• Fjärilslarv

Körkort på blocket eller vad?

När jag ät ute och kör på motorvägar så förundras jag över en del förares idiotiska tänkande, här är en del saker:

1) De använder inte blinkers.

2) Vid en omkörning så pressar de sig in preciiiis framför en och accelererar inte, vilket medför att JAG måste sänka farten...

3) De håller inte avstånden, lika många meter i avstånd som antal km/h man kör...hur svårt ska det vara??

4) Nr jag ligger i vänster körfält och kör i högsta tillåtna hastighet för att jag väntar på att gå in i högerfilen så ligger de preciiis bakom mig och använder ljustutan....hm det kanske finns en anledning till att jag inte kan lägga mig i högerfilen...t  ex att avståndet till närmsta bil framför blir alldeles för kort och jag riskerar då en olycka.'

Så tänker jag att dessa människor helt enkelt har köpt sina körkort på blocket, för en förare som har gjort uppkörning via trafikverket är inte så riskabel....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 12:11
    Angående avstånd lika många meter som antalet km/h man kör:

"Hålla rätt avstånd

Landsväg med bilar som håller för kort avstånd till varandra.
    Avståndet är för kort. Notera kantstolparna.
    Att förare håller för kort avstånd på landsvägar är mycket vanligt. Du kan ta hjälp av tumreglerna nedan för att hålla ett lämpligt avstånd.

Tresekundersregeln
    Börja räkna när bilen framför dig är vid ett riktmärke (exempelvis ett vägmärke) och sluta räkna när du själv når riktmärket. Tog det mindre än 3 sekunder är avståndet mellan er för kort.
    Kantreflexstolparna
    Avståndet mellan 2 vita reflexstolpar är 50 m. 100 m, det vill säga 3 stolpar, brukar vara ett lagom avstånd till bilen framför vid landsvägskörning.
    Km/h till m
    Byt ut km/h i din hastighet mot meter så får du normalt ett bra avstånd till framförvarande bil. Exempelvis 90 m vid 90 km/h."

Källa: korkortonline.se/teori/landsvag/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-10 10:18
    Jag har flera gånger bett FL att ta bort denna tråd, inte för att jag inte står för mina åsikter, utan för att det nu är rundgång. Flera personer rapar upp samma saker om och om igen och ingen ny fakta kommer in, vilket jag anser vara störande. Har du inget nytt att tillägga så skriv inget alls. Dessutom innan du svarar, LÄS HELA TRÅDEN, så kanske du får svar på din fråga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-14 11:52
    Men herregud att ni orkar debattera detta fortfarande! Själv har jag tagit bort tråden från mina favoriter och kollar av den kanske var tredje dag max.

• Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?
  • Analyst
    tjej87 skrev 2014-01-07 19:26:13 följande:
    Vad jag har hittat så får man inte köra fortare än hastighetsgränsen ens vid omkörningar. Tar polisen en bär man gör en omkörning i 110 på en 90väg är man lika illa ute som om man kör 110 utan att göra en omkörning...
    Om det stämmer - vilket verkar rimligt - faller ju en hel del av argumentationen i den här tråden ganska platt.
  • snedtak
    Analyst skrev 2014-01-07 18:40:31 följande:
    Finns det någon trafikpolis, jurist etc här som kan bekräfta vad som verkligen gäller?

Jag får av hela den här tråden känslan av att det finns en mobb därute som tror att det är fri fart som gäller i vänsterfil på motorväg. Det måste väl rimligtvis vara fel? Och det måste väl i alla lägen vara rätt att inte köra fortare än max hastighetsbegränsning även i vänsterfil?
    Jag skulle kunna tänka mig i undantagssituationer att köra för fort för att köra om en bil, exempelvis om den har ökat farten. Däremot skulle jag inte försöka köra om en bil som körde i högsta tillåtna hastighet. Det verkar finnas fullt av folk som anser att det normala är att man kör fortare än tillåten hastighet vid omkörningar och det oroar mig. Liksom förare som inte kan vara flexibla.
  • Analyst
    snedtak skrev 2014-01-07 19:36:01 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig i undantagssituationer att köra för fort för att köra om en bil, exempelvis om den har ökat farten. Däremot skulle jag inte försöka köra om en bil som körde i högsta tillåtna hastighet. Det verkar finnas fullt av folk som anser att det normala är att man kör fortare än tillåten hastighet vid omkörningar och det oroar mig. Liksom förare som inte kan vara flexibla.
    Det kanske är fartkameror på alla motorvägar 10 mil runt alla större städer i landet som skulle lösa problemet.
  • Ensam hemma

Hur gör du när du hamnar i den här situationen då? Fortsätter du att köra bredvid, kanske km efter km (mil?), eller hoppas du på att bilen till höger ska sakta ned så att du så småningom kan köra in framför?

Hur skulle du göra om det t ex var en ambulans som låg bakom dig i vänsterfilen?

• MrK

Vad gäller vid omkörning? FRÅGA POLISEN

Publicerad: 2010-04-09 14:23

/Trafiksäker

Svar: Det är inte tillåtet att vid något tillfälle överskrida gällande hastighetsbegränsningar.

Dan Johansson

Trafikenheten

http://www.nwt.se/lasarnas/fragapolisen/article688741.ece

Läs också följande från Motormännen:

Fyra steg till en säker omkörning Rätt plats.

Vid skymd sikt (även vid snöfall till exempel ), heldragen linje, korsningar, övergångsställen eller i köer med korta avstånd får man inte köra om. Tänk på att det är svårt att bedöma en eventuell mötandes hastighet.
    Ingen ska tvingas ut på vägrenen, men blir man omkörd är det artigt att hålla åt sidan om det går.

Växla.

Tung last eller motorsvaga bilar kan behöva växla ned för att göra en säker omkörning. Behöver man gå ned mer än en växel för att göra en accelererande omkörning är säkerhetsmarginalen för liten.

Blicken, pilen, filen!

Kontrollera i speglarna att ingen bakomvarande har påbörjat en omkörning, kolla i döda vinkeln. Blinka. Byt fil. För att uppmärksamma eventuell mötande trafik kan man fortsätta att blinka till dess att man har kört om.
    Tecken ska ges även vid omkörning på motorväg och trefilsväg.

Avbryt.

Ibland uppstår situationer som är svåra att förutse, men en omkörning kan alltid avbrytas. Det är alltid bättre att avbryta än att chansa.

http://www.motormannen.se/radgivning/kora-aga/korskolan/Omkorning.html

---------------------------------------------------------------------------------------------

Med andra ord! Du får inte överskrida hastigheten enligt lag, detta är inte alltid det smidigaste men lag är lag.

Sedan så om bilen som man tänker köra förbi så uppstår det faktiskt en situation som är svår att förutseDå bör du avbryta din omkörning och lägga dig bakom igen.

Om du avbryter din omkörning så är det bilisterna bakom som har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande bil, alltså du. Så då bör du komma in lätt. Sedan finns det en massa undantag när man får köra om på höger sida som man kan läsa om här: http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm

Tänk på att ingen i trafiken vill krocka!
    Var tydlig och genomför det du påbörjat eller avbryt, tveka inte för länge.

• Fjärilslarv
    Ensam hemma skrev 2014-01-07 19:41:58 följande:
    Hur gör du när du hamnar i den här situationen då? Fortsätter du att köra bredvid, kanske km efter km (mil?), eller hoppas du på att bilen till höger ska sakta ned så att du så småningom kan köra in framför?

Hur skulle du göra om det t ex var en ambulans som låg bakom dig i vänsterfilen?
    menar du mig? (svårt att veta när du inte citerar eller anger vem du pratar med).
    ambulans är ett utryckningsfordon som (om de kör med prio ett  dvs med blåljus och sirener) har undantagsrätt eftersom det är utryckningsfordon, vilket innebär att andra bilister, gående, cyklister etc har väjningsplikt.

Hur jag gjorde i just det här specifika fallet har jag svarat på i ett av mina inlägg, du kanske ska läsa dem?
  • Analyst
    Ensam hemma skrev 2014-01-07 19:41:58 följande:

Vet inte om den frågan är ämnad till mig, men om två bilar ligger på max hastighetsbegränsning bredvid varandra så ser jag egentligen inte problemet. Det är väl på något sätt maximalt lagligt utnyttjande av motorvägskapaciteten? Ett ideal?

Frågan om utryckningsfordon är en helt annan fråga.

• S11

Jag brukar sällan skriva här på forumet men nu kände jag ju att jag bara måste. Man blir ju mörkrädd av alla felaktiga kommentarer riktade mot Fjärilslarv. Jag tog precis körkortet och klarade både teori och uppkörning på första försöket, så jag har inga problem med att förstå hur man ska bete sig i trafiken. Fjärilslarv du har helt rätt! Du ska inte och får inte öka farten över den rådande hastighetsbegränsningen, inte ens vid omkörning. Om man tittar på din skiss så ser man att både den gröna och orangea bilen utgör en fara i trafiken. Den orangea bilen ska givetvis minska farten så att ni i den vänstra filen kan komma in i den högra igen. Både den som kör om samt den som blir omkörd ska underlätta omkörningen, PUNKT! Här ligger det yttersta ansvaret hos den orangea föraren. Den gröna bilen ska givetvis inte ligga så nära bakom dig heller. Tyvärr finns det för många "rövslickare" ute i trafiken, det säger en del om deras intelligens.

• Fjärilslarv
    S11 skrev 2014-01-07 20:21:23 följande:
    Jag brukar sällan skriva här på forumet men nu kände jag ju att jag bara måste. Man blir ju mörkrädd av alla felaktiga kommentarer riktade mot Fjärilslarv. Jag tog precis körkortet och klarade både teori och uppkörning på första försöket, så jag har inga problem med att förstå hur man ska bete sig i trafiken. Fjärilslarv du har helt rätt! Du ska inte och får inte öka farten över den rådande hastighetsbegränsningen, inte ens vid omkörning. Om man tittar på din skiss så ser man att både den gröna och orangea bilen utgör en fara i trafiken. Den orangea bilen ska givetvis minska farten så att ni i den vänstra filen kan komma in i den högra igen. Både den som kör om samt den som blir omkörd ska underlätta omkörningen, PUNKT! Här ligger det yttersta ansvaret hos den orangea föraren. Den gröna bilen ska givetvis inte ligga så nära bakom dig heller. Tyvärr finns det för många "rövslickare" ute i trafiken, det säger en del om deras intelligens.
    tack!
    skissen kanske inte var den allra bästa hade bara g i bild, men man förstår ju hur jag menar.
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?