Anonym (Hemskt!) skrev 2014-01-31 21:35:03 följande:
Tänk vad roligt det måste vara för svenskar som jobbar mot utlandet när någon utländsk kollega googlar honom och ser att han dyker upp på en hemsida för kriminella.

Det är ju inte enbart i Sverige som man kan få upp hemsidan, något som jag tycker alla missar i diskussionerna. Sen att det bara handlar om ett bygglov vet ju inte kollegan i Brasilien när han sprider ryktet att han är kriminell genom företaget och svensken får svårt att låta trovärdig när han ska stå till svars fast han är oskyldig. Det är ju förstås förutsatt att någon är ärlig och säger att dom har hittat honom där. Det kan ju även vara så att han får sparken utan att någonsin veta varför trots att han alltid har skött sitt jobb.
Jag hoppas att lexb-se och liknande företag stoppas illa kvickt och att om man vill ha reda på en dom så får man ta det direkt med Tingsrätten. Att lägga ut domar hör inte hemma på internet för där kommer det att finnas kvar tills jorden exploderar! Vi behöver få tillbaka vår integritet och den här utvecklingen är skrämmande. Sen att dom säger domar från fem år tillbaka just nu betyder inte att dom inte tänker utöka till att sträcka sig tillbaka hur långt som helst men dom måste ju börja med någon tidsperiod och valde fem år till en början men rätt vad det är kanske dom slänger upp domar från 70-talet och framåt.
(Jag finns inte med på lexb-se men tycker det är åt helvete fel att sådana websiter får finnas.)
Det har uppmärksammats av utländsk media och så vitt jag förstått det får Sverige rätt bitande kritik att det öht kan ske. Men i vilket fall så är det inge världsnyhet som kommer att vara hett stoff globalt. Men egentligen, hur stor är chansen att Pedro från Brasilien skulle känna till Lexbase (eller motsvarande)? Och hur stor är chansen/risken att han dessutom slår upp sin svenska kollega?
För att göra det behövs ett visst mått av bristande etik eller moral, alla har inte det...Och DET är vad jag anser att man hela tiden missar i diskussionen:
etik och moral på individnivå. Vad som är ok för mig vanlig svensson att göra gentemot mina medmänniskor.
Liknande företag finns redan och de erbjuder i princip liknande tjänster men (som jag förmodar) med korrekt information, hela bilden och fraamförallt till ett helt annat pris än 79kr. Jag ser egentligen inget fel med dessa företag, utan
det är syftet och målet hos den som köper tjänsterna som snarare ska ifrågasättas.
Att de satte gränsen till 5 år beror på de gallringsregler domstolarna följer. Efter 5 år gallras deras arkiv och man kan inte längre slå på personnummer utan måste läsa av hela domböcker och lägga in saker för hand, dvs det är ett jäkligt bökande. (Fråga vilken släktforskare som helst). Leta i domböcker kräver två saker: tid och en jäkla massa tålamod. Därför satte de gränsen till 5 år
Men en liten passus så sa Pontus infför lanseringen att de lika gärna kunde ha valt 10 år. Rätt skrämmande att Lisa som snattade som 15 åring ska hängas ut för det många år efter att domstolen och vårt demokratiska rättsväsende ansett att hon är värd en andra chans och att brottet är förlåtet...