lexbase
Anonym (...........) skrev 2014-01-29 17:36:02 följande:
Det har snarare att göra med sitens utformande att göra och inte nyttan med att kunna söka domar när det gäller folk.Jag kan hålla med om att det borde framgå all information, även vidare överklaganden.
Jag anser även att ringa brott ej bör noteras.
Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.
Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
Det här kommer inte hha någon betydelse för eventuell kriminalitet. Folk kommer att köra både fr fort och på fyllan, halvstora slynglar kommer att göra jävligt korkade saker i sitt oförstånd och yrkeskriminella kommer att fortsätta oavsett.
Visst, man kan hävda att den som gjort något korkat får "stå för det". De gör de iom att de tar sitt straff, de tvingas till det vare sig de vill det eller inte.
De enda som verkligen straffas är vittnen och offer som hängs ut. Våldtäksoffer vars detaljerade beskrivning av händelsen cirkulerar runt på nätet. Barn som råkat ut för incest, kvinnor som misshandlas av ett rasande ex.
Det som kommer att hända är att vittnen och offer kommer att anmäla brott i mycket mindre utsträckning. Är det bra tycker du?