• En blå giraff

Kräver era barns skola längdskidor?

Sonen går förskoleklass och i senaste utskicket så skrivs att alla nu ska ta med längdskidor till barnen. Och att det ska vara skidor som är i rätt längd och utprovade till barnet. Min son har skidor så det är inte ett problem för oss. Men de som inte har då? Sonen har flera barn i sin klass med utländsk bakgrund och föräldrar som lever på soc. Kan tänka mig att det kan bli väldigt tufft för dem att ordna skidor. Många familjer har det dåligt ekonomiskt nu i januari också. Så jag tycker det är fel att skolan kräver skidor. Det finns inga att låna heller. Är det så här på många skolor? Jag blir arg på detta faktiskt.

• Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?
  • La Lola

Ja.

Numer, när Alma går på högstadiet, går det tack o lov att låna sånt på skolan.

Jag blir jätteirriterad över sånt här.
    Trots att vi bor i jämtland är vi inga skidmänniskor men här förväntas alla ungar ha längdskidor tex (och skridskor).
    Alma åker enbart på idrotten.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Duckan

Lola, det är inte klokt egentligen. Som du säger, alla är ju inte intresserade av att äga skidor.
    Jag är uppväxt med det och självklart har Sirpan fått ett par som hon stakade runt med i påskas.

• La Lola

Vidare; på Alma skola har de varje år olika friluftsgrejer.
    Ni skulle se listorna på vad ungarna ska ha med sig!
    Sovsäckar, triangiakök, tält osv osv osv för det ska fjällvandras o cyklas långt o övernattas osv.

• La Lola
    Duckan skrev 2014-01-10 10:49:20 följande:
    Lola, det är inte klokt egentligen. Som du säger, alla är ju inte intresserade av att äga skidor.
    Jag är uppväxt med det och självklart har Sirpan fått ett par som hon stakade runt med i påskas.
    Nä det är sjukt!
    Det var ju likadant när jag gick i skolan o jag åkte nästan enbart på skolan trots att jag är uppvuxen på landet.
  • såärdet

skolor brukar ha ett eget lager med skidor och skridskor. Det kanske inte räcker till alla så de som har egna uppmanas nog ta med, men det brukar inte vara ett krav? Har du kollat med skolan TS, det kan inte vara så de menar?

• nicke nyfiken76

Behöver de ha med sig egna badmintonrack/pingisrack när se ska spela? Har de med sig rep när de ska klättras? Vem tar med sig fotbollsmålet när de ska lira fotboll? Vad  är egentligen skillnaden?

• cosinus
    nicke nyfiken76 skrev 2014-01-10 11:16:18 följande:
    Behöver de ha med sig egna badmintonrack/pingisrack när se ska spela? Har de med sig rep när de ska klättras? Vem tar med sig fotbollsmålet när de ska lira fotboll? Vad  är egentligen skillnaden?
    Och på det sättet kan man då dra det så långt att skolan borde vara skyldig att låna ut badkläder för vem förväntas egentligen bada någonsin hemma. Dessutom kanske vi i vår familj inte är intresserade att vara ute på vintern mer än till och från bilen och inte har något behov av termobyxor. Inomhusgympaskor till gymnastiken är kanske inte heller helt självklart.

Alltså skidor upprör för att det är dyrt och många inte åker själva och det kan jag förstå men ska vi dra det i absurdum så måste skolan ju låna ut precis allt och då slutar det med att barnen inte får göra något på skolan och det tycker jag vore sjukt tråkigt.

Då köper jag med glädje billig utrustning på skidbytardagar och säljer samma år till ungefär samma pris för att barnen ska få åka skidor, skridskor, cykla till badet o s v.
  • Studentpappa
    La Lola skrev 2014-01-10 10:49:43 följande:
    Vidare; på Alma skola har de varje år olika friluftsgrejer.
    Ni skulle se listorna på vad ungarna ska ha med sig!
    Sovsäckar, triangiakök, tält osv osv osv för det ska fjällvandras o cyklas långt o övernattas osv.
    Något som i min värld enbart är positivt, det är ju trist när det drabbar familjer som inte råd såklart. Men jag gick själv i skolor som regelbundet hade aktiviteter som skidåkning, cykling, vandring etc.  Mina föräldrar var aldrig intresserade av att vandra och tälta med mig och jag var sjukt glad över att få göra det i skolan. På samma sätt som jag kan tänka mig att barn som har föräldrar som inte åker skidor kan uppskatta att åtminstone få testa det i skolan.

Fritiden är ju ändå rätt begränsad av arbete och sysslor i hemmet så det är ju rätt svårt att klämma in alla de möjliga aktiviteterna i vardagen. Då är det ju bra att de får testa ytterligare några i skolan.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • La Lola
    Studentpappa skrev 2014-01-10 12:28:20 följande:
    Något som i min värld enbart är positivt, det är ju trist när det drabbar familjer som inte råd såklart. Men jag gick själv i skolor som regelbundet hade aktiviteter som skidåkning, cykling, vandring etc.  Mina föräldrar var aldrig intresserade av att vandra och tälta med mig och jag var sjukt glad över att få göra det i skolan. På samma sätt som jag kan tänka mig att barn som har föräldrar som inte åker skidor kan uppskatta att åtminstone få testa det i skolan.

Fritiden är ju ändå rätt begränsad av arbete och sysslor i hemmet så det är ju rätt svårt att klämma in alla de möjliga aktiviteterna i vardagen. Då är det ju bra att de får testa ytterligare några i skolan.
    Jag har möjlighet att låna ihop grejerna. Men det har ju inte alla.
    Alma är totalt ointresserad av sånt här o gör det endast för att det betygssätts (jo, det är sant, det går på idrottsbetygen).
  • Studentpappa
    La Lola skrev 2014-01-10 12:32:58 följande:
    Jag har möjlighet att låna ihop grejerna. Men det har ju inte alla.
    Alma är totalt ointresserad av sånt här o gör det endast för att det betygssätts (jo, det är sant, det går på idrottsbetygen).
    Jag är uppväxt med sådana krav i skolan så jag ser det inte som ett orimligt kriterium för betyg, vi hade t.ex. krav på vissa tider på 5 km för betyget i gympan, för att kunna få en femma krävdes under 20 min om jag inte minns fel. Inget konstigare än att det krävs 90% på ett prov idag för att få betyget A.

Alla kan ju inte vara intresserade av allt, jag hade flera ämnen i skolan jag tyckte var skittrist men gjorde det ändå för det gick ju på betyget. Men då hade skolan möjlighet att låna ut grejer till de som inte hade själva och det bör ju givetvis dagens skolor som kräver det också göra.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?