• Anonym (Agnes)

Dra ut tand värsta tänkbara

Att dra ut en tand fick min bekant att svimma efteråt . Hon såg yr ut och darrade. Tänkte fick du ingen bedövning, jo såklart men alltid hemskt att dra ut tänder som vuxen kommer inga nya heller särskilt när det inte är visdoms tänder .i alla fall så va hon blek och såg yr ut och hon sa känner fortfarande den knakande , sprakande känslan och en svårig het, tomhet i tuggmitståndet eftersom det va en tand relativt till tuggandet. Hon fick panik och svimmade.Kan det va en vanesak det där eller ? Någon som dragit ut tand någon gång . Hon är dock på benen i gen men blek .

• Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara
  • cosinus
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-10 12:50:38 följande:
    Om du räknar från mitten och fem bakåt så kan du klara dig med enbart dessa tänder enligt försäkringskassan vilket faktiskt stämmer så du klarar dig bra utan dina kindtänder! Kan låta konstigt och säkert kännas ovant men det går!
    Dum fråga då härifrån men är inte femmorna kindtänder?

Jag har själv inga (inga anlag) men jag har för mig att de som drogs (mjöktänderna alltså) för att man skulle dra fram 6-orna mot 4-orna såg ut precis som kindtänderna längre bak.

Har inga visdomständer nere heller (inga anlag för det heller) så jag kan mycket väl tänka mig att man klarar sig bra på 5 på varje sida, det är bara en mindre än vad jag nere.
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Lena) skrev 2014-01-10 14:10:43 följande:
    Att hon svimmade har nog mer med rädsla att göra. Har opererat bort visdomstand och det gick bra. Jag har sprutskräck och har svimmat av den ett par gånger. T.om pinkat på mig av skräck en gång också. Så det är nog mer psykologi än faktiska farligheter med tandutdragningen i fallet med din väninna.

Jo såklart det har med rädsla att göra .Men jag tycker i vilket fall som helst att tänder bör lagas inte dras ut om det inte är ett absolut måste (-:
  • Anonym (Tandläkaren)
    cosinus skrev 2014-01-10 14:18:44 följande:
    Dum fråga då härifrån men är inte femmorna kindtänder?

Jag har själv inga (inga anlag) men jag har för mig att de som drogs (mjöktänderna alltså) för att man skulle dra fram 6-orna mot 4-orna såg ut precis som kindtänderna längre bak.

Har inga visdomständer nere heller (inga anlag för det heller) så jag kan mycket väl tänka mig att man klarar sig bra på 5 på varje sida, det är bara en mindre än vad jag nere.

Inte dumt alls. Ska förklara lättare för alla ser olika ut i munnen så jag vet inte riktigt hur du ser ut och om du saknar några tänder, femman är nämligen en av de tänder som är vanligast att sakna anlag till.
    Så..

Längst fram har du ettan och tvåan som kallas incisiver. Trean är då dina hörntänder (vissa kallar det för vampyrtänderna då de är större, spetsigare) och kallas för caniner.

Efter caninen kommer fyran och femman som ser likadana ut och dessa kallas för premolarer.
    Femmor är inte kindtänder, däremot så saknar vissa sina femmor så då blir "femman" kindtanden när man räknar. Förstår du hur jag menar?

Sexan och sjuan ser likadan ut, är större än premolarerna och kallas för molarer. 

Sedan har vi åttan som är visdomstanden som ser likadan ut som sexan och sjuan. Fast många saknar den tanden.

• Svansjön
    Anonym (tand) skrev 2014-01-10 02:36:54 följande:
    Att dra ut en tand är väl inte det värsta som kan hända. Du är ju bedövad och visst känns det när väl bedövningen släpper men på ett par dygn så är du symptomfri och glad igen.
    Nja, jag fick infektion i såret och hade värk i en månad. Sov sittandes och grät varje natt av värk!
  • Mars 976

Det är inga stora pengar som försäkringskassan hjälper till med om det handlar om en tand, men skall man fixa till hela garnityret så kommer man upp i en ganska hyfsad rabatt till slut. Jag har precis gjort en halvrwnovering av käften och det blev dyrt men samtidigt så var det billigt för 20 års undvikande av tandis.

• cosinus

Tandläkaren! Tack för ett lysande svar. Vet du hur vanligt det är att de saknade arvsanlagen för femmorna går i arv?

Min 7 åring har redan tappat sina femmor av mjölkbönderna då han har för trångt i munnen så sex-årständena puttade loss dem. Inget problem nu men tandläkaren antydde att det kommer bli det i framtiden då han redan nu har väldigt trångt. Vore ju rätt tacksamt om det inte dök upp några permanenta femmor :)

• Anonym (Tandläkaren)
    Mars 976 skrev 2014-01-10 21:58:08 följande:
    Det är inga stora pengar som försäkringskassan hjälper till med om det handlar om en tand, men skall man fixa till hela garnityret så kommer man upp i en ganska hyfsad rabatt till slut. Jag har precis gjort en halvrwnovering av käften och det blev dyrt men samtidigt så var det billigt för 20 års undvikande av tandis.
    Det är inga inga extrema summor for en enstaka tand men vi ska vara tacksamma för det lilla vi får :) Och om alla spenderar lite extra tid p sin munhygien så kanske man inte behöver så mycket behandling och då blir ju kostnaderna väldigt lite. Vi har trots allt gratis tandvård tills 19 år också. 
    cosinus skrev 2014-01-10 22:21:56 följande:
    Tandläkaren! Tack för ett lysande svar. Vet du hur vanligt det är att de saknade arvsanlagen för femmorna går i arv?

Min 7 åring har redan tappat sina femmor av mjölkbönderna då han har för trångt i munnen så sex-årständena puttade loss dem. Inget problem nu men tandläkaren antydde att det kommer bli det i framtiden då han redan nu har väldigt trångt. Vore ju rätt tacksamt om det inte dök upp några permanenta femmor :)
    Ca 6-10% saknar en tand i permanenta bettet och av dessa så är 2orna, 5orna och visdomständerna vanligast. Kom ihåg att 6 års tänderna dvs 6orna i permanenta bettet inte har någon föregående mjölktand. I primära bettet finns bara 1-5.

Men om din sons mjölk 5or puttades ut pga de permanenta 6orna så är det troligt att det kommer bli trångt. Tandläkaren kan ta röntgen bilder för att se hur de permantenta tänderna ser ut i benet och vilka som finns och man kan påbörja planering av eventuell ortodontisk behandling dvs tandställning. Om det är för trångt så kan man påbörja en behandling där man expanderar käkbenet med en avtagbar tandställning och på så sätt gör utrymme för att tänderna ska eruptera. På detta sätt får din son ett fullt bettandat bett och det kommer förhindra eventuella problem i framtiden. En kortfattad beskrivning.

Men jag råder dig att diskutera med tandläkaren angående ortodontisk behandling! Så som du beskriver det så lär han behöva det och det är bara att go for it! Gör det! Kom ihåg, behandling upp till 19år är gratis och bör utnyttjas av alla.
  • Anonym (Tandläkaren)
    cosinus skrev 2014-01-10 22:21:56 följande:

Och att femmorna dyker upp senare är inte det största problemet som kan hända så därför råder jag dig att diskutera ortodontisk behandling med tandläkaren. 
  • cosinus

Tack igen tandläkaren! (Kan tyvärr inte citera från telefonen)

Det var nu förra våren sommaren som de permanenta 6-orna i överkäken puttade loss mjölk-femmorna. Nere gick det bra men det är väldigt trångt även där. Tandläkaren sa att min son ska kallad på ord tid nu i januari (blir nog mars, det brukar släpa) och att vi då skulle diskutera remiss vidare. Så det kommer nog i rullning snart, är mest nyfiken vad jag kan vänta mig.

Själv fick jag ju dra alla mjölk-femmor då jag saknar alla permanenta anlag för femmorna så det vet jag hur det fungerar (eller iaf fungerade) men sonens problematik känns inte riktigt likadan.

• Anonym (Tandläkaren)
    Svansjön skrev 2014-01-10 21:48:42 följande:
    Nja, jag fick infektion i såret och hade värk i en månad. Sov sittandes och grät varje natt av värk!
    Tråkigt att det var så jobbigt men oftast händer detta vid mer komplicerade extraktioner och om man inte har fått tillräckligt god postoperativ information.

Efter extraktion bör man inte äta och dricka på 2-3 timmar så därför råder jag alla att äta innan de går till tandläkaren så man inte är hungrig. Självklart ska du äta och dricka om du börjar må illa och svimfärdig tex men försök hålla maten och vätska på andra sidan av extraktionssåret då.

Sedan ska man inte pilla i hålet heller med tungan eller annat föremål för hålet där tanden var och som nu är ett hål efter extraktion ska täckas med blod och koaguleras så det täcker benet- detta för att läkningen ska gå snabbt och smärtfritt. Om koaglet lossnar så blir benet blottad och kan bli inflammerat. Detta är smärtsamt och jobbigt.

I ditt fall låter en månad som väldigt lång tid med sådan smärta, gick du tillbaka till tandläkaren? För de brukar rengöra såret och fylla med något som lindrar och hjälper till med läkningen. Det är inte ovanligt att man kan ha lite ont och ha det obekvämt i en månad men sådan smärta i en månad är ovanligt.
  • Svansjön
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-11 10:06:00 följande:
    Tråkigt att det var så jobbigt men oftast händer detta vid mer komplicerade extraktioner och om man inte har fått tillräckligt god postoperativ information.

Efter extraktion bör man inte äta och dricka på 2-3 timmar så därför råder jag alla att äta innan de går till tandläkaren så man inte är hungrig. Självklart ska du äta och dricka om du börjar må illa och svimfärdig tex men försök hålla maten och vätska på andra sidan av extraktionssåret då.

Sedan ska man inte pilla i hålet heller med tungan eller annat föremål för hålet där tanden var och som nu är ett hål efter extraktion ska täckas med blod och koaguleras så det täcker benet- detta för att läkningen ska gå snabbt och smärtfritt. Om koaglet lossnar så blir benet blottad och kan bli inflammerat. Detta är smärtsamt och jobbigt.

I ditt fall låter en månad som väldigt lång tid med sådan smärta, gick du tillbaka till tandläkaren? För de brukar rengöra såret och fylla med något som lindrar och hjälper till med läkningen. Det är inte ovanligt att man kan ha lite ont och ha det obekvämt i en månad men sådan smärta i en månad är ovanligt.
    Jag fick som du sa inte äta på några timmar, var inte värst sugen på det då heller. Sen så skulle jag skölja munnen med någon "hexa...." för att inte borsta på såret, men jag kunde använde tandborsten på andra ställen. Jag åkte in till "tandläkarakuten" efter några dagar och de la någon salva och sen fick jag utskrivet ibuprofen?!? Efterhand gick svullnaden ner och infektionen försvann. Min visdomstand hade växt ut i fullt läge vågrätt nästan, lutade en aning. För någon månad sen krånglade min andra visdomstand, fick en infektion i tandköttet. Då åkte jag in och fick det rengjort, åh fy satan så ont det gjorde. Den tandhygienisten var jätte hårdhänt och burdus. Men efteråt så är det såklart värt det. Tur att jag några månader innan tecknade sådan försäkring att man slipper betala för besöket, fick bästa betyg på tänderna, är det en etta man får då?, så det kändes ju snopet om jag inte skulle göra det kanske. 
  • Anonym (Tandläkaren)
    Svansjön skrev 2014-01-11 10:20:33 följande:
    Jag fick som du sa inte äta på några timmar, var inte värst sugen på det då heller. Sen så skulle jag skölja munnen med någon "hexa...." för att inte borsta på såret, men jag kunde använde tandborsten på andra ställen. Jag åkte in till "tandläkarakuten" efter några dagar och de la någon salva och sen fick jag utskrivet ibuprofen?!? Efterhand gick svullnaden ner och infektionen försvann. Min visdomstand hade växt ut i fullt läge vågrätt nästan, lutade en aning. För någon månad sen krånglade min andra visdomstand, fick en infektion i tandköttet. Då åkte jag in och fick det rengjort, åh fy satan så ont det gjorde. Den tandhygienisten var jätte hårdhänt och burdus. Men efteråt så är det såklart värt det. Tur att jag några månader innan tecknade sådan försäkring att man slipper betala för besöket, fick bästa betyg på tänderna, är det en etta man får då?, så det kändes ju snopet om jag inte skulle göra det kanske. 
    Det låter som en helt ok behandling som du fick.

I detta fall nu med den andra visdomstanden så kan du behöva extraktion också. det beror på om problemet återkommer flera gånger. Problemet med visdomständer i framförallt underkäken är just denna inflammation i tandköttet. Om visdomstanden inte kommer ut helt så brukar det ligga en bit tandkött över den och där brukar mat och skräp fastna och orsaka en inflammation och detta i sin tur leder till att tandköttet (den biten på tanden) svullnar och när man biter och tuggar så tuggar man på denna bit som i sin tur blir ännu mer inflammerat och ännu mer svullet och man biter ännu mer på det och det samlas ännu mer mat där och som du märker så blir det en ond cirkel. Så tandläkaren spolade bort allt skräp där under och det kan göra lite ont. Det är viktigt att du håller rent i området, borsta noga och använd gärna klorhexidin i ca 2 veckor (efter behandling hos tandläkaren med sköljning) för det är antibakteriellt och kan komma åt under denna tandköttbits och skölja lite där du inte kommer åt med tandborsten.   

Vissa brukar skära bort denna lilla tandköttsbit men i många fall så brukar den växa tillbaka så det är ingen behandling som alltid utförs.
  • Anonym (Tandläkaren)

Något som kan vara intressant att veta...

Extraktion av visdomständer skiljer mycket beroende på om det är överkäke eller underkäke. Överkäkens visdomständer är en av de enklaste tänderna att extrahera och underkäken är en av de svåraste. Så inte alltid man behöver vara orolig för extraktion av visdomständer! 

• Svansjön
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-11 10:33:59 följande:
    Det låter som en helt ok behandling som du fick.

I detta fall nu med den andra visdomstanden så kan du behöva extraktion också. det beror på om problemet återkommer flera gånger. Problemet med visdomständer i framförallt underkäken är just denna inflammation i tandköttet. Om visdomstanden inte kommer ut helt så brukar det ligga en bit tandkött över den och där brukar mat och skräp fastna och orsaka en inflammation och detta i sin tur leder till att tandköttet (den biten på tanden) svullnar och när man biter och tuggar så tuggar man på denna bit som i sin tur blir ännu mer inflammerat och ännu mer svullet och man biter ännu mer på det och det samlas ännu mer mat där och som du märker så blir det en ond cirkel. Så tandläkaren spolade bort allt skräp där under och det kan göra lite ont. Det är viktigt att du håller rent i området, borsta noga och använd gärna klorhexidin i ca 2 veckor (efter behandling hos tandläkaren med sköljning) för det är antibakteriellt och kan komma åt under denna tandköttbits och skölja lite där du inte kommer åt med tandborsten.   

Vissa brukar skära bort denna lilla tandköttsbit men i många fall så brukar den växa tillbaka så det är ingen behandling som alltid utförs.
    Tack för svar! Glad
Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara