• En blå giraff

Kräver era barns skola längdskidor?

Sonen går förskoleklass och i senaste utskicket så skrivs att alla nu ska ta med längdskidor till barnen. Och att det ska vara skidor som är i rätt längd och utprovade till barnet. Min son har skidor så det är inte ett problem för oss. Men de som inte har då? Sonen har flera barn i sin klass med utländsk bakgrund och föräldrar som lever på soc. Kan tänka mig att det kan bli väldigt tufft för dem att ordna skidor. Många familjer har det dåligt ekonomiskt nu i januari också. Så jag tycker det är fel att skolan kräver skidor. Det finns inga att låna heller. Är det så här på många skolor? Jag blir arg på detta faktiskt.

• Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?
  • Litet My

Nej, men skridskor, hjälm och matsäck några gånger under vintern.

Inget problem för oss heller ekonomiskt men känns lite onödigt, i synnerhet för de som har det tufft ekonomiskt.

• VISAMÅ

Nej det har skolan aldrig krävt här. De som har får gärna ta med sig egna skidor/skridskor/pulka på friluftsdagar eller vad de nu hittar på. Det finns att låna på skolan, det bästa är nog skänkt av föräldrar när barnen inte kan ha grejorna längre.

• Sessan03

Ja det har mina barns skola oxå krävt. När jag ifrågasatte detta så sa lärarna att ALLA barnen har med sig skidor, det har aldrig varit något problem med det.
    Eftersom jag tyckt det känts så onödigt att köpa skidor för att använda dem 1 gång så har mina barn passande nog varit "sjuka" den dagen.

Samma visa brukar det vara med skridskor men då brukar jag ge efter och köpa...

• cosinus

På vår skola (kommunal) förväntas barnen ha:

Skidor, skridskor, cykel, lekhjälm till skridskor, cykelhjälm, ytterkläder för alla väderlekar, badkläder och gympakläder med lämpliga skor att använda inomhus.

Tja det var väl det.

Vet inte om det finns skidor att låna, tvivlar på det. Det finns då definitivt inga cyklar att låna och de cyklar några km till badhuset vår och höst varannan vecka.

• nicke nyfiken76
    Utdrag från skolverkets hemsida:

Utbildningen i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan
    och sameskolan ska vara avgiftsfri. Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till
    böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning. Med
    lärverktyg avses den utrustning och materiel som eleven behöver för att
    kunna nå målen i utbildningen.
  • Emmadee

Det finns ju ingen snö så några längdskidor har inte varit aktuellt, men det känns fel att kräva det. Är väl ingen självklarhet att man har.

Skridskor ska de åka, där kommer det finnas ett visst antal att låna. Men skridskor brukar väl skolorna åka lite mer regelbundet så det kan jag (som har råd till allt det där) tycka är okej.

• Duckan

Dottern går i förskoleklass och än så länge har de inte ens gymnastik (saknas gympasal, morr) så ingen har efterfrågat vare sig skridskor eller skidor.
    När jag gick i skolan 80-90-talet krävdes inget sånt utan skolan tillhandahöll lånegrejer till de som inte hade egna.

• cosinus
    Emmadee skrev 2014-01-10 10:35:32 följande:
    Det finns ju ingen snö så några längdskidor har inte varit aktuellt, men det känns fel att kräva det. Är väl ingen självklarhet att man har.

Skridskor ska de åka, där kommer det finnas ett visst antal att låna. Men skridskor brukar väl skolorna åka lite mer regelbundet så det kan jag (som har råd till allt det där) tycka är okej.
    Här åker de skidor och skridskor lika regelbundet i skolan. Som regel varannat gympapass medan det finns snö/is så januari - mars typ.
  • En blå giraff
    Sessan03 skrev 2014-01-10 10:29:44 följande:
    Ja det har mina barns skola oxå krävt. När jag ifrågasatte detta så sa lärarna att ALLA barnen har med sig skidor, det har aldrig varit något problem med det.

Eftersom jag tyckt det känts så onödigt att köpa skidor för att använda dem 1 gång så har mina barn passande nog varit "sjuka" den dagen.

Samma visa brukar det vara med skridskor men då brukar jag ge efter och köpa...

Det är inte klokt tycker jag. Om föräldrar som inte kan köpa skidor åt sina barn ska behöva sjukanmäla barnen så missar ju barnen annan undervisning också.
Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?