• En blå giraff

Kräver era barns skola längdskidor?

Sonen går förskoleklass och i senaste utskicket så skrivs att alla nu ska ta med längdskidor till barnen. Och att det ska vara skidor som är i rätt längd och utprovade till barnet. Min son har skidor så det är inte ett problem för oss. Men de som inte har då? Sonen har flera barn i sin klass med utländsk bakgrund och föräldrar som lever på soc. Kan tänka mig att det kan bli väldigt tufft för dem att ordna skidor. Många familjer har det dåligt ekonomiskt nu i januari också. Så jag tycker det är fel att skolan kräver skidor. Det finns inga att låna heller. Är det så här på många skolor? Jag blir arg på detta faktiskt.

• Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?
  • La Lola
    Amanda84 skrev 2014-01-10 12:49:13 följande:
    Jag är högst skeptisk. Det finns ingen snö i Skåne. Hur gör man där? Skickar upp varenda skolklass till Norrland? För egen del har jag aldrig stått på ett par skidor. Jag känner heller inte några barn som äger ett par skidor. Någon har kanske åkt längre norrut i Sverige för att prova utförsåkning (heter det så?) på sportlovet men längdskidor har nog knappast någon stått på. Jag tror verkligen inte att längdskidåkning ingår i betygskriterierna. Det innebär ju att hela södra Sverige bryter mot betygskriterierna.
    Jag har undrat samma sak.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • älskarlivet81

Ah, trodde du menade på högstadiet! Blev lite mörkrädd om lärarw bedömer fortfarande så på högstadiet nämligen!

Studentpappa skrev 2014-01-10 12:51:49 följande:
    Det var ett exempel från min egen verklighet, Bolognasystemet fanns inte när jag gick i grundskolan men på högskolan och där krävs 90% för ett A. Referensen var enbart för att det är rimligt med en hög prestation för ett högt betyg.

• La Lola
    Studentpappa skrev 2014-01-10 12:50:06 följande:
    Okej då missuppfattade jag dig, trodde du menade att skidåkningen gick på betyget. Våra vandringar var frivilliga, att det är något som betygssätts i idrott låter ju faktiskt märkligt. Tar de tid då vilken som går fortast eller?
    Ja åker de längd på idrotten så går det på betyget.

Näe, de ska klara av momenten (gå en viss sträcka, paddla kanot tex).
  • La Lola
    älskarlivet81 skrev 2014-01-10 12:51:22 följande:
    Märkligt! Finna inget i kunskapskraven som säger att man ska kunna något sådant för att få ett visst betyg..
    Näe.
  • älskarlivet81

Men ändå går skidåkningen på betyget? Då hade jag protesterat..

La Lola skrev 2014-01-10 12:54:32 följande:
    Näe.

• Studentpappa
    La Lola skrev 2014-01-10 12:54:01 följande:
    Ja åker de längd på idrotten så går det på betyget.

Näe, de ska klara av momenten (gå en viss sträcka, paddla kanot tex).
    Är det med som obligatoriska moment som man ska ha bockat av då? Känns ju inte som något som generera något annat än G/IG, oavsett om det är rimligt eller inte. Eller gör lärarna subjektiva bedömningar hur väl man genomfört sakerna också?
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Duckan

Skidåkning hade vi också på schemat i gymnastiken så det betygsattes garanterat.

• La Lola
    älskarlivet81 skrev 2014-01-10 12:55:48 följande:
    Ja det kanske är jag som har missuppfattat men iom det vore ju konstigt att göra något på idrotten som inte betygssätts.
    Vet iaf att min dotter inte fick något betyg alls nu på höstterminen iom att hon inte klarar att simma så långt som krävs på en viss tid. Helt jävla galet tycker jag.
  • Studentpappa
    älskarlivet81 skrev 2014-01-10 12:55:48 följande:
    Republiken Jämtland har egna lagar du vet ;)
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • La Lola
    Studentpappa skrev 2014-01-10 12:57:27 följande:
    Är det med som obligatoriska moment som man ska ha bockat av då? Känns ju inte som något som generera något annat än G/IG, oavsett om det är rimligt eller inte. Eller gör lärarna subjektiva bedömningar hur väl man genomfört sakerna också?
    Jag blir himla osäker alltså.
    Undrar om jag kan logga in på deras skolsystem som elever/föräldrar/lärare har tillgång till o se vad som står.
    Ska se om jag hittar lösenordet.
Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?