• Anonym (Agnes)

Dra ut tand värsta tänkbara

Att dra ut en tand fick min bekant att svimma efteråt . Hon såg yr ut och darrade. Tänkte fick du ingen bedövning, jo såklart men alltid hemskt att dra ut tänder som vuxen kommer inga nya heller särskilt när det inte är visdoms tänder .i alla fall så va hon blek och såg yr ut och hon sa känner fortfarande den knakande , sprakande känslan och en svårig het, tomhet i tuggmitståndet eftersom det va en tand relativt till tuggandet. Hon fick panik och svimmade.Kan det va en vanesak det där eller ? Någon som dragit ut tand någon gång . Hon är dock på benen i gen men blek .

• Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara
  • Anonym (.....)

Har dragit 4 tänder sammanlagt. Två åt gången pga tandställning. Jag vart skiträdd innan men det var inte alls farligt, tycker det är värre att laga tänder. Det spänner lite och är över på 20 sek. Det ska inte göra ont heller sa min tandläkare, gör det det så kan man få extra bedövning. Det är alltså inte meningen att det ska göra ont  Glad

• Charlotte73
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-10 12:50:38 följande:
    Om du räknar från mitten och fem bakåt så kan du klara dig med enbart dessa tänder enligt försäkringskassan vilket faktiskt stämmer så du klarar dig bra utan dina kindtänder! Kan låta konstigt och säkert kännas ovant men det går!
    Nu vart det jobbigt.. Var ju tvungen att lyffta på arslet o gå ut o kolla i en spegelDrömmer. Nu kom förskringskassan in i bilden..?? Hur kommer det sig??
  • Anonym (Tandläkaren)
    Charlotte73 skrev 2014-01-10 13:00:46 följande:
    Nu vart det jobbigt.. Var ju tvungen att lyffta på arslet o gå ut o kolla i en spegelDrömmer. Nu kom förskringskassan in i bilden..?? Hur kommer det sig??
    Försäkringskassan är delaktig i tandvårdsbehandlingarna eftersom de ersätter vissa kostnader för folket. Det är extremt jobbigt att förklara allt men ja de har vissa regler som man måste gå efter om man vill få en liten ersättning. Du kan läsa allt väldigt bra här på deras hemsida 

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-10 12:50:38 följande:
    Om du räknar från mitten och fem bakåt så kan du klara dig med enbart dessa tänder enligt försäkringskassan vilket faktiskt stämmer så du klarar dig bra utan dina kindtänder! Kan låta konstigt och säkert kännas ovant men det går!

Vad fk anser är en sak , det är ju personen som ska kunna tugga alla käkar är olika .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:26:00 följande:
    Vad fk anser är en sak , det är ju personen som ska kunna tugga alla käkar är olika .

Med andra ord drar dom ut en konstans för att försäkringskassan anser det , låter inte helt ok .
  • Charlotte73
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-10 13:15:26 följande:
    Försäkringskassan är delaktig i tandvårdsbehandlingarna eftersom de ersätter vissa kostnader för folket. Det är extremt jobbigt att förklara allt men ja de har vissa regler som man måste gå efter om man vill få en liten ersättning. Du kan läsa allt väldigt bra här på deras hemsida 

www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard
    Tack så mycket! Hade jag ingen aning om!! Har själv problem med en rotfyldt tand, (kindtand) där plomben lossnade, fick akuttid, o tanden hade spruckit, så fick dra bort halva, ska booka tid hos egen tandläkara o kolla om andra delen oxå ska tas bort.

Tack så mycket för bra information{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:27:54 följande:
    Med andra ord drar dom ut en konstans för att försäkringskassan anser det , låter inte helt ok .

Kind tand inte konstans (-: .
  • Anonym (Tandläkaren)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:26:00 följande:

Självklart drar en tandläkare inte ut din tand om du som patient vägrar. Och om du önskar en behandling som inte blir ersatt av försäkringskassan så kan du ju självklart få den behandlingen också men då blir det att du betalar 100% själv. Och klart att det skiljer sig från mun till mun men om man har alla tänder kvar i fronten (räknar från mitten och fem bakåt) och fattas alla kindtänder dvs molarer så kan man fortfarande klara sig. Självklart kan du uppleva obehag men DET GÅR att tugga och äta ändå. 
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:27:54 följande:

De drar inte ut en kindtand bara sådär. Och självklart ersätter försäkringskassan många behandlingar på kindkänder, men vissa behandlingar gör de INTE. Det mesta ersätts. 
    Charlotte73 skrev 2014-01-10 13:28:13 följande:
    Tack så mycket! Hade jag ingen aning om!! Har själv problem med en rotfyldt tand, (kindtand) där plomben lossnade, fick akuttid, o tanden hade spruckit, så fick dra bort halva, ska booka tid hos egen tandläkara o kolla om andra delen oxå ska tas bort.

Tack så mycket för bra information{#emotions_dlg.flower}

Ja det är många som inte vet om allt detta med försäkringskassa. T o m jag som studerade i fem år och har jobbat i x antal år har svårt att hålla koll på allt och måste kolla i min lilla lista då och då men en anledning till varför tex många kliniker inte berättar för patienterna om försäkringskassans del i det hela eller om tandvårdsbidraget som alla har rätt till är för att det dras av automatiskt när de gör behandlingsplan. 

• Anonym (Agnes)
    Cat71 skrev 2014-01-10 10:47:59 följande:
    Själv har jag dragit tre tänder totalt. Första när jag var ca 14 år och det var för trångt i underkäken. Det var en av mittänderna fram som rycktes då. Har senare dragit två visdomständer, den ena i överkäken utan problem, den andra i underkäken med efterföljande komplikationer. Den tog dessutom ca 1 timme att få bort, den hade delvis vuxit fast i käkbenet. Men inte någon gång gjorde själva dragningen ont och jag har absolut inte känt mig svimfärdig eller annat. Min son drog en envis mjölktand strax före jul. Inte heller det var några problem. Din väninna är nog överkänslig med en släng av typ sprutskräck?

Sprut skräck har hon det vet jag och blod skräck . Men jösses bryr ni er inte om att orginal tänder dras ut, bara det är panik ju det är dom du ska leva med till döden klart man är rädd om dom .
  • Anonym (Lena)

Att hon svimmade har nog mer med rädsla att göra. Har opererat bort visdomstand och det gick bra. Jag har sprutskräck och har svimmat av den ett par gånger. T.om pinkat på mig av skräck en gång också. Så det är nog mer psykologi än faktiska farligheter med tandutdragningen i fallet med din väninna.

Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara