• Anonym (Agnes)

Dra ut tand värsta tänkbara

Att dra ut en tand fick min bekant att svimma efteråt . Hon såg yr ut och darrade. Tänkte fick du ingen bedövning, jo såklart men alltid hemskt att dra ut tänder som vuxen kommer inga nya heller särskilt när det inte är visdoms tänder .i alla fall så va hon blek och såg yr ut och hon sa känner fortfarande den knakande , sprakande känslan och en svårig het, tomhet i tuggmitståndet eftersom det va en tand relativt till tuggandet. Hon fick panik och svimmade.Kan det va en vanesak det där eller ? Någon som dragit ut tand någon gång . Hon är dock på benen i gen men blek .

• Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara
  • EJL

Jag har aldrig varit rädd för att gå till tandläkaren. Men nu för ett halvår sedan så var jag tvungen att dra ut en visdomstand. Hade så ont i munnen att jag inte hade fått i mig något annat än blåbärssoppa på en vecka. Fick råpanik när det var dags! Grät och grät... Fick någon bedövningssalva, sedan bedövningssprutan och sedan drog de ut tanden. Och jag grät hela tiden. Men det gjorde inte ont, var bara så oerhört rädd. Blödde gjorde det som faan. När jag vaknade dagen därpå så hade det typ slutat.

• Anonym (Lisen)

Jag fick dra ut en infekterad hörntand för några månader sedan, det var horribelt. Tog 45 minuter innan någon bedövning tog sedan ytterligare 45 minuter att dra ut den. Till slut fick han borra tanden och plocka ut den i bitar.

Hemsk tandvärk efteråt och jag åt Treo Comp som på löpande band. Till slut gick jag tillbaka efter 2 veckor och då visade det sig att det inte läkt ordentligt så jag gick med exponerat tandben och nerver sedan utdragningen. Sen gjorde han något för att få det att läka, gav mig antibiotika och jag fick gå hem igen. Jovisst, efter 3 timmar svullnade min tunga upp och då visar det sig att jag var allergisk mot det han använt för att få det att läka. Sen fick jag Ipren för värk och ev infektion, tor ni inte jag var allergisk mot ibuprofen, fick utslag över hela kropen!! 

Tog ytterligare 3 veckor med allergimedeciner, värktabletter med kodein, specialkost och antibiotika innan jag blev ok. Har fortfarande svårt för att äta på den sidan, vet inte om det är psykiskt eller vad.... 

• Anonym (tand)

Att dra ut en tand är väl inte det värsta som kan hända. Du är ju bedövad och visst känns det när väl bedövningen släpper men på ett par dygn så är du symptomfri och glad igen.

• Anonym (Agnes)
    Isbit skrev 2014-01-09 22:47:34 följande:
    Jag känner en som drog ut en utan bedövning. Tandläkaren tänkte nästan vägra men hon vägrade sprutan. haha helt sjukt! Jag har dragit ut visdomständer & ja det knakar lite men det känns ju absolut inget om man har bedövning. Tänk på nåt trevligt under tiden.

Fy sjutton visst vill man ha billigare kostnad så kan man ta utan bedövning men herregud vad det måste skrikas värre än på förlossnings avd .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (tand) skrev 2014-01-10 02:36:54 följande:
    Att dra ut en tand är väl inte det värsta som kan hända. Du är ju bedövad och visst känns det när väl bedövningen släpper men på ett par dygn så är du symptomfri och glad igen.

Jo men hon tyckte det va obehaglig utan den tanden det va i mitten av käken där man tuggar så på sätt och vis kan jag förstå henne .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Lisen) skrev 2014-01-10 02:34:14 följande:
    Jag fick dra ut en infekterad hörntand för några månader sedan, det var horribelt. Tog 45 minuter innan någon bedövning tog sedan ytterligare 45 minuter att dra ut den. Till slut fick han borra tanden och plocka ut den i bitar. Hemsk tandvärk efteråt och jag åt Treo Comp som på löpande band. Till slut gick jag tillbaka efter 2 veckor och då visade det sig att det inte läkt ordentligt så jag gick med exponerat tandben och nerver sedan utdragningen. Sen gjorde han något för att få det att läka, gav mig antibiotika och jag fick gå hem igen. Jovisst, efter 3 timmar svullnade min tunga upp och då visar det sig att jag var allergisk mot det han använt för att få det att läka. Sen fick jag Ipren för värk och ev infektion, tor ni inte jag var allergisk mot ibuprofen, fick utslag över hela kropen!!  Tog ytterligare 3 veckor med allergimedeciner, värktabletter med kodein, specialkost och antibiotika innan jag blev ok. Har fortfarande svårt för att äta på den sidan, vet inte om det är psykiskt eller vad.... 

Vilken skräck historia ... Man tror inte på allvar ibland dom drar ut tänder så , bestående tänder dessutom(-:
  • Anonym (Agnes)

Pratat med henne nu , hon tycker fortfarande det saknas en tand vid Tuggning, smärtan bättre och känns inte mckt idag .

• Anonym (nja)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 08:18:02 följande:

Fy sjutton visst vill man ha billigare kostnad så kan man ta utan bedövning men herregud vad det måste skrikas värre än på förlossnings avd .

Tänk på hur det var förr i tiden. Emil i Lönneberga - då fick Ida allt gå till smeden som drog ut tandeländet med en hovtång :).
  • Anonym (mia)

Jag har dragit ut flera tänder, bland annat alla visdomständer. Jag tycker det är mycket bättre än att laga. Eftersom jag har tandläkarskräck har jag faktiskt velat dra ut tänder istället för att laga dem men det har min tandläkare lyckats prata mig ur som tur är.

• Anonym (Tandläkaren)

Finns många faktorer som kan bidra till att hon svimmade men det låter inte som om att hon har tandläkarskräck för då brukar man oftast nästan vägra sitta i stolen eller låta någon komma nära munnen. Så att be om lugnande är inget att rekommendera då många tandläkare är lite försiktiga med sådana preparat. Att svimma är inte samma sak som tandläkarskräck. 

I bedövningen som ges vid extraktion finns adrenalin. Finns även utan men om man ej har några hälsoproblem så brukar man oftast ge med adrenalin pga olika faktorer som tex att det "stryper" blodkärlen så att blödningen minskar samt att bedövningen är även lite bättre och varar lite längre. Vid mindre ingrepp som tex en liten fyllning så brukar man ge utan adrenalin så att man slipper vara bedövad för länge. Adrenalinet kan pga detta bidra till att man känner sig yr och svimfärdig pga tryckändringar i blodet. Detta är inget ovanligt, speciellt inte om man får fler än en spruta. 

Kan även vara så att om hon inte har ätit innan så kan det vara blodsockret som får henne yr. Därför har tandläkarna oftast något med socker nära till hands, själv har jag alltid dextrosol i min låda som är druvsocker och tas upp snabbt av kroppen. Om jag har slut på det så hämtar jag bara en liten sockerbit från fikarummet eller en bit kaka och ger till patienten. Jag själv brukar aldrig extrahera tänder på patienter samma dag som jag informerar dem om att det behövs extraktion och då passar jag samtidigt på att informera att äta innan de kommer till nästa besök då de ska ta ut tanden. 

Självklart kan de vara nervositet för även om man är bedövad så känner man visserligen inte smärta men man känner fortfarande tryck och man hör lite knakande. 

Men din kompis verkar vara helt ok så inget att oroa sig för!

Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara