• Anonym (slutmamma)

Bad soc om hjälp...

Jag bad soc om hjälp för nästan 2 år sedan, med relationen mellan mina barn och deras far då jag märkt att något brast pga måendet på barnen. Jag hade då försökt uppmuntra fadern att spendera mer tid ihop med barnen och inte bara vara under samma tak. Ja vi är skilda, separerade sedan många år och det var mot hans vilja.

Det uppenbarades då för mig att fadern var helt personlighetsförändrad från tidigare, han började från dag 1 hävda att jag försökte ta barnen ifrån honom och talade illa om honom inför barnen.

Jag fortsatte att be om hjälp men det blev endast någon form av samarbetssamtal mellan mig och fadern. Inget med barnen. Fadern började krångla allt mer, helt plötsligt var vi i en konflikt där barnen drabbades. Ena barnet vägrade träffa sin far, uttalade en fruktansvärd besvikelse och det andra barnet erbjöd jag fadern att ha på heltid för att slippa konflikten för barnens skull.

Sedan har allt bara rullat på och blivit allt värre. Orosanmälningar rullade in gällande pappan och det andra barnet, inte från mig. Fadern hetsar allt mer på mötena att jag trakasserar honom, i mötena vänder sig soc mot mig och uttalar att det är jag som brister som förälder som inte ser till att situationen förbättras. Jag var slut för 2 år sedan, då jag arbetat under många år för att hålla ihop situationen. Nu är det så att jag inte längre har samma glädje, kraft och ork efter dessa 2 år med mina barn och hemmet, det är på bristningsgränsen och nu vill de ha fler möten, fler utredningar.

Jag ångar mig så fruktansvärt att jag bad soc om hjälp, situationen är värre än någonsin och jag har aldrig varit mer trött och stressad, barnen har aldrig varit så ledsna som nu. Det är inte deras kränkningar, deras ignorerande eller möten som nästan kostat mig mitt arbete, utan barnens lidande, där man gjort saker för att fadern ska må bättre på barnens bekostnad. Där man motiverar att om fadern mår bättre, om han får känna att hans röst blir hörd, att hans vilja går igenom, blir barnen tryggare.

Finns det någon som känner till en väg att få ett slut på detta, att tacka och lämna soc, för att rädda barnen och ens egen familj?

• Svar på tråden Bad soc om hjälp...
  • Anonym (XX)

Vad säger de om utredningen? Något besked borde de ju ge. Om jag förstått har de tre månader på sig att slutföra en sådan så den borde vara klar, med råge! Själv är jag tacksam över att jag tagit emot hjälp från sociala, så det beror nog mycket på vilka människor man har tur eller otur över att träffa.

• Anonym (slutmamma)
    Anonym (XX) skrev 2014-05-20 17:49:03 följande:
    Vad säger de om utredningen? Något besked borde de ju ge. Om jag förstått har de tre månader på sig att slutföra en sådan så den borde vara klar, med råge! Själv är jag tacksam över att jag tagit emot hjälp från sociala, så det beror nog mycket på vilka människor man har tur eller otur över att träffa.
    Dom har meddelat att dom begärde förlängning i höstas, så jag antar att dom fortsätter med detta. Jag har hört mig för och förstått att med en sådan person som pappan kommer inte saker lösa sig med en rättegång heller utan jag måste lära mig att inte gå under själv, se till att behålla mina barn men inte förutsätta att det slutar förrän barnen är 18 eller att han dör. Det finns ingenstans ett barn har skydd om en förälder har en trolig personlighetsstörning och de flesta inom socialtjänsten saknar kompetens att bemöta detta. Tyvärr har det passerat mycket personal på den tiden som har gått, folk har lämnat det vidare lagom när vi börjar nå kärnan och det blir besvärligt. Poff ny personal och vi startar på ruta 1 och han har helt nytt spelrum.
  • mpermper
    Anonym (slutmamma) skrev 2014-05-20 18:02:44 följande:
    Dom har meddelat att dom begärde förlängning i höstas, så jag antar att dom fortsätter med detta. Jag har hört mig för och förstått att med en sådan person som pappan kommer inte saker lösa sig med en rättegång heller utan jag måste lära mig att inte gå under själv, se till att behålla mina barn men inte förutsätta att det slutar förrän barnen är 18 eller att han dör. Det finns ingenstans ett barn har skydd om en förälder har en trolig personlighetsstörning och de flesta inom socialtjänsten saknar kompetens att bemöta detta. Tyvärr har det passerat mycket personal på den tiden som har gått, folk har lämnat det vidare lagom när vi börjar nå kärnan och det blir besvärligt. Poff ny personal och vi startar på ruta 1 och han har helt nytt spelrum.
    Vi har klandrat soc för en väns räkning och vände oss hit:

http://www.ivo.se/Sidor/default.aspx

Kolla upp det - sådär kan de inte få tillåtas behandla människor.
  • Anonym (Flytta)

TS tycker nästan att du kunde lämna in en orosanmälan mot pappan istället så att du blir "målsägande" istället... Typ att flytta fokus.

• Anonym (tveksam soctant)
    mpermper skrev 2014-05-20 18:25:14 följande:
    Vi har klandrat soc för en väns räkning och vände oss hit:

www.ivo.se/Sidor/default.aspx

Kolla upp det - sådär kan de inte få tillåtas behandla människor.
    Precis! Anmäl handläggningen till IVO och/eller till JO: Blir du utredd av soc måste du förstå vad det handlar om och så långa handläggningstider är inte ok!
  • Tow2Mater
    Anonym (slutmamma) skrev 2014-02-18 19:03:56 följande:
    Ja det är många som lyser med sin frånvaro, jag hade hoppats på kloka råd och invändningar men jag antar att just detta är Vid tidigare möten har aldrig sådant uttalas tidigare och jag är nu mycket tacksam för ljudupptagningarna då ingen skulle tro mig annars. Nu vet jag bara inte vart jag ska vända mig med dessa filer, tips och råd tack!

Jag är inte ute efter att sätta dit någon alls, jag är endast intresserad av att bli lämnad ifred, att mina barn inte längre ska behöva drabbas av dessa människor. 
    "Om du inte får gehör för dina synpunkter eller om du tycker att det finns allvarliga brister i en socialtjänstverksamhet kan du vända dig till oss på Inspektionen för vård och omsorg (IVO). "

Se mera:
    www.ivo.se/anmala-och-rapportera/klaga-pa-socialtjansten/Sidor/default.aspx

• Anonym (slutmamma)
    Anonym (Flytta) skrev 2014-05-21 00:10:49 följande:
    TS tycker nästan att du kunde lämna in en orosanmälan mot pappan istället så att du blir "målsägande" istället... Typ att flytta fokus.
    Ja jag har aldrig gjort en orosanmälan gällande honom, enligt soc, däremot har jag ringt och skickat in dokument där det tydligt framgår att han inte förstår ett barns behov och rättigheter till omsorg. Jag försöker mest nu bara få behålla mina barn.
  • Anonym (Flytta)

jag tycker det är bedrövligt hur de utsätter dig. De dokument du besitter rörande mannens oförmågor borde ju lika gärna kunna ligga till grund för en motriktad anmälan. Men jag har full förståelse om detta fullständigt suger musten ur dig men den oro som detta kan skapa. Hoppas du når framgång i din sak, uppdatera gärna hur det går.

Svar på tråden Bad soc om hjälp...