• Lindholmskan

Kändisvin?

Det finns ju en uppsjö av "kändisviner" ute på marknaden nu, jag undrar lite varför så många är emot det? Det är ju sen länge känt att massor av kändisar, både utomlands och i Sverige har något med drycker att göra. Vodka, Whiskey, Öl, Viner you name it! 

I usa t. ex. så är ju många stora stjärnors drycker storsäljande, och det kan inte vara så att det bara är för att de har sitt namn på dem? De måste ju vara bra!

Jag tycker att tonen mot kändisviner behöver ändras då jag tror att de inte skulle sätta sitt namn och varumärke på något som var dåligt. Självklart vill de tjäna pengar, det vill ju alla. Nämn en vingård eller producent som inte vill sälja mer?  

Vad har ni druckit för vin som någon kändis har frontat med som ni tycker är riktigt bra? Själv så har jag druckit ett flertal som är minst lika bra om inte bättre än de viner som finns i samma prisklass. 

Jag tror att en stor del till motståndet för att dessa viner säljs är att många små producenter som inte säljer i stora upplagor blir lidande, vilket självklart är tråkigt men vad säger att det innehållet skulle vara bättre än en flaska med t ex. Per Morberg på?? 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kändisvin?
  • Duckan

Jag har bara druckit Morbergs vin, caberneten och den var inte värd sina 99 kr tycker jag. Gott jovisst, men det finns många godare för lägre penning.

• Vanilla ice queen

Jag tycker det är kul med kändisvin (och öl).

Elvis vin får tummen upp av mig.

Lasse Stefans vin var vedervärdigt. Har aldrig druckit ett så äckligt vin faktiskt.

Är riktigt nyfiken på SHMs vin, någon som smakat?

• GlenndenStore

Petters alkoholfria prosecco är godare än den med alkohol. Tycker även den är den sämsta proseccon på systemet.

Kiss rödvin var helt ok.

• Lindholmskan
    GlenndenStore skrev 2014-01-13 16:10:05 följande:
    Petters alkoholfria prosecco är godare än den med alkohol. Tycker även den är den sämsta proseccon på systemet.

Kiss rödvin var helt ok.
    Vad lustigt att den alkoholfria var så god ändå! Alltid något. Har inte hunnit testa något av hans viner ännu så kan inte uttala mig. Men det bästa emd vin är att alla tycker olika om smaken. Så det kanske är gott i min mun, måste testa då jag tycker om Petter! 
    Vanilla ice queen skrev 2014-01-13 16:08:19 följande:
    Jag tycker det är kul med kändisvin (och öl).

Elvis vin får tummen upp av mig.

Lasse Stefans vin var vedervärdigt. Har aldrig druckit ett så äckligt vin faktiskt.

Är riktigt nyfiken på SHMs vin, någon som smakat?
    Elvis har jag testat, mycket gott! 
  • JohannaEilerssen

Per Morbergs nya vin är riktigt gott! Vi hade det över julledigheten då man måste beställa en låda med sex flaskor. Men lätt värt pengarna =) Bättre med flaskor än en Box också tycker jag. Här ifrån beställde vi: 

Testa!

• PetraO
    JohannaEilerssen skrev 2014-01-14 09:22:32 följande:
    Per Morbergs nya vin är riktigt gott! Vi hade det över julledigheten då man måste beställa en låda med sex flaskor. Men lätt värt pengarna =) Bättre med flaskor än en Box också tycker jag. Här ifrån beställde vi:   Testa!

Har beställt det! SKa bli kul att äntligen få testa! När kommer den komma in på Systemets vanliga sortiment egentligen?
  • de Robespierre

Ett "kändisvin" funkar ungefär såhär (med viss reservation för ev fel från min sida):

En vinimportör får ett uppdrag att hitta ett vin åt Zlatan. För att stärka hans varumärke. Tillsammans med honom och hans "manager" och reklambyrån tar man fram hur vinet skall vara, vilken karaktär osv samt prisläge. Sen sticker vinimportören iväg och besöker några vinmakare som han vet kan leverera. Han väljer en och tillsammans med den blandar de till det vin som lever upp till det krav som Zlatan &Co har. När alla är nöjda så börjar vinmakaren tillverka vinet. Flaskorna får etiketter som reklambyrån har tagit fram. Sen importerar vinimportören in vinet och kontaktar Systembolaget så att det kommer in i specialsortimentet. Om det sedan säljer bra så kan det hamna i ordinarie sortiment.

Hur är det då med kvalitén på vinet?

Tja, det beror helt på i vilken prisklass som Zlatan & Co vill lägga sig i. De kan välja allt från billigt "plonk" till kvalitétsvin. Allt hänger på marknadsplanen och budgeten. Morberg, Motörhead mfl har ju egna viner och det är faktiskt samma princip som många icke kändisvin fungerar på bolaget. En del Bag-in-box kommer till på samma sätt där vinimportören blandar sitt egna märke hos en vinmakare. 

Så kändisvin kan vara lika bra eller dåliga som andra icke kändisvin i samma klass.

• PetraO
    de Robespierre skrev 2014-01-17 16:46:29 följande:
    Ett "kändisvin" funkar ungefär såhär (med viss reservation för ev fel från min sida):

En vinimportör får ett uppdrag att hitta ett vin åt Zlatan. För att stärka hans varumärke. Tillsammans med honom och hans "manager" och reklambyrån tar man fram hur vinet skall vara, vilken karaktär osv samt prisläge. Sen sticker vinimportören iväg och besöker några vinmakare som han vet kan leverera. Han väljer en och tillsammans med den blandar de till det vin som lever upp till det krav som Zlatan &Co har. När alla är nöjda så börjar vinmakaren tillverka vinet. Flaskorna får etiketter som reklambyrån har tagit fram. Sen importerar vinimportören in vinet och kontaktar Systembolaget så att det kommer in i specialsortimentet. Om det sedan säljer bra så kan det hamna i ordinarie sortiment.

Hur är det då med kvalitén på vinet?

Tja, det beror helt på i vilken prisklass som Zlatan & Co vill lägga sig i. De kan välja allt från billigt "plonk" till kvalitétsvin. Allt hänger på marknadsplanen och budgeten. Morberg, Motörhead mfl har ju egna viner och det är faktiskt samma princip som många icke kändisvin fungerar på bolaget. En del Bag-in-box kommer till på samma sätt där vinimportören blandar sitt egna märke hos en vinmakare. 

Så kändisvin kan vara lika bra eller dåliga som andra icke kändisvin i samma klass.
    Bra utförlig beskrivet! Så ligger det ju till faktiskt =) Och sant som du säger i slutet att det kan vara lika bra eller dålig som ett annat i vin i samma klass. Man får helt enkelt testa sig fram =)
  • Duckan

Jag som är en riktigt Kent:are är nyfiken på att prova deras vin, Edizione III för 181 kr. Nån som provat?

Svar på tråden Kändisvin?