• Fjärilslarv

Körkort på blocket eller vad?

När jag ät ute och kör på motorvägar så förundras jag över en del förares idiotiska tänkande, här är en del saker:

1) De använder inte blinkers.

2) Vid en omkörning så pressar de sig in preciiiis framför en och accelererar inte, vilket medför att JAG måste sänka farten...

3) De håller inte avstånden, lika många meter i avstånd som antal km/h man kör...hur svårt ska det vara??

4) Nr jag ligger i vänster körfält och kör i högsta tillåtna hastighet för att jag väntar på att gå in i högerfilen så ligger de preciiis bakom mig och använder ljustutan....hm det kanske finns en anledning till att jag inte kan lägga mig i högerfilen...t  ex att avståndet till närmsta bil framför blir alldeles för kort och jag riskerar då en olycka.'

Så tänker jag att dessa människor helt enkelt har köpt sina körkort på blocket, för en förare som har gjort uppkörning via trafikverket är inte så riskabel....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 12:11
    Angående avstånd lika många meter som antalet km/h man kör:

"Hålla rätt avstånd

Landsväg med bilar som håller för kort avstånd till varandra.
    Avståndet är för kort. Notera kantstolparna.
    Att förare håller för kort avstånd på landsvägar är mycket vanligt. Du kan ta hjälp av tumreglerna nedan för att hålla ett lämpligt avstånd.

Tresekundersregeln
    Börja räkna när bilen framför dig är vid ett riktmärke (exempelvis ett vägmärke) och sluta räkna när du själv når riktmärket. Tog det mindre än 3 sekunder är avståndet mellan er för kort.
    Kantreflexstolparna
    Avståndet mellan 2 vita reflexstolpar är 50 m. 100 m, det vill säga 3 stolpar, brukar vara ett lagom avstånd till bilen framför vid landsvägskörning.
    Km/h till m
    Byt ut km/h i din hastighet mot meter så får du normalt ett bra avstånd till framförvarande bil. Exempelvis 90 m vid 90 km/h."

Källa: korkortonline.se/teori/landsvag/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-10 10:18
    Jag har flera gånger bett FL att ta bort denna tråd, inte för att jag inte står för mina åsikter, utan för att det nu är rundgång. Flera personer rapar upp samma saker om och om igen och ingen ny fakta kommer in, vilket jag anser vara störande. Har du inget nytt att tillägga så skriv inget alls. Dessutom innan du svarar, LÄS HELA TRÅDEN, så kanske du får svar på din fråga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-14 11:52
    Men herregud att ni orkar debattera detta fortfarande! Själv har jag tagit bort tråden från mina favoriter och kollar av den kanske var tredje dag max.

• Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?
  • Westman011
    S11 skrev 2014-01-08 00:06:19 följande:
    Skrattar ni lika mycket om ni är inblandade i en trafikolycka där barn finns med i bilden? Eller då du eller någon av dina kollegor blivit förlamade från midjan och nedåt? Och angående stopplikten, är du på riktig eller? Nej det kan ju absolut inte leda till en olycka. Jag kan höra er på jobbet imorgon "höhö, stoppskyltar vad är det för fjanterier, höhö" Och efter att ni kört ut missade ni precis att köra på en pojke som kom cyklande bakom busken, han hade ju trots tur, den här gången. "Höhö" Tuffa grabbar minsann...

Svarade du ens på något jag skrev? Sa jag att jag gjorde något av detta? Jag sa att jag vet av erfarenheter med flera hundra tusen mil på nacken att det är dom som håller på sin rätt vad som än händer är dom som skapar olyckorna. Det finns till och med statistik som visar det. Därför rekomenderar ALLA myndigheter att man först och främst ska följa trafikrytmen, även om det kan innebära att man bryter en trafikregel. Och folk som har gjort det har i många fall blivit frikända i en rättegång då dom följt trafikrytmen istället för att vart en kolesterolpropp i en blodåder.
  • snedtak
    Westman011 skrev 2014-01-08 01:17:28 följande:

Svarade du ens på något jag skrev? Sa jag att jag gjorde något av detta? Jag sa att jag vet av erfarenheter med flera hundra tusen mil på nacken att det är dom som håller på sin rätt vad som än händer är dom som skapar olyckorna. Det finns till och med statistik som visar det. Därför rekomenderar ALLA myndigheter att man först och främst ska följa trafikrytmen, även om det kan innebära att man bryter en trafikregel. Och folk som har gjort det har i många fall blivit frikända i en rättegång då dom följt trafikrytmen istället för att vart en kolesterolpropp i en blodåder.
    I call your bullshit. De som orsakar flest olyckor är
    ”Olycksfåglarna”

Samma grupp på ungefär 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av olyckorna. Den gruppen har egenskaper som ökar risken för olyckor, exempelvis:

Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång. Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger ett dagis i närheten. Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka. Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de blir omkörda. (De förlorar en ”kamp” med en annan bil.) Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste ”straffas”. Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor. Festar mycket, leder till sena körningar (trötthet) och även rattfylla. Äventyrliga förare ser trafiken som ett utmanande racerlopp.
    Vilka myndigheter säker att man först och främst ska följa trafikrytmen? NTF gör det inte (även om det inte är en myndighet), polismyndigheten gör det inte (se tidigare i tråden)
    www.ntf.se/omoss/pdf/myter%20o%20sanningar%20om%20hastighet%20argument.pdf

Kan jag få exempel på 1 myndighet som säger att det är viktigast att följa trafikrytmen?
  • Westman011
    snedtak skrev 2014-01-08 01:45:11 följande:
    I call your bullshit. De som orsakar flest olyckor är

?Olycksfåglarna?Samma grupp på ungefär 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av olyckorna. Den gruppen har egenskaper som ökar risken för olyckor, exempelvis:Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång. Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger ett dagis i närheten. Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka. Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de blir omkörda. (De förlorar en ?kamp? med en annan bil.) Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste ?straffas?. Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor. Festar mycket, leder till sena körningar (trötthet) och även rattfylla. Äventyrliga förare ser trafiken som ett utmanande racerlopp.

Vilka myndigheter säker att man först och främst ska följa trafikrytmen? NTF gör det inte (även om det inte är en myndighet), polismyndigheten gör det inte (se tidigare i tråden)

www.ntf.se/omoss/pdf/myter%20o%20sanningar%20om%20hastighet%20argument.pdf

Kan jag få exempel på 1 myndighet som säger att det är viktigast att följa trafikrytmen?

Det där är riktigt jävla PK skitsnack, det är så där dom VILL att det ska vara, men det är inte så det är. Du kan sitta och läsa hur mycket du vill om det här på internet, du kommer inte få någon bra uppfattning ändå tills du gett dig ut i landet och kört själv. Jag kör 9 timmar varje dag utom två, dom dagarna kör jag 10 timmar. Jag har gjort det här sen jag var 18, alltså 10 år nu. Jag har sett hur man kör i varenda stad. Det är perfektionisterna som skapar problemen.
  • Cabron

Åh detta är ett ämne jag kan diskutera i timmar! Som lastbilschaufför så får man se massa saker som skrämmer skiten ur en!
    Där körningen i Sverige brister mest är:
    Rondeller o blinkers, omkörningar på 2+1 väg, när ska man blända av till halvljus o slå på helljuset igen, bromsa ner en lastbil strax innan backe, vad är orange skyltar på en lastbil(ADR/Farligt gods)  inte inse att dels så behöver en lastbil fart o sats uppför en backe, en lastbil väger 60 ton = bromsstäckan är inte 3 meter, men sen är det respektlöst i största allmänhet.

Är det konstigt det händer olyckor?! I somras på en o samma vecka hände det 7 olyckor efter e4an, där enbart PERSONBILAR var vållande...
    Jag hade 3 st som inte insåg att de inte hann köra om så jag höll på att trycka de in i vajerräcket. Vilket hade inneburit en ordentlig olycka då jag körde 50 kubik bussbränsle = extremt brandfarligt.

• Cabron
    S11 skrev 2014-01-08 00:06:19 följande:

Skrattar ni lika mycket om ni är inblandade i en trafikolycka där barn finns med i bilden? Eller då du eller någon av dina kollegor blivit förlamade från midjan och nedåt? Och angående stopplikten, är du på riktig eller? Nej det kan ju absolut inte leda till en olycka. Jag kan höra er på jobbet imorgon "höhö, stoppskyltar vad är det för fjanterier, höhö" Och efter att ni kört ut missade ni precis att köra på en pojke som kom cyklande bakom busken, han hade ju trots tur, den här gången. "Höhö" Tuffa grabbar minsann...
    Som förare av en 60 tons lastbil innebär det ibland större olycksrisk att stanna vid stopplikt då det dels finns risk att fastna vid halka och det tar betydligt längre tid att komma upp i hastigheten som gäller på vägen. Samma sak gäller spärrlinjer, typ en lastbil har RÄTT att ligga mitt i en rondell om föraren anser att det är nödvändigt. Detta är något man får lära sig när man tar lastbilskortet.
    Westman011 skrev 2014-01-07 23:56:25 följande:
    Jag ska visa den här tråden för kollegorna imorgon, vi kommer skratta gött till morgonkaffet. Vi tillhör skalan som kör 400-450 mil i veckan i jobbet. Även om vi inte är några gudar i trafiken så är ju vissa utav er bara dumma i huvudet, det är ni som orsakar olyckorna, inte den som kör 10 km/h för fort eller bryter mot en stopplikt.

Och för övrigt så är det tillåtet att köra om på höger sida nu.
    Gissar på en tungkörare till :)
  • Tow2Mater

Kop aldrig en Volvo i framtiden ni som inte vill folja trafikrytmer:

"Volvo Car Group presenterar ett antal användarvänliga säkerhets- och supporttekniker som introduceras i nya Volvo XC90 i slutet av 201"  .... Bl a "Adaptiv farthållare med styrassistans. Hjälper föraren att hålla bilen i körfältet och följa trafikrytmen. Det nya systemet följer automatiskt framförvarande fordon."

• Dr Mupp
    Cabron skrev 2014-01-08 03:02:53 följande:
    Som förare av en 60 tons lastbil innebär det ibland större olycksrisk att stanna vid stopplikt då det dels finns risk att fastna vid halka och det tar betydligt längre tid att komma upp i hastigheten som gäller på vägen. Samma sak gäller spärrlinjer, typ en lastbil har RÄTT att ligga mitt i en rondell om föraren anser att det är nödvändigt. Detta är något man får lära sig när man tar lastbilskortet.

Gissar på en tungkörare till :)
    Och är nått som bilister bör ha lärt sig. Det ingår ju trots allt i teorin. Man får lära sig att bussar och lastbilar tar större plats, behöver fart för att ta sig upp för backar osv och inte alltid kan stanna på samma sätt som bilar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Cabron
    Dr Mupp skrev 2014-01-08 03:13:54 följande:
    Och är nått som bilister bör ha lärt sig. Det ingår ju trots allt i teorin. Man får lära sig att bussar och lastbilar tar större plats, behöver fart för att ta sig upp för backar osv och inte alltid kan stanna på samma sätt som bilar. 
    Jag o alla kollegor jag pratat med anser att alla som tar körkortet ska få åka med i en lastbil o se hur det egentligen är. Har haft några som åkt med som får en "aha" upplevelse.
    Sen när man förnyar körkortet bör ett enklare teori prov o en "uppkörning" vara obligatorisk. Många är inte uppdaterad i gällande regler o lär sig otyg i sin körning med åren.
  • Louise
    Westman011 skrev 2014-01-08 02:28:42 följande:
    Det där är riktigt jävla PK skitsnack, det är så där dom VILL att det ska vara, men det är inte så det är. Du kan sitta och läsa hur mycket du vill om det här på internet, du kommer inte få någon bra uppfattning ändå tills du gett dig ut i landet och kört själv. Jag kör 9 timmar varje dag utom två, dom dagarna kör jag 10 timmar. Jag har gjort det här sen jag var 18, alltså 10 år nu. Jag har sett hur man kör i varenda stad. Det är perfektionisterna som skapar problemen.

Får man köra så mycket?
  • Sixxty
    Westman011 skrev 2014-01-07 23:56:25 följande:
    Jag ska visa den här tråden för kollegorna imorgon, vi kommer skratta gött till morgonkaffet. Vi tillhör skalan som kör 400-450 mil i veckan i jobbet. Även om vi inte är några gudar i trafiken så är ju vissa utav er bara dumma i huvudet, det är ni som orsakar olyckorna, inte den som kör 10 km/h för fort eller bryter mot en stopplikt.

Och för övrigt så är det tillåtet att köra om på höger sida nu.
    Du är alltså yrkeschaufför och ser inte problemet med personer som inte kan hålla avstånd (och använder ljustutan samtidigt)eller  gasar upp när de blir omkörda. De låter ganska obehagligt tycker jag. Att samtidigt med det yrket inte förstå att det ALLTID är DU och ingen annan som har ansvar för det du gör på vägen och om du orsakar en olycka ger knappast ett tryggare intryck. Du kan aldrig skylla på någon annan om du orsakar en olycka.
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?