Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:26:00 följande:
Vad fk anser är en sak , det är ju personen som ska kunna tugga alla käkar är olika .
Självklart drar en tandläkare inte ut din tand om du som patient vägrar. Och om du önskar en behandling som inte blir ersatt av försäkringskassan så kan du ju självklart få den behandlingen också men då blir det att du betalar 100% själv. Och klart att det skiljer sig från mun till mun men om man har alla tänder kvar i fronten (räknar från mitten och fem bakåt) och fattas alla kindtänder dvs molarer så kan man fortfarande klara sig. Självklart kan du uppleva obehag men DET GÅR att tugga och äta ändå.
Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:27:54 följande:
Med andra ord drar dom ut en konstans för att försäkringskassan anser det , låter inte helt ok .
De drar inte ut en kindtand bara sådär. Och självklart ersätter försäkringskassan många behandlingar på kindkänder, men vissa behandlingar gör de INTE. Det mesta ersätts.
Charlotte73 skrev 2014-01-10 13:28:13 följande:
Tack så mycket! Hade jag ingen aning om!! Har själv problem med en rotfyldt tand, (kindtand) där plomben lossnade, fick akuttid, o tanden hade spruckit, så fick dra bort halva, ska booka tid hos egen tandläkara o kolla om andra delen oxå ska tas bort.
Tack så mycket för bra information

Ja det är många som inte vet om allt detta med försäkringskassa. T o m jag som studerade i fem år och har jobbat i x antal år har svårt att hålla koll på allt och måste kolla i min lilla lista då och då men en anledning till varför tex många kliniker inte berättar för patienterna om försäkringskassans del i det hela eller om tandvårdsbidraget som alla har rätt till är för att det dras av automatiskt när de gör behandlingsplan.