• Fjärilslarv

Körkort på blocket eller vad?

När jag ät ute och kör på motorvägar så förundras jag över en del förares idiotiska tänkande, här är en del saker:

1) De använder inte blinkers.

2) Vid en omkörning så pressar de sig in preciiiis framför en och accelererar inte, vilket medför att JAG måste sänka farten...

3) De håller inte avstånden, lika många meter i avstånd som antal km/h man kör...hur svårt ska det vara??

4) Nr jag ligger i vänster körfält och kör i högsta tillåtna hastighet för att jag väntar på att gå in i högerfilen så ligger de preciiis bakom mig och använder ljustutan....hm det kanske finns en anledning till att jag inte kan lägga mig i högerfilen...t  ex att avståndet till närmsta bil framför blir alldeles för kort och jag riskerar då en olycka.'

Så tänker jag att dessa människor helt enkelt har köpt sina körkort på blocket, för en förare som har gjort uppkörning via trafikverket är inte så riskabel....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 12:11
    Angående avstånd lika många meter som antalet km/h man kör:

"Hålla rätt avstånd

Landsväg med bilar som håller för kort avstånd till varandra.
    Avståndet är för kort. Notera kantstolparna.
    Att förare håller för kort avstånd på landsvägar är mycket vanligt. Du kan ta hjälp av tumreglerna nedan för att hålla ett lämpligt avstånd.

Tresekundersregeln
    Börja räkna när bilen framför dig är vid ett riktmärke (exempelvis ett vägmärke) och sluta räkna när du själv når riktmärket. Tog det mindre än 3 sekunder är avståndet mellan er för kort.
    Kantreflexstolparna
    Avståndet mellan 2 vita reflexstolpar är 50 m. 100 m, det vill säga 3 stolpar, brukar vara ett lagom avstånd till bilen framför vid landsvägskörning.
    Km/h till m
    Byt ut km/h i din hastighet mot meter så får du normalt ett bra avstånd till framförvarande bil. Exempelvis 90 m vid 90 km/h."

Källa: korkortonline.se/teori/landsvag/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-10 10:18
    Jag har flera gånger bett FL att ta bort denna tråd, inte för att jag inte står för mina åsikter, utan för att det nu är rundgång. Flera personer rapar upp samma saker om och om igen och ingen ny fakta kommer in, vilket jag anser vara störande. Har du inget nytt att tillägga så skriv inget alls. Dessutom innan du svarar, LÄS HELA TRÅDEN, så kanske du får svar på din fråga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-14 11:52
    Men herregud att ni orkar debattera detta fortfarande! Själv har jag tagit bort tråden från mina favoriter och kollar av den kanske var tredje dag max.

• Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?
  • brummar
    nanneN skrev 2014-01-07 14:20:46 följande:
    Välj något!
    Så länge du inte bara passivt ligger kvar i en situation som irriterar medtrafikanter och därmed ökar risken för en olycka, så bryr jag mig faktiskt inte så mycket om vad du gör, bara du gör något.
    Sakta ner och lägg dig bakom eller öka hastigheten och lägg dig framför, men ligg inte kvar och blockera en hel motorväg bara för att du "kör i högsta tillåtna hastighet" och vägrar att kompromissa åt något håll.

Jag har väldigt svårt att förstå hur du kan tycka den situation du befinner dig i är bättre än någon av dom andra du beskriver.
    Du har en bil bakom dig som uppenbarligen vill förbi, och som du upplever ligger för nära. Varför då inte tillfälligt öka hastigheten och köra in framför bilen i högerfilen? Du kommer fortfarande att ha en bil bakom dig, men nu är det en bil som inte vill förbi och som håller den hastighet du själv är bekväm med. Bilarna i vänsterfilen kan passera och ingen irritation uppstår. Enda nackdelen är att du i några få sekunder tvingats bryta hastighetsgränsen marginellt och under kontrollerade former.
    Är inte det en ganska rimlig kompromiss för att underlätta för samtliga trafikanter?
    Å ena sidan kan jag hålla med dig då jag själv inte uppskattar vägsniglar, särskilt inte om det är vajerväg, men jag har tidigare läst om en hel del som åkt dit på en momentan och kortvarig hastighetsökning för att minska riskerna.. nitiska polisaspiranter kompromissar ogärna..

Dock står nog tingsrätten på din sida:
    vlt.se/nyheter/sala/1.1393719-korde-for-fort-men-i-nodvarn
  • Isbit
    Analyst skrev 2014-01-07 21:34:28 följande:
    Jag tänker aldrig ha dåligt samvete för att jag inte bryter hastighetsgränsen även om någon ligger bakom. Varför skulle jag flytta på mig när du inte har laglig rätt att köra fortare än vad jag gör?
    Varför känner du att du måste vara trafikpolis?
  • linnéa001

Visst är det synd att det finns idioter i trafiken, men det är tack vare dem jag tjänar pengar.

Har ni kört bil i USA? Det har inte jag, men jag har suttit bredvid och det är läskigt! Motorväg med 6 filer i vardera riktning och man får ligga i vilken fil man vill. Detta kan resultera i att man inte kan köra om då det ligger 6 bilar bredvid varandra i samma hastighet. Inte behöver man ha halvljusen på om det är ljust, vilket känns obehagligt om man inte är van.

/Motorskadereglerare 

• Fjärilslarv

Tack alla ni som stöttar! ja att få en ljustuta på sig var inte så trevligt,.

• AnnaGreta 378

Tycker verkligen att det är märkligt att många tror att valfri (högsta möjliga) hastighet gäller i vänsterfil på motorväg. Samma hastighet gäller i båda filerna.

• tikki masala

Blir lite störd på folk som tycker att man är en trafikfara som kör om en bil i vänstra körfält med rätt hastighet. Vem säger inte att bilen som man kör om har en hastighet på 10 kilometer i timmen mindre? Då "segar" det ju automatiskt lite grann. Men man kör fortfarande om. Nej det är och förblir de som trycker upp sina bilar i arslet på folk som är en trafikfara. Om ni inte tror mig så prova att köra nära bakom en polisbil när den kör om en annan bil. Tro mig ni skulle inte komma undan! För det är vårdslöshet i trafiken!

• S11

Isbit: Är man en trafikpolis för att man inte vill köra snabbare än den rådande hastighetsbegränsningen? Jag förstår inte logiken bakom ditt tankesätt. Det har aldrig slagit dig att framförvarande är rädd om sitt liv, kanske har en bebis i framsätet och inte vill riskera att något allvarligt inträffar. Små hastighetsökningar har stor påverkan på olycksrisker och hur utgången blir vid en olycka.

• yllass

Men varför om man nu är så nöjd med o hålla hastigheten. Varför ska man då gå ut i den vänstra filen. Ge fan i den då å ligg o tuffa till höger!?

• Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 18:27:58 följande:
    ja du anser det, men eftersom bakomvarande ska hålla lika avstånd i meter som antalet km/h man kör så är det personen som jagar bakom som utgör en trafikfara.

så kan du sluta rapa upp saker som andra redan har skrivit nu?
    Nej, det är inget jag anser utan något som ÄR. Vänster körfält är en omkörningsfil, en fil som är till de som vill och har förmågan att gasa. Att någon som ska köra om ligger och kör jämsides med den de planerat att köra om utgör en trafikvara. 
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?