• Arbetsvegan

lexbase

helenen skrev 2014-01-31 18:01:44 följande:

Fatta vad ohyggligt mycket gratisreklam sidan fått bara på grund av allt kladdande, strulande, avhoppade advokater o s v.! Är man lite konspiratoriskt lagt kan man ju fråga sig om det ingick i en slug marknadsföringsplan redan innan man launchade den larvigt dåligt organiserade sidan...

Alternativet är att de är en bunke inkompetenta trögskallar.

Jag tror man ska ta Bahnhofs hint på allvar: att det finns sluga gossar bakom som ställt en rätt korkad person i skottlinjen.

Men bara för att det är så otroligt klantigt genomfört så vill jag tro att det finns mer bakom, stora konspirationer, invecklade händelseförlopp, storslagna visioner. Det kan bara inte vara korkskallar som försöker sko sig...

Nästan att jag tappar tron på mänskligheten

• Arbetsvegan
    helenen skrev 2014-01-31 21:24:25 följande:

Ja men precis! Det känns på något vis ... konstigt eller mysko eller osannolikt eller vad man ska säga, att människor med så pass mycket resurser bakom sig skulle göra en så totalt undermålig grej som detta. Någonting luktar mer än måttligt skunkigt. Eller så är de bara klantarslen, som sagt. Det hade nästan känts bättre att tro på det, för alternativet är faktiskt direkt obehagligt.

Du, vi tar och tappar tron på mänskligheten tillsammans. Då kan vi vara bittra hur mycket vi vill, för vi har i alla fall någon att vädra vår bitterhet med.
    Det låter som en perfekt avslutning på veckan! Skål
  • Arbetsvegan
    Anonym (Hemskt!) skrev 2014-01-31 21:35:03 följande:
    Tänk vad roligt det måste vara för svenskar som jobbar mot utlandet när någon utländsk kollega googlar honom och ser att han dyker upp på en hemsida för kriminella. Obestämd Det är ju inte enbart i Sverige som man kan få upp hemsidan, något som jag tycker alla missar i diskussionerna. Sen att det bara handlar om ett bygglov vet ju inte kollegan i Brasilien när han sprider ryktet att han är kriminell genom företaget och svensken får svårt att låta trovärdig när han ska stå till svars fast han är oskyldig. Det är ju förstås förutsatt att någon är ärlig och säger att dom har hittat honom där. Det kan ju även vara så att han får sparken utan att någonsin veta varför trots att han alltid har skött sitt jobb.

Jag hoppas att lexb-se och liknande företag stoppas illa kvickt och att om man vill ha reda på en dom så får man ta det direkt med Tingsrätten. Att lägga ut domar hör inte hemma på internet för där kommer det att finnas kvar tills jorden exploderar! Vi behöver få tillbaka vår integritet och den här utvecklingen är skrämmande. Sen att dom säger domar från fem år tillbaka just nu betyder inte att dom inte tänker utöka till att sträcka sig tillbaka hur långt som helst men dom måste ju börja med någon tidsperiod och valde fem år till en början men rätt vad det är kanske dom slänger upp domar från 70-talet och framåt.

(Jag finns inte med på lexb-se men tycker det är åt helvete fel att sådana websiter får finnas.)
    Det har uppmärksammats av utländsk media och så vitt jag förstått det får Sverige rätt bitande kritik att det öht kan ske.  Men i vilket fall så är det inge världsnyhet som kommer att vara hett stoff globalt. Men egentligen, hur stor är chansen att Pedro från Brasilien skulle känna till Lexbase (eller motsvarande)? Och hur stor är chansen/risken att han dessutom slår upp sin svenska kollega?
    För att göra det behövs ett visst mått av bristande etik eller moral, alla har inte det...Och DET är vad jag anser att man hela tiden missar i diskussionen: etik och moral på individnivå. Vad som är ok för mig vanlig svensson att göra gentemot mina medmänniskor.

Liknande företag finns redan och de erbjuder i princip liknande tjänster men (som jag förmodar) med korrekt information, hela bilden och fraamförallt till ett helt annat pris än 79kr. Jag ser egentligen inget fel med dessa företag, utan det är syftet och målet hos den som köper tjänsterna som snarare ska ifrågasättas.

Att de satte gränsen till 5 år beror på de gallringsregler domstolarna följer. Efter 5 år gallras deras arkiv och man kan inte längre slå på personnummer utan måste läsa av hela domböcker och lägga in saker för hand, dvs det är ett jäkligt bökande. (Fråga vilken släktforskare som helst). Leta i domböcker kräver två saker: tid och en jäkla massa tålamod. Därför satte de gränsen till 5 år

Men en liten passus så sa Pontus infför lanseringen att de lika gärna kunde ha valt 10 år. Rätt skrämmande att Lisa som snattade som 15 åring ska hängas ut för det många år efter att domstolen och vårt demokratiska rättsväsende ansett att hon är värd en andra chans och att brottet är förlåtet...
  • Arbetsvegan
    Anonym (Hemskt!) skrev 2014-01-31 22:55:28 följande:
    Är det bristande etik och moral att man googlar en person man känner? Isf lider nog 99% av folket i världen av bristande moral för hur många har inte googlat nära och kära, gamla klasskamrater, kollegan och ex-makens nya fru och hennes syster också för den delen. Det är ganska naturligt att folk gör det för att man kan och för att man kanske har tråkigt en söndag. Jag skulle inte gå så långt att säga att någon har låg moral för att man googlar en person. Dom som lider av låg moral är företag och personer som bestämmer sig för att lägga ut högst personlig information på internet vare sig det är någons hemadress och vilken bil dom kör eller nu senast Tingsrättsdomar. Därför måste det lagstiftas mot att sånt får publiceras på internet. Stoppa källorna så försvinner problemet av sig självt.

Genom sig själv känner man andra eller? 
    Jag har pratat med rätt många i min bekantskapskrets och de fattar öht inte vad begreppet "googla någon" innebär och de är ändå inga rudisar på internet.

Självklart är det här en diskussion om etik och moral för det är det som allt handlar om och bygger på: att grannar ska bli nyfikna på de röda plupparna och köpa domarna för att gotta sig i olyckan.

Företagen skulle inte existera om det inte fanns en marknad, därför kan man inte lägga ansvaret på företagen utan på kunderna som uppenbart vill ha tjänsten! Den där inställningen kan irritera mig, att man vägrar ta personligt ansvar utan skjuter allt ifrån sig...

För diskussionen handlar om lexbase och inte google, du förstår det va?

• Arbetsvegan
    Anonym (Hemskt!) skrev 2014-01-31 23:30:32 följande:
    Du har aldrig hört om att företag kan skapa behov man inte visste man hade? Hur många känner du som har velat ha en tjänst där man kan söka kriminella? Jag har aldrig hört någon säga det men det kanske är normalt i din bekantskapskrets eftersom att du tror att folket vill ha och har begärt att få tjänsten.
    Det ingår liksom i varför det saknas en diskussion om etik och moral.

Vem f*n har ett behov av att kolla upp sina grannar? Åter igen är det ett förskjutande av sitt eget ansvar som kan hänvisas till etik och moral.

Behåll dina halmgubbar för dig själv. Jag tror ingenting om "folk", jag berättar om min bekantskapskrets. Står ordagrant att läsa. Gör det. Igen.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Hemskt!) skrev 2014-01-31 23:30:32 följande:
    Du har aldrig hört om att företag kan skapa behov man inte visste man hade? Hur många känner du som har velat ha en tjänst där man kan söka kriminella? Jag har aldrig hört någon säga det men det kanske är normalt i din bekantskapskrets eftersom att du tror att folket vill ha och har begärt att få tjänsten.
    Men du svarade inte på frågan, du känner andra såsom dig själv eller är det vanligt att dina bekanta upplever ett behov av att kolla upp sina grannar och vänner?
  • Arbetsvegan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 10:19:47 följande:
    Fast du kan ju gå in på hemsidor i USA och se var dömda pedofiler bor.
    Jag har fattat det som att sidorna hänger ut misstänkta pedofiler och att den som senare frikänts kan få informationen borttagen. Jag tar föregivet att detta sker mot en viss betalning....

Det här handlar inte om brottsprevention utan om en pedofiksräck lika osaklig som deras forna kommunistdito. Att det finns beror på att det går att tjäna pengar på det.

• Arbetsvegan
    Hallonröd skrev 2014-02-01 16:33:07 följande:
    Jaha...nya turer med Häger....han har tydligen inte alls bett om att få bli avregistrerad som styrelseledamot i Lexbase! Enligt honom så är det någonn som har förfalskat hans namnteckning till Bolagsverket...
    Det här är bättre än vilken dokusåpa som helst. :-P

• Arbetsvegan
    de Robespierre skrev 2014-02-01 17:43:39 följande:
    Och där har även oskyldiga pekats ut, förlorat jobbet, blivit utfrysta av grannar samt har tvingats flytta pga hot, skadegörelse och våld.
    Och de skyldiga sluter sig tätt, tar sin "verksamhet" under joden. Söker inte hjälp pga hetsjakten...

Inget, absolut inget, blir bättre med metoden att hänga ut förövare, brottsoffer och oskyldiga...
  • Arbetsvegan
    de Robespierre skrev 2014-02-01 18:15:04 följande:
    Dessutom när påföljden av att inte ha Lexbase (och kloner på denna) fortfarande möjliggör att informationen kan tas fram av den som verkligen vill/behöver.  Svensk lag säger, har hela tiden sagt, och det finns inget som pekar på att det skall ändras, att denna information kan beställas ut via rättsvårdande myndighet. Så argument att man "försöker dölja kriminella" håller inte. 
    Nej precis.

Svar på tråden lexbase