Mars 976 skrev 2014-01-10 21:58:08 följande:
Det är inga stora pengar som försäkringskassan hjälper till med om det handlar om en tand, men skall man fixa till hela garnityret så kommer man upp i en ganska hyfsad rabatt till slut. Jag har precis gjort en halvrwnovering av käften och det blev dyrt men samtidigt så var det billigt för 20 års undvikande av tandis.
Det är inga inga extrema summor for en enstaka tand men vi ska vara tacksamma för det lilla vi får :) Och om alla spenderar lite extra tid p sin munhygien så kanske man inte behöver så mycket behandling och då blir ju kostnaderna väldigt lite. Vi har trots allt gratis tandvård tills 19 år också.
cosinus skrev 2014-01-10 22:21:56 följande:
Tandläkaren! Tack för ett lysande svar. Vet du hur vanligt det är att de saknade arvsanlagen för femmorna går i arv?
Min 7 åring har redan tappat sina femmor av mjölkbönderna då han har för trångt i munnen så sex-årständena puttade loss dem. Inget problem nu men tandläkaren antydde att det kommer bli det i framtiden då han redan nu har väldigt trångt. Vore ju rätt tacksamt om det inte dök upp några permanenta femmor :)
Ca 6-10% saknar en tand i permanenta bettet och av dessa så är 2orna, 5orna och visdomständerna vanligast. Kom ihåg att 6 års tänderna dvs 6orna i permanenta bettet inte har någon föregående mjölktand. I primära bettet finns bara 1-5.
Men om din sons mjölk 5or puttades ut pga de permanenta 6orna så är det troligt att det kommer bli trångt. Tandläkaren kan ta röntgen bilder för att se hur de permantenta tänderna ser ut i benet och vilka som finns och man kan påbörja planering av eventuell ortodontisk behandling dvs tandställning. Om det är för trångt så kan man påbörja en behandling där man expanderar käkbenet med en avtagbar tandställning och på så sätt gör utrymme för att tänderna ska eruptera. På detta sätt får din son ett fullt bettandat bett och det kommer förhindra eventuella problem i framtiden. En kortfattad beskrivning.
Men jag råder dig att diskutera med tandläkaren angående ortodontisk behandling! Så som du beskriver det så lär han behöva det och det är bara att go for it! Gör det! Kom ihåg, behandling upp till 19år är gratis och bör utnyttjas av alla.