• Arbetsvegan

lexbase

Anonym (Z) skrev 2014-01-29 21:56:42 följande:
    Lexberg är stängd news.cision.com/se/bahnhof/r/bahnhof-stanger-...
    Du hann före!

Bahnhof skriver bla:

"VIKTIG INFORMATION: Du som registrerat dig som kund hos Lexbase och har lämnat ifrån dig betalinformation, exempelvis inloggningsdetaljer, bör omgående ta kontakt med Lexbase och/eller din bank för vidare instruktioner."
  • Arbetsvegan
    Anonym (Z) skrev 2014-01-29 21:59:13 följande:

Är folk så dumma att de gjort det tror du?
    Ja de är det på riktigt. Dumma alltså. Sitter en och annan svettig person med panik på flashback just nu och får svaret SPÄRRA KORTET!

Kortnr CVV-kod, rubbet kan ligga ute på nätet och cirkulera.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Z) skrev 2014-01-29 22:29:20 följande:

De sitter nog lite varsom i stugorna och är oroliga, jag trodde inte folk gick på sånt här idag 2014 när en massa pajaser med egna domar på sig atartar når liknande.
    Dessvärre kommer nån ny pajas tror jag om några dagar och öppnar skiten igen medan "ägaren" gottar sig i solen
    Japp, de är nog det...  De tycker uppenbarligen att offentlighetsprincipen är något bra så varför inteköra linan fullt ut! Helt rätt enligt mig att man ska få se vilka som snokar...

Jag undrar seriöst om Jonas Häger lever, hela hans familj har gått under jorden och han har ju skjutit sig i foten med ett raketgevär....
  • Arbetsvegan
    NoOx skrev 2014-01-29 22:43:39 följande:

så stängs den igen, tills dom fattar att de inte e lönt att försöka mer.

Jag tvivlar ärligt på det därför att syftet är i så fall inte att tjäna pengar utan något annat. Har inte läst domarna själv men följer utvecklingen av sajten pga yttrandefriheten. De som däremot  läst läckta domar berättar att det handlar om vanliga svenssons rattfylla och fortkörningar, ungdomar som snattar och åtal som ogillas. Vem bryr sig liksom?

Skulle någon ens andas att "den där personen körde minsann full för tre år sedan" skulle jag fördöma skvallerbyttan men inte rattfyllot...Jag kanske är naiv men jag tror att folk är ungefär som mig.

• Arbetsvegan
    nozpa skrev 2014-01-29 23:59:37 följande:
    Hela sidan var ganska kass. På oss syntes då ingen fortkörning. Trots att både jag och maken log mot kameran förra året.

För övrigt så fattar jag inte hur folk kan vara så korkade att dom betalar 80 spänn för att få se en dom. Är ju inte så svårt att skicka ett mail och få domen där.
    Hela grejen kändes oseriös. Och tråkigt för de personer som blivit uthängda utan att faktiskt gjort något. Adressändringar osv hängde ju inte riktigt med.

Hoppas inte den öppnas igen. Och OM den gör det så hoppas jag att alla domar syns direkt utan att folk ska betala. På så vis undviker man spekulationer osv.
    Jag hoppas att det istället blir som när man tar upplysningar om inkomster, att man får veta vem som begärt ut uppgifterna. Om man kräver att brottslingar och offer måste stå för vad de gjort/råkat ut för  så ska man fan i mig kunna stå för sin egen nyfikenhet.
  • Arbetsvegan
    Bukeu20 skrev 2014-01-30 00:28:39 följande:
    Det köper jag. Men att utsätta folk helt anonymt för massa skit och spekulationer tycker jag inte om. sen finns det olika grader av brott som är av intresse men vanliga sk, vardagsbrott där folk har erkänt och stått för sitt ansvar samt sonat det skall enl, mig inte hängas ut. Däremot om vi pratar tung kriminalitet där våld och barn är iblandade skall det naturligtvis vara regler. Men inte offentligt och anonymt.
    Jag håller helt med dig. Människor gör fel och ska tillåtas att göra det annars får vi ett omänskligt samhälle.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Jo) skrev 2014-01-30 07:41:00 följande:

Kan verkligen bara hålla med, har man rent mjöl i påsen så har man. O man kan väl absolut bli förlåten i vissa fall men skulle just detaljen om att folk vet om vad man gjort göra att man inte blir förlåten ? Kan inte människor bara stå för att de liksom inte står på lagens rätta sida? Nu har ju intresset väckts o nya sidor kommer GARANTERAT ploppa upp. Eller att folk i större utsträckning söker den information de vill ha på annat håll. Helt rätt enligt mig.
    Jag kan bara inte få ihop ditt resonemang...
    Du anser att man ska kunna stå för sina brott för de blir ju förlåtna i "vissa fall" Dvs, bakom det där finns ett resonemang att man ska stå för det man gör.
    Och du skriver anonymt???
  • Arbetsvegan
    Anonym (ugglo) skrev 2014-01-30 08:17:35 följande:
    Men vad spelar det för roll om din granne för fem år sedan körde rattfull? Eller att din kollega var korkad nog att snatta som 20-åring? Så länge grannen inte kör rattfull fortfarande eller din kollega stjäl ur din handväska/ficka varje vecka så har deras förflutna ingen som helst betydelse idag. Annat än att det ger vissa människor en känsla av överlägsenhet.

Det som är intressant är inte vad man gjorde för tjugo, tio eller fem år sedan, utan vad man gör idag. Och man behöver ju bara läsa vad människor skrivit i den här tråden för att inse att somliga njuter av att gotta sig i andras gamla misstag. För återfallsbrottslingar eller karriärkriminella spelar det ju ingen roll. Det är alldeles vanliga människor, som antagligen lärt av sina misstag och gått vidare men skäms eftersom de vet att andra skulle reagera precis som ni; med pervers förtjusning.

Just därför ska det vara som inkomstupplysningar: det ska vara legitimationskrav på vilka som tar upplysningar och de som berörs ska meddelas vem det är som begärt domarna. Jag gissar att det är få av de som skulle ha ryggrad nog att stå för sin nyfikenhet
  • Arbetsvegan
    Anonym (Wroooom!) skrev 2014-01-30 08:46:33 följande:
    Hahaha ja en del är så jävla tragiska som inte vågar stå för det dom gjort.

Säger du som anonym?

Jo, det är sant. Ganska många vågar inte stå för det de gr eller tycker
  • Arbetsvegan
    Anonym (Jo) skrev 2014-01-30 09:07:35 följande:

Japp jag står fast vid min åsikt att man ska skämmas hela livet om man förstört en eller 10 andra människors liv, öga för öga du vet ? O sen håller jag inte med om att det är fortkörarna som drabbas hårdast eller skäms mest, tror o hoppas alla skäms lika mkt. Gör man ett korrekt utdrag så får man upp vem domen gäller, på vilket vis drabbas du felaktigt då ?
    Varför ska vi då ha polis och rättssystem öht när vi har folk som du som effektivt ser till att vi ska ha någon sorts motsvarighet till  sharia-lagar?
Svar på tråden lexbase