• Arbetsvegan

lexbase

Anonym (...........) skrev 2014-01-29 17:36:02 följande:
    Det har snarare att göra med sitens utformande att göra och inte nyttan med att kunna söka domar när det gäller folk.

Jag kan hålla med om att det borde framgå all information, även vidare överklaganden.
    Jag anser även att ringa brott ej bör noteras.

Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.

Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
    Man VET att stränga straff aldrig avskräcker. Pro-dödsstraff brukar mala på i det oändliga om detta, att hårda straff avskräcker men statistiken visar att det är tvärt om

Det här kommer inte hha någon betydelse för eventuell kriminalitet. Folk kommer att köra både fr fort och på fyllan, halvstora slynglar kommer att göra jävligt korkade saker i sitt oförstånd och yrkeskriminella kommer att fortsätta oavsett. 

Visst, man kan hävda att den som gjort något korkat får "stå för det". De gör de iom att de tar sitt straff, de tvingas till det vare sig de vill det eller inte.

De enda som verkligen straffas är vittnen och offer som hängs ut. Våldtäksoffer vars detaljerade beskrivning av händelsen cirkulerar runt på nätet. Barn som råkat ut för incest, kvinnor som misshandlas av ett rasande ex.

Det som kommer att hända är att vittnen och offer kommer att anmäla brott i mycket mindre utsträckning. Är det bra tycker du?

• Arbetsvegan
    Anonym (bra!) skrev 2014-01-29 18:31:38 följande:
    Med tanke på hur upprörda många blir tycker jag det blir bättre och bättre:)

Ska beställa några domar tror jag, roligare fredagsunderhållning än fångarna på fortet och annan skit på teve.
    Men hejsan J*nas Fågel.
    Antar att du skrattar hela vägen till banken!
  • Arbetsvegan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-29 18:27:42 följande:
    Jag tycker det är en bra grej om den hade funkat fullt ut och inte bara hänvisade till tingsrättsdomen. Det hade ju varit bra om både tingsrättsdom, hovrättsdomen samt högstadomstolens beslut fanns med samt att flyttar personen ska markeringen bort på den gamla adressen. Jag hade gärna sett en egen bas för dömda pedofiler också där man som förälder kan söka och se om pedofiler bor i närheten samt att ALLA dömda pedofiler aldrig får gå nära förskolor och skolor som de har i USA.
    Problemet med ett pedofildatabas är:
    1. Det hänger ut OFFREN å det grövsta eftersom domar publiceras i sin helhet. Offren blir således offer i det oändliga Först av förövaren och sen av alla nyfikna som läser och gottar sig.

2. För de flesta barn som utsätts för sexuella övergrepp är frvaren någon i familjens närhet. Dvs det är en mycket liten risk att det är "random gubbe i busken".

3. Det registrerar bara dömda personer och inte de som skulle kunna utgöra ett hot.

4. Ett register får pedofiler att gå under jorden och blir mer svåråtkomliga. Det leder i sin tur till en hetsjakt som ger effekten att färre pedofiler söker hjälp

Det är således en falsk trygghet som ökar problemen och framförallt innebär det nya övergrepp på redan utsatta.

USA har inte lst problemen på något sätt, de gör bara sånt för att människor inte vill se hur det verkligen är: att förövaren oftast finns i familjen. Då är det så mycket enklare att skylla på "den fula gubben i busken".

• Arbetsvegan
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 18:48:21 följande:
    www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?...

Singapore: Ett av världens säkraste ställen. Väldigt låg brottslighet, enormt hårda straff.

According to UN data, Singapore has the second lowest murder rate in the world (Data excludes tiny Palau and Monaco.) Only 16 people were murdered in 2011 in a country with a population of 5.1 million. Compare that to similarly sized Finland which had 116 murders and Slovakia with 96 murders in the same year.

Nej.. antar att hårdare straff inte ger någon utdelning *ironi*
    Du kan som jag sa, mala på i det oändliga om det. Statistiken visar tydligt att hårdare straff inte minskar brottslighet utan tvärtom.

Och ja, man kan alltid leta fram undantag till precis vad som helst men det förtar inte fakta.
  • Arbetsvegan
    Anonym (hm) skrev 2014-01-29 18:55:22 följande:
    Men....det är ju olagligt att knarka? Eller är det lagligt att knarka bara lite grann kanske? Hur mycket knark ska man dra i sig innan det blir olagligt tycker du?
    Var går gränsen för vad som är ok? Det är offentligt redan så inget hindrar dig från att ta ut domar på alla du känner men att göra det bara som en kul grej?
    Jag anser att gränsen har passerats med råge. Trots allt är många dömda fr bagatellartade brott, de har gjort en dum grej. Inget motiverar att de ska hängas ut på en skampåle inför hela världen.

Alla människor gör dumma saker oavsett om det är inom juridiska eller moraliska riktmärken. Troligen finns det ganska många som anser att det ska finnas ett "moralregister" där man tex hänger ut de som varit otrogna... "för att varna andra" eller med annan larvig motivering.

Man måste vara så mänsklig att man tillåter människor att göra fel, lära sig av misstaget, och sen göra rätt.
    Skulle du vilja bli uthängd för dina misstag?
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-29 19:09:03 följande:
    Jasådu, sökte på multipla förorter till flera städer både stora och små - där var det precis tvärtom. Superfå prickar på de dyrare villaområdena, men rena "körsbärsträden" i miljonprogramsområden och andra ställen på "fel" sida av järnvägen..
    Det är naturligt eftersom det bor fler människor per kvadratmeter i lägenhetsområden.

Annars har jag läst att den där kartfunktionen suger åsneballe... har inte testat själv och kommer inte att göra det heller.
  • Arbetsvegan
    Anonym (bra!) skrev 2014-01-29 19:21:34 följande:
    Ja fast så var det inte i min stad, här var det mest rött i villaområdena och miljonprogrammet hade extremt få prickar. Kan ju vara fel så klart, rika människor begår väl inte brott!?
    Jag är ingen kriminolog men jag antar att de begår brott i samma utsträckning som alla andra, vanliga dödliga. Gissar att typen av brott kanske skiljer sig något åt i det stora hela....

Seeeeeen finns det alltid undantag så klart.
  • Arbetsvegan
    Anonym (hm) skrev 2014-01-29 19:38:25 följande:
    Hallå hallå. Jag har inte nämnt ett ord om Lexbases vara eller inte vara. Jag tycker det är förkastligt att det finns. Jag reagerade på mammans (var det du?) åsikt att dottern ju bara knarkat lite grann och att det var första gången så varför skulle hon straffas och inte kompisen osv. Som om det vore mer taskigt att just hon hängdes ut, jämfört med alla andra där. 
    Varför tror du att jag är mamman?  Riktigt fånig tolkning...

Nu handlar tråden om lexbase och diskussionen var att man ska stå för det man gjort.
    Du tolkar som fan läser bibeln. Mamman skrev öht inget om att inte straffas... Läs om och läs rätt...

• Arbetsvegan
    Anonym (hm) skrev 2014-01-29 19:52:51 följande:
    Lugn och fin nu. Jag undrade bara för att jag inte orkade gå tillbaka och kolla....

Sen kan du ju läsa mina inlägg igen om du vill försöka, och läsa rätt
    Jag är kolugn(otroligt fånig kommentar av dig) , din tolkning eller "undran" är fortfarande lika fånig.
    Jag har läst och läst igen och inser åter att du behöver läsa om och läsa rätt, framförallt att du inte ska lägga in så mycket helt fria tolkningar i det du läser.
    Så ... gör om och gör rätt.
  • Arbetsvegan
    Anonym (hm) skrev 2014-01-29 20:02:28 följande:
    Nu får du ge dig. Jag har lika stor rätt som du att uttala mig i en diskussionstråd. Mitt inlägg var fullt relevant och du kan ju hoppa över det jag skriver om du tycker det är ointressant. Vad får du ut av att hacka på det här löjliga sättet? Och jag tyckte du kunde behöva en lättsam vink om att lugna dig, din ton var och är aggressiv. Hej då. 
    Eh? Jag har rätt att uttala mig, det är du som störs av att få mothugg så lägg ner offerkoftan...
    Mitt inlägg är mycket relevant i sammanhanget så tugg i dig och tagga ner. Lite jävla ansvar får du ta fr det du skriver eller vågar du inte stå för det, är det därför du attackerar?

Svar på tråden lexbase