Anonym (pia) skrev 2014-01-10 23:34:36 följande:
12000 kr om året är alltd lönsamt
Grappa skrev 2014-01-10 23:38:26 följande:
Nej.
Grappa har rätt, tyvärr.
Däremot kan jag ibland tänka att det är synd att jag för min del inte började pensionsspara med 200 kr per månad redan när jag var 18, för att utnyttja ränta-på-ränta effekten. Nu (vid betydligt äldre ålder) pensionssparar jag mycket mer bland annat eftersom det orangea kuvertet ser så tråkigt ut för min del.
Men om du, TS, bara har 200 kr att lägga undan nu, så kan det vara bättre att du lägger dem på en bok om privatekonomi och läser på, ökar dina egna kunskaper, och tar reda på om du har intresse för ekonomi och investering som du kanske ännu inte har hunnit upptäcka vid så unga år. Det kan ju dessutom vara ett område som kan ge dig en framtida yrkesbana och väg tillbaka från sjukskrivningen (???) Det kan mycket väl vara den bästa investeringen just nu.
Dessutom kan det vara en tröst att veta att det lätt att känna sig "dum och obildad" när det gäller det här med pengar och ekonomi,
även om man har läst på
en hel del.... det beror på att regler om pensioner och hur investeringar och (national)ekonomi fungerar faktiskt inte alltid är helt lätt att förstå sig på. Om det vore lätt, så skulle vi inte ha så många "experter" som ringer och försöker boka upp "kundrådgivning".