• Fjärilslarv

Körkort på blocket eller vad?

När jag ät ute och kör på motorvägar så förundras jag över en del förares idiotiska tänkande, här är en del saker:

1) De använder inte blinkers.

2) Vid en omkörning så pressar de sig in preciiiis framför en och accelererar inte, vilket medför att JAG måste sänka farten...

3) De håller inte avstånden, lika många meter i avstånd som antal km/h man kör...hur svårt ska det vara??

4) Nr jag ligger i vänster körfält och kör i högsta tillåtna hastighet för att jag väntar på att gå in i högerfilen så ligger de preciiis bakom mig och använder ljustutan....hm det kanske finns en anledning till att jag inte kan lägga mig i högerfilen...t  ex att avståndet till närmsta bil framför blir alldeles för kort och jag riskerar då en olycka.'

Så tänker jag att dessa människor helt enkelt har köpt sina körkort på blocket, för en förare som har gjort uppkörning via trafikverket är inte så riskabel....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 12:11
    Angående avstånd lika många meter som antalet km/h man kör:

"Hålla rätt avstånd

Landsväg med bilar som håller för kort avstånd till varandra.
    Avståndet är för kort. Notera kantstolparna.
    Att förare håller för kort avstånd på landsvägar är mycket vanligt. Du kan ta hjälp av tumreglerna nedan för att hålla ett lämpligt avstånd.

Tresekundersregeln
    Börja räkna när bilen framför dig är vid ett riktmärke (exempelvis ett vägmärke) och sluta räkna när du själv når riktmärket. Tog det mindre än 3 sekunder är avståndet mellan er för kort.
    Kantreflexstolparna
    Avståndet mellan 2 vita reflexstolpar är 50 m. 100 m, det vill säga 3 stolpar, brukar vara ett lagom avstånd till bilen framför vid landsvägskörning.
    Km/h till m
    Byt ut km/h i din hastighet mot meter så får du normalt ett bra avstånd till framförvarande bil. Exempelvis 90 m vid 90 km/h."

Källa: korkortonline.se/teori/landsvag/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-10 10:18
    Jag har flera gånger bett FL att ta bort denna tråd, inte för att jag inte står för mina åsikter, utan för att det nu är rundgång. Flera personer rapar upp samma saker om och om igen och ingen ny fakta kommer in, vilket jag anser vara störande. Har du inget nytt att tillägga så skriv inget alls. Dessutom innan du svarar, LÄS HELA TRÅDEN, så kanske du får svar på din fråga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-14 11:52
    Men herregud att ni orkar debattera detta fortfarande! Själv har jag tagit bort tråden från mina favoriter och kollar av den kanske var tredje dag max.

• Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?
  • snedtak
    yllass skrev 2014-01-07 20:41:35 följande:
    Åh är du en sån idiot som prompt ska köra om i exakt den gällande hastigheten när det kan vara 1km snabbare än den andra. Så alla andra får ligga i köa efter dig.

FLYTTA PÅ DIG FÖR FAN!!
    Fast varför får andra ligga och köa?
  • Isbit
    snedtak skrev 2014-01-07 20:51:10 följande:
    Fast varför får andra ligga och köa?
    för att nån väglus ligger o kör som en gammelkärring i vänsterfilen
  • Fjärilslarv
    Isbit skrev 2014-01-07 20:53:52 följande:
    för att nån väglus ligger o kör som en gammelkärring i vänsterfilen
    så man är en gammelkärring om man kör i högsta tillåtna hastighet i vänsterfilen? HA...not!
  • S11

Isbit: Då kan du gott ligga där och köa. Det har du fixat bra själv.

• Sixxty

Blir som vanligt alldeles matt när jag läser sådana här trådar. Det är inte konstigt att det sker så många olyckor när man ser hur människor resonerar. Att skylla sin egen brist på respekt i trafiken på andra. Man kan aldrig ursäkta att man själv väljer att inte hålla avståndet på andra förare. Det är ett beslut DU tar att göra oavsett hur fort/sakta andra kör. Att följa trafikrytmen innebär inte heller att alla ska köra så fort som möjligt, det handlar också om att sänka sin egen fart för att följa övrig trafik.

Hur man dessutom kan ge sig in i en diskussion om trafik och hävda att det är lagligt att köra över maxhastighet är rent absurt. Då har man missat tom det mest basala i körkortsutbildningen.

Kan som i vanlig ordning konstatera att våra vägar är fyllda med idioter som hellre riskerar andras liv än att förlora några stackars sekunder på vägen. Idioter som dessutom inte har vett att se bristerna i sina egna resonemang.

• S11
    Sixxty skrev 2014-01-07 21:03:06 följande:
    Blir som vanligt alldeles matt när jag läser sådana här trådar. Det är inte konstigt att det sker så många olyckor när man ser hur människor resonerar. Att skylla sin egen brist på respekt i trafiken på andra. Man kan aldrig ursäkta att man själv väljer att inte hålla avståndet på andra förare. Det är ett beslut DU tar att göra oavsett hur fort/sakta andra kör. Att följa trafikrytmen innebär inte heller att alla ska köra så fort som möjligt, det handlar också om att sänka sin egen fart för att följa övrig trafik. Hur man dessutom kan ge sig in i en diskussion om trafik och hävda att det är lagligt att köra över maxhastighet är rent absurt. Då har man missat tom det mest basala i körkortsutbildningen. Kan som i vanlig ordning konstatera att våra vägar är fyllda med idioter som hellre riskerar andras liv än att förlora några stackars sekunder på vägen. Idioter som dessutom inte har vett att se bristerna i sina egna resonemang.

• stockholmare

Vad gulligt! Det låter som att du tog körkort förra veckan, tycker att du är världens bästa bilförare och är jättestolt över att du kan trafikreglerna. På ditt resonemang låter det inte som att du är en säker bilförare just eftersom du inte tar hänsyn till den övriga trafiken. Du har även varit med om en bilolycka trots att du bara har haft körkort i 7 år.

• ciann

Helt rätt fjärilslarv. Många kör som om de köpt körkortet på Blocket. Blir galet irriterad när någon lägger sig i häcken på mig i en omkörning och ljustutar.

Men det värsta var när jag låg i en omkörning (långt över hastighetsbegränsningen) och det kom en bil och körde om mig på utsidan . Vi låg liksom tre i bredd och jag fick nästan panik.  För gör någon något så dumt vet man ju inte vad den föraren är kapabel till..  

• Sixxty
    stockholmare skrev 2014-01-07 21:11:38 följande:
    Vad gulligt! Det låter som att du tog körkort förra veckan, tycker att du är världens bästa bilförare och är jättestolt över att du kan trafikreglerna. På ditt resonemang låter det inte som att du är en säker bilförare just eftersom du inte tar hänsyn till den övriga trafiken. Du har även varit med om en bilolycka trots att du bara har haft körkort i 7 år.
    Hur får du ihop det resonemanget?. En bil i TS exempel väljer att öka farten när den blir omkörd och en annan väljer att ligga för nära (och köra för fort) samtidigt som den använder ljustutan (och därmed bländar annan trafik) och det är TS som brister i hänsyn. Du ser inte själv hur din logik brister?
  • Analyst
    yllass skrev 2014-01-07 20:41:35 följande:
    Åh är du en sån idiot som prompt ska köra om i exakt den gällande hastigheten när det kan vara 1km snabbare än den andra. Så alla andra får ligga i köa efter dig.

FLYTTA PÅ DIG FÖR FAN!!
    Jag tänker aldrig ha dåligt samvete för att jag inte bryter hastighetsgränsen även om någon ligger bakom. Varför skulle jag flytta på mig när du inte har laglig rätt att köra fortare än vad jag gör?
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?