• Arbetsvegan

lexbase

Anonym (Nytt?) skrev 2014-01-31 09:30:28 följande:

Sant, men om leverantören gör slag i det de säger så ryker även flashback, då stängs de ner omgående så ja helgen lär bli spännande
    Det stämmer inte eftersom flasback först och främst lyder under BBS-lagen. Det gör var och en som skriver ansvariga i första hand dvs du är skyldig att ta hänsyn till PUL. Fb är skyldig att ta bort det som direkt bryter mot lagen så skyndsamt som möjligt. Det sistnämnda innebär att de på något sätt måste ha uppmärksammats om det.

Lexbase (och liknande) däremot lyder under andra lagar. Tex är det inte tillåtet att spara uppgifter hur som helst i databaser, och det är definitivt inte tillåtet att sprida det hur som helst. Därför ansökte lexbase om utgivningsbevis vilket sveper undan bla PUL.  Fundera på varför kommuner och stat har ett litet helsike med sina register, man får helt enkelt inte göra det.

Å andra sidan har du en viss poäng. Det här visar att tills det skett en grundlagsändring kan alla myndigheter ansöka om utgivningsbevis (om de inte redan har gjort det) och skapa precis vilka register de vill. Inte en sån rolig tanke....

• Arbetsvegan
    helenen skrev 2014-01-31 09:46:01 följande:

Det där kan faktiskt vara något av det mest osannolika jag läst på väldigt, väldigt länge. Var kommer det ryktet ifrån? Om du inte har väldigt goda belägg för det du säger, kommer jag att avfärda det som förstklassigt bullshit. Om du däremot kan verifiera det så ber jag om ursäkt redan nu för att jag misstror dig.
    Tror inte att det är ett rykte utan en rejäl tankevurpa. Det verkar som om Anonym (Nytt?) tror att det bara finns en enda e-lag...
  • Arbetsvegan
    Anonym (Nytt?) skrev 2014-01-31 09:58:06 följande:

Vänta och se och nej du behöver inte be om ursäkt, fb servrar står i sverige, deras kontor i amerikat har länge stått tomt, fb moderatorer är de som geäver mest och sen hänger ut folk utan hänsyn till om det är sant eller ej, utan ansvar för vad som sker med dem som de gämger ut offentligt är oskyldiga. Leverantören om de sagt sanningen angående lexbase kommer alltså för att bli trovärdiga bland sina kunder och för att få nya kunder, bli tvungen att stänga ner även fb efter som fb servrar och ipnr stämmer överens men leverantörens ipnr, fb är alltså ett svenskt företag med servrar i falun för att vara exakt, möten ang detta pågår förfullt just nu och är ingen hemlighet frågan är bara hur det går om nån timme vet jag, sen kan du avfärda det som bulshit om du vill det visar bara att du inte vet mycket om fb eller vad som försiggått bakom kulisserna i nåt år, trevlig helg nu ska jag invänta mina uppdateringar från mötet
    ISP, Bahnhof är en av de mest trovärdiga på marknaden. Om lexbase skulle klara av att täppa till alla säkerhetshål skulle Bahnhof drifta den igen. Självklart.
    Förlorar de dig som kund gör det inget eftersom det finns desto fler som verkligen uppskattar Bahnhofs ställningstagande. Hundra gånger hellre Bahnhof är tex Felia som aktivt censurerar sina kunder...

Flashback outar ingen utan det gör de enskilda skribenterna. Jag antar att du inte har några belägg för dina påstående (vilket dessutom skulle kunna tolkas som förtal med ditt resonemang)

Vad är det för trams om IP, man behöver inte jämföra IP för att kontrollera var något är hostat.

Jag vill ha en källa på att "det pågår möten för fullt". Jag vill nämligen veta vad det är för möten och vad de handlar om. Din trovärdighet är inte alltför hög om man säger så...
  • Arbetsvegan
    helenen skrev 2014-01-31 10:04:20 följande:
    Är jag lite naiv som tror att åtminstone myndigheter har en liten gnutta mer vett än så? Diverse vinstdrivande företag - jajamensan - där hyser jag inget tvivel om att det finns gott om skithögar som sätter sin guldgruva före etik och enskilda människors integritet. Men myndigheter? Det skulle ju bli ett förtroenderas utan dess like och förmodligen en demokratikris av rang. Klart att de kan, men skulle de verkligen?

Nej absolut inte, jag tror som du. Tror inte att en enda myndighet skulle våga göra något sådant, det lär vara ett kamikaze-uppdrag av guds nåde...
    Det var mest en insikt som slog mig under tiden jag skrev svaret...

Jag tror att det här bara är början och att oavsett vad Reinfeldt tycker så kommer det att krävas en grundlagsändring. Om inte annat så via röstsedeln...

• Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-31 16:56:41 följande:
    Jag är rädd.
    För att göra dig ännu räddare. Lexbase är på väg upp igen. DNS har ompekats...
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-31 17:10:29 följande:

Såg på FB. Men HUR?!
    Hur kan det komma sig egentligen?

Om Lexbase vidarebefordrar alla domarna till Vivalto gör de brott mot PersonUppgiftsLagen.
    Om Lexbase går upp mha annan provider så måste den ändå ligga i Sverige. Pga div lagar.
    Ligger Cloudflare och allt vad de heter i Sverige?

Inte i dagsläget. Vivalto har även de utgivningsbevis.

Var servern ligger fysiskt spelar eg inte så stor roll bara de kan berätta det till Post och telestyrelsen (eller vad de nu heter). Det viktiga i sammanhanget är till vilka de vänder sig och det är uppenbart svenskar eftersom sajten är på svenska.
  • Arbetsvegan
    jaghopparhögt skrev 2014-01-31 17:11:40 följande:
    Vem hostar?
    Cloudflare
  • Arbetsvegan
    jaghopparhögt skrev 2014-01-31 17:11:40 följande:
    Vem hostar?
    lexbase.se/

testa....
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-31 17:17:46 följande:
    Det blev en felaktig https:// framför den.
    Om man skriver in
    lexbase.se
    i sin browser kommer man rätt.

Deras service är dock inte uppe f.n.
    De jobbar som små hjon....
  • Arbetsvegan

Fatta vad han är fucked for life den där Jonte Fågel...
    Men det är ju precis som han och Ljunggren vill ha det.. för evigt dömd...

Svar på tråden lexbase