• Anonym (Hus)

Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??

Min stora dröm är att bo i eget hus på landet.
    Jag är singelkvinna utan barn,och har bara en inkomst.

Men jag tittar ofta på Hemnet och drömmer mig bort....

I min omgivning har jag sett folk som bor ensamma i hus,dom är utan jobb,är sjukskrivna och har ändå råd att bo i hus!! Då måste ju jag också ha råd som ändå har en inkomst??

Jag fattar inte hur ni har råd??

Eller är det inte så dyrt att bo i hus???

Ni som bor ensamma med bara en inkomst,i eget hus,berätta gärna hur ni får det att gå ihop,eller om ni är sjukskrivna eller arbetslösa också,för den delenGlad

Och nu menar jag ni som INTE bor i Sthlm,för där förstår jag att det är alldeles för dyrt.

• Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??
  • Anonym (Mmmmm)
    Noname00 skrev 2014-01-05 01:28:14 följande:
    Det är därför det är så farligt med värderingar de är ju bara spekulerande bättre att sälja och få en verklig summa men i ditt fall förstår jag att du inte ville göra det.
    När min man köpt huset hade det legat ute till försäljning. Priset sänktes från 950 000kr till 600 000kr. Och då fick exfrun även ge min man 75 000kr för att slippa huset! Underbart! När hon dessutom förväntade sig budgivning och ville ha vinst istället för förlust så kunde jag inte låta bli att fnissa!

"Marknaden styr priset, inte dina önskningar." Är helt underbart! ;)
  • CaraMelli12
    Anonym (Hus) skrev 2014-01-04 21:55:42 följande:
    Låter som en del jobb....tänker också på detta med att gå upp på taket och skotta snö...jag som är höjdräddSkäms
    Köp aldrig ett hus med platt tak så slipper du det problemet! Och köp ett där taket håller 20-40 år till!
  • CaraMelli12
    Studentpappa skrev 2014-01-04 22:05:45 följande:

Jag känner ingen med källare som inte behövt göra det någon gång under husets livslängd. Men det finns säkert undantag.

Jag säger inte att det inte finns ensamstående kvinnor som fixar en dränering själva men nog är de få. Du kommer undan med några tusen om du gräver själv..

Men som jag skrev nyss utan källare behöver du aldrig fundera.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
    Men om du köper ett hus med källare, typ 70-tal eller äldre, så är dräneringen oftast gjord. Då behöver du inte tänka mer på det. Efter typ 90-tal byggde de väl inte med källare?

Vi fick precis ett dräneringsförslag på ett hus vi tittade på och det skulle kosta 40-50 000. Då fick vi själva fixa till efteråt, alltså så nytt gräs eller hälla i sten osv.
  • Anonym (Pluggis)

Jag har sambo och ytterligare en liten nu, men när jag skiljde mig så köpte jag ett hus själv och bodde där tillsammans med mina två barn. Förvisso ett litet och ett riktigt renoveringsobjekt men i ett tämligen dyrt hörn av Stockholm och med relativt låg lånegrad. Har lagt ner säkert närmare en miljon och en massa eget arbete sedan jag köpte det för att få det i sjysst skick. 

Jag har hög lön efter en tuff utbildning och efter att ha visat att jag är duktig på det jag gör under många års arbetsliv, och jag är jäkligt bra på att bygga och renovera
    .
    (Hade jag varit beredd att ta lika mycket lån som många andra just nu hade jag kunnat köpa ett "färdigt" hus).

• Studentpappa
    CaraMelli12 skrev 2014-01-05 08:45:07 följande:
    Men om du köper ett hus med källare, typ 70-tal eller äldre, så är dräneringen oftast gjord. Då behöver du inte tänka mer på det. Efter typ 90-tal byggde de väl inte med källare?

Vi fick precis ett dräneringsförslag på ett hus vi tittade på och det skulle kosta 40-50 000. Då fick vi själva fixa till efteråt, alltså så nytt gräs eller hälla i sten osv.

Vad jag vet finns det inga garantier som säger att det inte behövs göra igen. Byggt 70 dränerat 90 så är det ju ett tag sedan.

Nej det är sällsynt med källare idag, det är dyrt att bygga under mark, enklare att bygga på höjden.

Mitt råd till ts att skippa källaren är ju enbart för att hon vill komma så billigt undan som möjligt. Utan källaren kommer ju aldrig frågan upp.

Syrran har källare och det är ju praktiskt, men dom fick lägga en hundring i höstas på dränering, sen tillkommer kostnader för att bygga ny altan, gräsmatta osv. Men dom är två högavlönade personer som det inte ställer till något för.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • sigill
    Anonym (hyra) skrev 2014-01-04 19:06:42 följande:
    De kanske hyr huset?

Skulle det vara billigare menar du?
  • sigill
    bastardized skrev 2014-01-05 02:03:58 följande:
    Du lägger dina pengar i någon annans börs och får inte ta del av de vinster tid ger i form av inflation och dyl, det är det dummaste man kan göra..

Och när man har lån lägger man sina pengar i bankens börs.
  • sigill
    Anonym (21år) skrev 2014-01-05 00:24:14 följande:
    Sjukt avundsjuk på er som bor i hus! Bodde i hus större delen av barndomen, saknar friheten. Nu sitter jag o ruttnar i en hyresrätt....

Jobba hårt (heltid plus extrajobb) och spara varenda krona du har! Då kommer du snart kunna köpa hus. Akta dig för storstadsregionerna bara, där är det ju helt galna priser.

Säg att du tjänar 18 på en heltid och får ut 12, lite extrajobb och semesterersättning så får du kanske ut 15 tusen per månad. Spara hälften av det så borde det inte ta mer än 3-3,5 år att kunna köpa ett hus på en billig ort med ytterst lite lån.
  • Imovane
    sigill skrev 2014-01-05 13:33:38 följande:

Och när man har lån lägger man sina pengar i bankens börs.
    Och sedan har du förhoppningsvis en bra vinst när man säljer. 
Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??