• Anonym (Hus)

Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??

Min stora dröm är att bo i eget hus på landet.
    Jag är singelkvinna utan barn,och har bara en inkomst.

Men jag tittar ofta på Hemnet och drömmer mig bort....

I min omgivning har jag sett folk som bor ensamma i hus,dom är utan jobb,är sjukskrivna och har ändå råd att bo i hus!! Då måste ju jag också ha råd som ändå har en inkomst??

Jag fattar inte hur ni har råd??

Eller är det inte så dyrt att bo i hus???

Ni som bor ensamma med bara en inkomst,i eget hus,berätta gärna hur ni får det att gå ihop,eller om ni är sjukskrivna eller arbetslösa också,för den delenGlad

Och nu menar jag ni som INTE bor i Sthlm,för där förstår jag att det är alldeles för dyrt.

• Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??
  • Anonym (Hus)
    Studentpappa skrev 2014-01-05 07:45:29 följande:

Jag skrev kanske otydligt när jag skrev alltsom oftast låter som något man gör vart femte år. Skulle ha skrivit, efter du har byggt ett hus med källare så får du förmodligen dränera det någon gång. Det har alla jag känner gjort som har källare.

Som köpare är det ju omöjligt att veta när det är dags, så råd till en ensamstående som vill bo billigt (i detta fall ts) skippar du källaren behöver du inte fundera.
    Har försökt läsa på om detta med dränering av hus utan källare.
    Enligt vad jag har läst så behöver alla hus dräneras,oavsett källare eller ej.

Hur vet jag vilket som stämmer?
  • Anonym (Hus Norrförort)

Mitt hus står "ovan jord", på en betongplatta. Jag tycker det verkar märkligt att det skulle behövas någon dränering då. Med källare eller sk. torpargrund kan jag tänka mig att det kan bli väl fuktigt i vissa lägen.
    Men hur som helst - besikta huset du är intresserad av noga innan du köper det (om du inte känner någon som kan hjälpa dig att bedöma skicket)

• Anonym (Hus)
    Anonym (Hus Norrförort) skrev 2014-01-05 23:40:38 följande:
    Mitt hus står "ovan jord", på en betongplatta. Jag tycker det verkar märkligt att det skulle behövas någon dränering då. Med källare eller sk. torpargrund kan jag tänka mig att det kan bli väl fuktigt i vissa lägen.
    Men hur som helst - besikta huset du är intresserad av noga innan du köper det (om du inte känner någon som kan hjälpa dig att bedöma skicket)
    Du kan absolut ha rätt,jag har ingen aning,det är därför jag ställer frågan.Jag kan noll om sådana här saker.
    Jag hoppas att det är så att hus utan källare inte behöver dräneringSolig
  • Anonym (Milfhunter)

Du kan mycket riktigt behöva dränera fast du har platta, plattan ligge en bit ned och den vill man inte ha fuktvandring i.

• Tom Araya
    Anonym (Milfhunter) skrev 2014-01-06 01:36:44 följande:
    Du kan mycket riktigt behöva dränera fast du har platta, plattan ligge en bit ned och den vill man inte ha fuktvandring i.
  • Tom Araya
    223 skrev 2014-01-04 23:11:06 följande:

Jag hade en bostadsrätt som jag sålde. Tyvärr så fick jag inte så mycket som jag hade förväntat mig.

Plus att på min fastighet finns en gäststuga som jag hyr ut, främst på sommaren, men den här vintern har jag faktiskt en hyresgäst. Då kan jag visa på att jag kan få en liten inkomst för banken. Sen är jag väl rätt kaxig.

Första vintern var här kallt för värmeelementen var gamla och funkade dåligt. Sen skaffade jag en luft-luft-värmepump så nu är här varmt och skönt. Det är väl det enda jag gjort med huset.
    Men i år ska jag dränera och isolera grunden för jag vill ha atelje i källaren. Bara grunden lär väl gå på en 100 tusen, sen kostar det att fixa i källaren. Men det kanske jag kan göra mycket själv.

Jag har även ett uthus som håller på att rasa som jag funderar på att renovera till växthus/lusthus eller nåt.

Hyr en grävmaskin och gör jobbet själv.
  • Tom Araya
    Imovane skrev 2014-01-04 23:58:29 följande:
    Ja det gjordes året efter det byggdes, vilket är 20 år sedan. Men du hävdar att det behövs göras igen, vilket det inte alltid behövs. Och jo, jag har en källare... 
    Bara det är ordentligt gjort och dräneringsrör inte har slammat igen, så borde det hålla längre.
  • Tom Araya
    sigill skrev 2014-01-05 13:33:38 följande:

Och när man har lån lägger man sina pengar i bankens börs.
    Bara räntan, resten är till mig själv.
  • Momalicious

Min mamma bor ensam i hus, vi flyttade dit år 2000. Hon hade sparat ihop hela beloppet till huset så hon betalade kontant. Sen tog hon lån på huset för att helrenovera det. Men nu har hon betalat av de lånen. Hon har en väldigt bra inkomst så det är inga problem för henne att bo där. Var inte heller problem när jag bodde hemma. Hon bodde ju billigare där än i den hyresrätten vi bodde i innan.

• Tulpanblomman

Vi har köpt hus i ett litet samhälle utanför Uppsala, man kan få ett bra hus för 1,2-1,5 miljoner här (samma hus skulle nog gå på det dubbla inne i Uppsala) det finns service här, (VC, affär, bank, tandläkare osv) bussarna går en gång i halvtimmen vilket innebär att pendlingen inte blir så dyr vi betalar ca 8 000kr/månad för lån, uppvärmning, amortering, osv. Man behöver inte leta sig upp till Norrland för att hitta bra priser utan det räcker oftast att titta några mil utanför en stad. Våran främsta prio när vi letade hus var att det ska vara bra pendlingsmöjligheter och nära till busshållsplats då är man inte så beroende av bil. Lycka till!    

Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??