• Anonym (Hus)

Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??

Min stora dröm är att bo i eget hus på landet.
    Jag är singelkvinna utan barn,och har bara en inkomst.

Men jag tittar ofta på Hemnet och drömmer mig bort....

I min omgivning har jag sett folk som bor ensamma i hus,dom är utan jobb,är sjukskrivna och har ändå råd att bo i hus!! Då måste ju jag också ha råd som ändå har en inkomst??

Jag fattar inte hur ni har råd??

Eller är det inte så dyrt att bo i hus???

Ni som bor ensamma med bara en inkomst,i eget hus,berätta gärna hur ni får det att gå ihop,eller om ni är sjukskrivna eller arbetslösa också,för den delenGlad

Och nu menar jag ni som INTE bor i Sthlm,för där förstår jag att det är alldeles för dyrt.

• Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??
  • CaraMelli12
    Studentpappa skrev 2014-01-04 20:16:32 följande:

Missförstå mig rätt, du anlägger såklart material vid byggandet som dränerar marken och gör så vatten rinner undan, trots att du gjuter en platta. Men med källare får du göra det igen alltsom oftast och det kostar från 100 000:- och uppåt.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
    Fast en dränering är ju inte alltid nödvändig trots källare. Och om det är plan mark minskar risken. Sen är det ganska ofta gjort om behovet finns och du kan komma undan med mellan 40-50 000:- om det är lättåtkomligt och du fixar efterarbetet själv.
  • Imovane
    Studentpappa skrev 2014-01-04 20:16:32 följande:
    Missförstå mig rätt, du anlägger såklart material vid byggandet som dränerar marken och gör så vatten rinner undan, trots att du gjuter en platta. Men med källare får du göra det igen alltsom oftast och det kostar från 100 000:- och uppåt.
    Jag har hus med källare och där är det dränerat en gång för 20 år sedan... Behövs INTE göras igen på lång tid om ens någongång. 
  • Anonym (billigare)
    Anonym (Hus) skrev 2014-01-04 21:41:28 följande:
    Det där är ju jag i ett nötskal. Jag bor just nu i en hyresrätt.
    Jag äger ju inte min bostad och det är ju dyrt också i längden. Bor man i hus betalar man åtminstone till sig själv:)

Berätta lite vad det är som är jobb med huset. Trädgården förstår jag att det blir jobb med,gräsklippning med mera,men själva huset. 
    Vad betalar du i månaden för att bo i hus?
    Med de allra nödvändigaste renoveringarna så blir det nog runt 8000 om man slår ihop det.

Det jobbigaste är när saker går sönder, t ex när jordfelsbrytaren slår på en söndag eftermiddag. Eller om det blir totalstopp i avloppet och källaren blir översvämmad, ett fönster som måste repareras, hängrännor som lossnar, pelletsbrännare som lägger av mitt i natten och man vaknar och det är 7 grader inomhus och man ska hinna väcka barn, fixa värmen och vara på jobbet inom en timme. Sen har vi allt planerat arbete som smårenoveringar på fasad osv, snöskottning är inte roligt när det är 25 minus och snöar för 10e dagen i rad (tackar gud för denna vinter) och så upp på taket och skotta taket så att det inte rasar in.

Det är mycket man tar för givet när man bor i hyresrätt.
  • Anonym (Hus)
    Anonym (Hus Norrförort) skrev 2014-01-04 21:37:44 följande:
    Hej,
    När min man hittade en ny för 10 år sedan, efter 13 års äktenskap, gav jag mig sjutton på att behålla huset.
    Vägrade att bli "utlyft" och älskarinnan "inlyft" och sedan skulle barnen fortsätta som om inget hänt!

Min förre detta kände mäklaren (visste jag inte då) som värderade huset till det högsta som någonsin uppnåtts i området...
    Det var oerhört svårt att hitta en bank som trodde på mig och mina kalkyler, tillslut fick jag tag i Länsförsäkringar Bank och jag är dem evigt tacksam! Kommer aldrig byta bank och har bett mina tonåringar bli kund där.

Jag tog 2,4 miljoner i lån (2003) och köpte ut exet. Idag är min boendekostnad (lån och drift) ca 7 000 kr/mån och det känns billigt för 170 kvm. En relativt liten tvåa kostar mellan 6 000-10 000 kr/mån här i närheten.

Visst är det tufft ibland, men det går. God planering och en bra buffert är oerhört viktigt.
    Oj,så stort hus du har,jag hade tänkt mig ett hus på HÖGST 80 kvm.
    Vill ha ett litet billigt hus.
  • Anonym (Ensam med hus)

Jag är ensamstående och har ett hus i Göteborg.  Inget stort och lyxigt hus dock, men det passar mig och barnen perfekt!
    Jag köpte det för drygt en miljon, och betalar ca 11000 i månaden på huset, inkl drift.
    På landet lär det vara billigare...

Nackdelen med hus som jag ser det, är att det förr eller senare blir stora och dyra kostnader i form av att lägga nytt tak, måla om, dränera osv.   Plus att det kan hända saker som vattenläckor etc
      Det är inga roliga kostnader vi talar om här, även om försäkringen täcker en del om man har tur. 

• Mithi

Flytta till glesbygden i norrland.. I min hemort kostar hus runt 500.000 och husen är billigare i grannkommunerna..

• Anonym (Hus)
    Anonym (billigare) skrev 2014-01-04 21:47:28 följande:
    Med de allra nödvändigaste renoveringarna så blir det nog runt 8000 om man slår ihop det.

Det jobbigaste är när saker går sönder, t ex när jordfelsbrytaren slår på en söndag eftermiddag. Eller om det blir totalstopp i avloppet och källaren blir översvämmad, ett fönster som måste repareras, hängrännor som lossnar, pelletsbrännare som lägger av mitt i natten och man vaknar och det är 7 grader inomhus och man ska hinna väcka barn, fixa värmen och vara på jobbet inom en timme. Sen har vi allt planerat arbete som smårenoveringar på fasad osv, snöskottning är inte roligt när det är 25 minus och snöar för 10e dagen i rad (tackar gud för denna vinter) och så upp på taket och skotta taket så att det inte rasar in.

Det är mycket man tar för givet när man bor i hyresrätt.
    Låter som en del jobb....tänker också på detta med att gå upp på taket och skotta snö...jag som är höjdräddSkäms
  • Anonym (billigare)
    Anonym (Hus) skrev 2014-01-04 21:55:42 följande:
    Låter som en del jobb....tänker också på detta med att gå upp på taket och skotta snö...jag som är höjdräddSkäms
    Det går ju att leja bort men då stiger ju boendekostnaden också
  • Mithi
    Mithi skrev 2014-01-04 21:54:46 följande:
    Flytta till glesbygden i norrland.. I min hemort kostar hus runt 500.000 och husen är billigare i grannkommunerna..

Kan då även tillägga att det är en ort med allt nödvändigt. Ica, coop, några klädaffärer, en möbelaffär och diverse inredningsbutiker, statoil öppet dygnet runt, OK/Q8, två grundskolor + byaskolor, gymnasieskola, komvux, simhall/badhus, bowling, bilbolaget, flera fik och pizzerior etc. Bowlinghall, idrottshall, hotell, sjukstuga, privat samt kommunal tandläkare, bibliotek m.m.

Livskvalitet! Och billiga hus! Dock är det nästan bara jobb inom vården..
  • Anonym (Hus)
    Mithi skrev 2014-01-04 21:54:46 följande:
    Har ofta tänkt den tanken,faktisktGlad

Men det är ju så sabla kallt däruppe och finns det jobb uppe i norrland? Då blir väl pendlarkostnaderna stora kan jag tro.
Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??