Knytet skrev 2014-01-29 19:14:20 följande:
Shibby, det var inga problem för mig att få igenom ett snitt. Fick prata med en läkare på Danderyd. Handlade inte om något medicinskt eller rädsla för vaginal förlossning för mig utan snarare att jag på det säkraste och mest kontrollerade sättet ville förlösa min son. Har tyvärr dåliga erfarenheter av vaginala förlossningar där jag har vänner som mist sina små och även två kollegor som själva gick bort. Det var aldrig något alternativ för mig med annat än snitt och ingen kan tvinga någon att föda på ett visst sätt, dom kan bara försöka övertala . Jag gjorde ju många ivfbehandlingar och fick även cancer under tiden vi kämpade så den oro en vf hade skapat och allra värst att gå över tiden fanns bara inte. Detta var i Stockholm, men min kusin däremot fick kämpa hårt för att få igenom sitt snitt i göteborg. Hon hittade till slut en läkare i Varberg som godkände det hela. Det handlar ju om pengar så det är klart dom vill att man föder vaginalt i första hand men jag tycker man ska få välja det som känns rätt för en själv om man gör det på rätt grund. Men måste säga att snitt var inte så kul veckorna efter under läkningsperioden. Man vill ju bara må bra o ta hand om sin bebbe och det tar ju lite tid att läka. Ändå tänker jag välja snitt igen Lycka till
Åh, okej. Jag bor också i Stockholm så om jag har tur lyckas jag också få igenom det.. Så det stämmer att dom inte kan tvinga en till en vanlig förlossning, har hört det av bekanta (som inte har barn) men inte vågat googla ifall det inte stämmer :-P Jag har också hört att det är vanligt med förlossnings depression vid snitt, var det något du kände av trotts att det var din vilja? Hehe förlåt för många frågor .. De kanske inte hör hemma här.. :-P