utan lån och vi levde på enbart makens lön. Huset kostade lite över miljonen och är runt 100 kvadrat. Vi bor billigare här än i bostadsrätten vi hade innan.
    Du hade typ 1 miljon på ett konto som du köpte huset för?
  • bastardized

Bor ensam på 255 kvadratmeter strax söder om Göteborg.

Visst är det för stort och svårt att möblera men jag är stolt över att allt är betalat med kontanta medel och inte en enda krona i lån, nu väntar nybygge i något mindre format...

• Noname00
    Anonym (Hus Norrförort) skrev 2014-01-04 21:37:44 följande:
    Hej,
    När min man hittade en ny för 10 år sedan, efter 13 års äktenskap, gav jag mig sjutton på att behålla huset.
    Vägrade att bli "utlyft" och älskarinnan "inlyft" och sedan skulle barnen fortsätta som om inget hänt!

Min förre detta kände mäklaren (visste jag inte då) som värderade huset till det högsta som någonsin uppnåtts i området...
    Det var oerhört svårt att hitta en bank som trodde på mig och mina kalkyler, tillslut fick jag tag i Länsförsäkringar Bank och jag är dem evigt tacksam! Kommer aldrig byta bank och har bett mina tonåringar bli kund där.

Jag tog 2,4 miljoner i lån (2003) och köpte ut exet. Idag är min boendekostnad (lån och drift) ca 7 000 kr/mån och det känns billigt för 170 kvm. En relativt liten tvåa kostar mellan 6 000-10 000 kr/mån här i närheten.

Visst är det tufft ibland, men det går. God planering och en bra buffert är oerhört viktigt.
    Det är därför det är så farligt med värderingar de är ju bara spekulerande bättre att sälja och få en verklig summa men i ditt fall förstår jag att du inte ville göra det.
  • Noname00
    Anonym (Fia) skrev 2014-01-04 22:02:35 följande:
    Jag har eget hus på landet, men har inga lån på det. Arbetar bara deltid, men har god inkomst. huset kostar runt 3000 per månad, dyrare på vintern då elen kostar extra. Men jag kan påverka genom att elda så mycket jag orkar.

Dock krävs det att man har pengar undanstoppade, om man är ensam tjej och inte har händiga karlar i närheten måste man leja dyrt så fort något ska göras. Det är hårt arbete med att skotta, elda och såna saker. Plus att du måste ha en bra bil om du väljer att bo en bit utanför centrum. Skulle någon vilja bära ut mina tillhörigheter första januari och placera dem i en varm lägenhet för att därefter flytta tillbaka allt i slutet på mars så skulle jag tacka människan varmt. Så livet med ett hus på landet är hårt och i mitt fall billigt.
    Händiga karlar kan man ju alltid byta mot tjänster, jag brukar hjälpa till mot trevliga middagar tex.
  • Noname00
    Anonym (21år) skrev 2014-01-05 00:24:14 följande:
    Sjukt avundsjuk på er som bor i hus! Bodde i hus större delen av barndomen, saknar friheten. Nu sitter jag o ruttnar i en hyresrätt....
    Du är 21 år och hela framtiden för dina fötter, börja spara till en borätt köer du den vid 25 och säljer vid 30 så har du kontantinsats att lägga för hus.
    Kör inte misstaget att sitta i hyresrätt bara för att det är ett par tusen billigare i månaden.
  • Anonym (Milfhunter)
    223 skrev 2014-01-04 23:11:06 följande:

Jag hade en bostadsrätt som jag sålde. Tyvärr så fick jag inte så mycket som jag hade förväntat mig.

Plus att på min fastighet finns en gäststuga som jag hyr ut, främst på sommaren, men den här vintern har jag faktiskt en hyresgäst. Då kan jag visa på att jag kan få en liten inkomst för banken. Sen är jag väl rätt kaxig.

Första vintern var här kallt för värmeelementen var gamla och funkade dåligt. Sen skaffade jag en luft-luft-värmepump så nu är här varmt och skönt. Det är väl det enda jag gjort med huset.
    Men i år ska jag dränera och isolera grunden för jag vill ha atelje i källaren. Bara grunden lär väl gå på en 100 tusen, sen kostar det att fixa i källaren. Men det kanske jag kan göra mycket själv.

Jag har även ett uthus som håller på att rasa som jag funderar på att renovera till växthus/lusthus eller nåt.

Renovera till växthus lusthus låter helt meningslös om man inte har bra med pengar.
Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??