• Anonym (Eleven)

Olagligt att offentligöra otrohet?

Jag går sista året på gymnasiet, och jag vet att min klassföreståndare har en affär med en annan elevs mamma samtidigt som han är gift och har barn.
    Jag vet det av den anledningen att den andra eleven är min bästa vän... Hon har berättat för mig hur hon äcklas av detta och att klassföreståndaren och vännens mamma endast hävdar att de är vänner... Min väns mamma är singel skall tilläggas så hon bedrar inte någon.
    Nu har jag och min vän smygfotat klassföreståndaren när han badar i badtunnan med vännens mamma. De gjorde inget sexuellt men jag tror ändå inte att klassföreståndarens fru skulle uppskatta detta, speciellt inte som de var nakna.. Iallfall är det va jag kommer hävda till frun eftersom kompisens mamma var topless, att läraren hade badbyxor på sig syns inte på fotot {#emotions_dlg.djavulsk}
    Funderar lite på juridiken när det gäller att offentligöra detta. Min vän vågar inte av förklarliga skäl men vi har pratat om att jag kommer vara den som gör det. Detta kommer inte ske i utpressningssyfte, men givetvis så måste jag erkänna att jag njuter av att hämnas mina låga betyd som klassföreståndaren satt på mig.
    Frågan är om det är olagligt att skrämma honom lite innan vi offentligör deras affär för hans fru? Så att han får våndas ett tag. Jag kommer inte kräva någonting för att inte offentligöra det eftersom jag ändå kommer göra det, men vill att han skall lida ett tag innan.
    Inte gör jag väl fel här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 13:55
    Kommer snart ett avslöjande och outning i form av en uppdatering av denna tråden, skall jag göra det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 14:13
    Nu kommer avslöjandet! Denna kommentar kommer att bli min sista i denna tråd. Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag förolämpat någon eller stött någon med mitt språk och kommentarer. Det var en del i experimentet.

Detta är en påhittad historia, dessutom är det jag som är läraren, dock heter jag inte Göran och jag har ingen affär heller.

Jag valde att skapa denna tråd för att på kort tid visa mina elever två saker,

1 Att saker kan på mycket kort tid få spridning på internet, oavsett om de är sanna eller ej. Att det inte spelar någon roll och att man måste vara försiktigt med vad man drar igång, vill det sig illa kan man öppna pandoras box när det gäller skvaller och rykten, jag tror att vissa av eleverna förstår detta.

2 Mer intressant: Hur man kan med lämplig (eller omogen beroende på hur man ser det) argumentationsteknik få en massa att ändra åsikt till ett i allmänhet felaktigt beteende, i detta fallet otrohet. Hade jag skrivit en snyfthistoria istället med en annan skapare och huvudperson så hade de flesta rått mig till att avslöja den som är otrogen. Här blev konsekvensen tvärtom.

Så jag avslutar denna tråd här, dessutom är arbetsdagen snart slut :)

• Svar på tråden Olagligt att offentligöra otrohet?
  • molly50
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-09 16:38:19 följande:
    Det är ju precis det du påstår när du skriver:
    Och jag håller med Fool om att den som blir bedragen har rätt att få veta vad som pågår bakom dennes rygg så att h*n får en chans att själv få välja hur h*n vill leva sitt liv.
    Det har ingen annan rätt att bestämma,vilket man faktiskt gör om man väljer att ljuga/undanhålla sanningen för den bedragne.

Du påför därmed en skyldighet att göra valet att berätta, valet finns inte kvar eftersom du skriver att personen som är bedragen har en (positiv) rätt att få reda på otroheten. Sedan skriver du att ingen annan har rätt att bestämma om det, vilket rimligen innebär att den som vet har en skyldighet att berätta.
    Jag glömde kanske skriva att jag främst anser att den som ska berätta är den som har bedragit. Den personen har i så fall störst skyldighet,inte någon annan.
    Men om man väljer att berätta för t ex en vän att dess partner är otrogen så ser jag inget fel i det.
    Däremot så anser jag inte att man har någon skyldighet at göra det.
    Så nu har jag förtydligat det.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fool skrev 2014-01-09 16:38:26 följande:
    Fast berätta gör man kanske för att man vill hjälpa personen som blir bedragen ?
    Ge personen en chans att själv få välja vilket slags förhållande han / hon vill leva i ?

Så jo man kan visst se det som att hjälpa...
    Visst kan man se det som att hjälpa, min poäng är att din jämförelse enbart handlade om att hjälpa och det är det inte i fallet att berätta om otrohet. Därför är din jämförelse något skev.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fool
    Petite Chérie skrev 2014-01-09 16:38:19 följande:

Och du verkar inte förstå.

Är alternativen alltså outad på nätet eller att fortsätta bli bedragen? Varför inte gå hem till frun och säga som det är, utan att dra in allt och alla?

Jo, för att i TS fejkfall så handlade det inte om den stackars frun, utan en obstinat 18-åring som ville se sin lärare lida.

Ja , och det har jag redan hållit med dig om att jag INTE heller tycker det är ok att outa mannen offentligt , har tom skrivit det flera ggr , missade du det ? Det vi diskuterar nu är om man ska avslöja mannen öht...

Att avslöja för att hjälpa kvinnan eller för att jävlas med mannen , vad spelar det för roll för den bedrgna kvinnan ? Kontentan av dethela blir att hon får reda på hans otrohet och får en chans att själv välja....

Spelar det någon roll vad den som avslöja ficktjuven som håller på att sno din plånbok har för agenda ? OPm hon vill hjälpa dig eller gör det för att jävlas med tjuven ? Du får ju reda på att du håller på att bli bestulen och får chansen att göra något åt det ?
  • Fool
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-09 16:44:50 följande:
    Visst kan man se det som att hjälpa, min poäng är att din jämförelse enbart handlade om att hjälpa och det är det inte i fallet att berätta om otrohet. Därför är din jämförelse något skev.

Varför skulle det inte det vara fallet vid en otrohet ?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fool skrev 2014-01-09 16:48:12 följande:
    Varför skulle det inte det vara fallet vid en otrohet ?

För att det som sagt kan få både negativa, positiva och neutrala utfall.

Låt mig illustrera: Du vet att en mans fru är otrogen. Du vet att han är dömd för våldsbrott gånger flera. Du vet att han med stor säkerhet kommer att skada eller döda frun om han får reda på otroheten. Hjälper du då henne genom att berätta om otroheten?

Du behöver inte svara, det är ett exempel för att visa att det inte är så enkelt som att det alltid handlar om att hjälpa, till skillnad från att hjälpa någon som är skadad.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fool
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-09 16:53:19 följande:

För att det som sagt kan få både negativa, positiva och neutrala utfall.

Låt mig illustrera: Du vet att en mans fru är otrogen. Du vet att han är dömd för våldsbrott gånger flera. Du vet att han med stor säkerhet kommer att skada eller döda frun om han får reda på otroheten. Hjälper du då henne genom att berätta om otroheten?

Du behöver inte svara, det är ett exempel för att visa att det inte är så enkelt som att det alltid handlar om att hjälpa, till skillnad från att hjälpa någon som är skadad.

Ditt exempel förutsätter att man VET att personen vill det eller det , eller är på ett visst sätt tex våldsbenägen...i verkligheten så VET man sällan vad den andra tänker eller känner , vet man inte får man gissa... och jag är fullständigt övertygad (vilket oxå diskuterats och ömröstats flera ggr på FL) att de allra flesta vill veta , tror siffran ligger på 70% vill veta 30 vill kanske veta beroende på vem det kommer från , endast några få ville inte veta alls.

Alltså är oddsen för att man gör personen en tjänst genom att berätta bra mycket högre än att man gör personen en otjänst , och en otjänst genom att inte berätta än genom att berätta för som sagt , att inte berätta för oxå med sig konsekvenser för den bedragne
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fool skrev 2014-01-09 17:02:13 följande:

Ditt exempel förutsätter att man VET att personen vill det eller det , eller är på ett visst sätt tex våldsbenägen...i verkligheten så VET man sällan vad den andra tänker eller känner , vet man inte får man gissa... och jag är fullständigt övertygad (vilket oxå diskuterats och ömröstats flera ggr på FL) att de allra flesta vill veta , tror siffran ligger på 70% vill veta 30 vill kanske veta beroende på vem det kommer från , endast några få ville inte veta alls.

Alltså är oddsen för att man gör personen en tjänst genom att berätta bra mycket högre än att man gör personen en otjänst , och en otjänst genom att inte berätta än genom att berätta för som sagt , att inte berätta för oxå med sig konsekvenser för den bedragne
    Som sagt,  det var för att illustrera att din jämförelse var skev. Inget annat.
  • Habitus

TS du är under all kritik och du bidrar till att trovärdigheten för denna site minskar. Om FL är måna om sina medlemmar tar de reda på vem du är så du kan bannlysas, t.ex. från de IP du har använt för att finnas med här. 

• race

Har ni missat TS:s senaste uppdatering? Se trådstarten!

"TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 14:13
    Nu kommer avslöjandet! Denna kommentar kommer att bli min sista i denna tråd. Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag förolämpat någon eller stött någon med mitt språk och kommentarer. Det var en del i experimentet.

Detta är en påhittad historia, dessutom är det jag som är läraren, dock heter jag inte Göran och jag har ingen affär heller.

Jag valde att skapa denna tråd för att på kort tid visa mina elever två saker, 

1 Att saker kan på mycket kort tid få spridning på internet, oavsett om de är sanna eller ej. Att det inte spelar någon roll och att man måste vara försiktigt med vad man drar igång, vill det sig illa kan man öppna pandoras box när det gäller skvaller och rykten, jag tror att vissa av eleverna förstår detta.

2 Mer intressant: Hur man kan med lämplig (eller omogen beroende på hur man ser det) argumentationsteknik få en massa att ändra åsikt till ett i allmänhet felaktigt beteende, i detta fallet otrohet. Hade jag skrivit en snyfthistoria istället med en annan skapare och huvudperson så hade de flesta rått mig till att avslöja den som är otrogen. Här blev konsekvensen tvärtom.

Så jag avslutar denna tråd här, dessutom är arbetsdagen snart slut :)"

• Anonym (Bra)
    Anonym (Eleven) skrev 2014-01-09 11:50:25 följande:
    Jag går sista året på gymnasiet, och jag vet att min klassföreståndare har en affär med en annan elevs mamma samtidigt som han är gift och har barn. Jag vet det av den anledningen att den andra eleven är min bästa vän... Hon har berättat för mig hur hon äcklas av detta och att klassföreståndaren och vännens mamma endast hävdar att de är vänner... Min väns mamma är singel skall tilläggas så hon bedrar inte någon. Nu har jag och min vän smygfotat klassföreståndaren när han badar i badtunnan med vännens mamma. De gjorde inget sexuellt men jag tror ändå inte att klassföreståndarens fru skulle uppskatta detta, speciellt inte som de var nakna.. Iallfall är det va jag kommer hävda till frun eftersom kompisens mamma var topless, att läraren hade badbyxor på sig syns inte på fotot  Funderar lite på juridiken när det gäller att offentligöra detta. Min vän vågar inte av förklarliga skäl men vi har pratat om att jag kommer vara den som gör det. Detta kommer inte ske i utpressningssyfte, men givetvis så måste jag erkänna att jag njuter av att hämnas mina låga betyd som klassföreståndaren satt på mig. Frågan är om det är olagligt att skrämma honom lite innan vi offentligör deras affär för hans fru? Så att han får våndas ett tag. Jag kommer inte kräva någonting för att inte offentligöra det eftersom jag ändå kommer göra det, men vill att han skall lida ett tag innan. Inte gör jag väl fel här? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 13:55 Kommer snart ett avslöjande och outning i form av en uppdatering av denna tråden, skall jag göra det? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 14:13 Nu kommer avslöjandet! Denna kommentar kommer att bli min sista i denna tråd. Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag förolämpat någon eller stött någon med mitt språk och kommentarer. Det var en del i experimentet. Detta är en påhittad historia, dessutom är det jag som är läraren, dock heter jag inte Göran och jag har ingen affär heller. Jag valde att skapa denna tråd för att på kort tid visa mina elever två saker, 1 Att saker kan på mycket kort tid få spridning på internet, oavsett om de är sanna eller ej. Att det inte spelar någon roll och att man måste vara försiktigt med vad man drar igång, vill det sig illa kan man öppna pandoras box när det gäller skvaller och rykten, jag tror att vissa av eleverna förstår detta. 2 Mer intressant: Hur man kan med lämplig (eller omogen beroende på hur man ser det) argumentationsteknik få en massa att ändra åsikt till ett i allmänhet felaktigt beteende, i detta fallet otrohet. Hade jag skrivit en snyfthistoria istället med en annan skapare och huvudperson så hade de flesta rått mig till att avslöja den som är otrogen. Här blev konsekvensen tvärtom. Så jag avslutar denna tråd här, dessutom är arbetsdagen snart slut :)

Svar på tråden Olagligt att offentligöra otrohet?