• Anonym (slutmamma)

Bad soc om hjälp...

Jag bad soc om hjälp för nästan 2 år sedan, med relationen mellan mina barn och deras far då jag märkt att något brast pga måendet på barnen. Jag hade då försökt uppmuntra fadern att spendera mer tid ihop med barnen och inte bara vara under samma tak. Ja vi är skilda, separerade sedan många år och det var mot hans vilja.

Det uppenbarades då för mig att fadern var helt personlighetsförändrad från tidigare, han började från dag 1 hävda att jag försökte ta barnen ifrån honom och talade illa om honom inför barnen.

Jag fortsatte att be om hjälp men det blev endast någon form av samarbetssamtal mellan mig och fadern. Inget med barnen. Fadern började krångla allt mer, helt plötsligt var vi i en konflikt där barnen drabbades. Ena barnet vägrade träffa sin far, uttalade en fruktansvärd besvikelse och det andra barnet erbjöd jag fadern att ha på heltid för att slippa konflikten för barnens skull.

Sedan har allt bara rullat på och blivit allt värre. Orosanmälningar rullade in gällande pappan och det andra barnet, inte från mig. Fadern hetsar allt mer på mötena att jag trakasserar honom, i mötena vänder sig soc mot mig och uttalar att det är jag som brister som förälder som inte ser till att situationen förbättras. Jag var slut för 2 år sedan, då jag arbetat under många år för att hålla ihop situationen. Nu är det så att jag inte längre har samma glädje, kraft och ork efter dessa 2 år med mina barn och hemmet, det är på bristningsgränsen och nu vill de ha fler möten, fler utredningar.

Jag ångar mig så fruktansvärt att jag bad soc om hjälp, situationen är värre än någonsin och jag har aldrig varit mer trött och stressad, barnen har aldrig varit så ledsna som nu. Det är inte deras kränkningar, deras ignorerande eller möten som nästan kostat mig mitt arbete, utan barnens lidande, där man gjort saker för att fadern ska må bättre på barnens bekostnad. Där man motiverar att om fadern mår bättre, om han får känna att hans röst blir hörd, att hans vilja går igenom, blir barnen tryggare.

Finns det någon som känner till en väg att få ett slut på detta, att tacka och lämna soc, för att rädda barnen och ens egen familj?

• Svar på tråden Bad soc om hjälp...
  • Anonym (Ja)
    Anonym (slutmamma) skrev 2014-02-09 21:28:47 följande:
    *puschar*

Finns det någon som vet hur man gör?

Ta ett djupt andetag. Du behöver vila, tänka på något annat än på hur usel fadern är.
  • Anonym (slutmamma)
    Anonym (Ja) skrev 2014-02-10 19:21:44 följande:

Ta ett djupt andetag. Du behöver vila, tänka på något annat än på hur usel fadern är.
    Jag tror inte jag förstår ditt råd. Andas och fokusera på annat är ju det jag gjort tidigare, jag har accepterat att jag inte kan förändra. Nu vill jag ha råd för att komma ifrån det.
  • Anonym (Flytta)

Börjar med en enkel och det är att "alla" här ställer en ny fråga medan samma fråga varit uppe tidigare i forumet fast för ett annat par. Kanske finns lösningen i någon annan tråd. Använd forumets sökfunktion för att se liknande trådar.

Vidare kolla med domstolarna och sök efter tidigare avkunnade domar rörande ett fall likt ditt. Det måste finns domslut från tidigare som du kan söka stöd ur. Du kan begära ut dessa.

Ring någon av de stora advokatbyråerna, de med resurser att klara "allt". Förslagsvis Advokatfirma Vinge eller Advokatfirma Glimstedt. Att springa hos lokala jurister kanske inte alltid är bästa sätt, även om de naturligtvis kan vara bra de också.

• Semlans
    Anonym (slutmamma) skrev 2014-02-09 21:28:47 följande:
    *puschar*

Finns det någon som vet hur man gör?
    Hej!

Lider med dig. Jag har erfarenhet av att hjälpa mammor i precis din situation, så skicka mig ett PM så får du mina kontaktuppgifter. Jag kan definitivt hjälpa dig med soc och det juridiska inledningsvis tills du vet om du vill gå till domstol.

Hör av dig!
  • Semlans
    Anonym (Flytta) skrev 2014-02-10 23:37:23 följande:
    Börjar med en enkel och det är att "alla" här ställer en ny fråga medan samma fråga varit uppe tidigare i forumet fast för ett annat par. Kanske finns lösningen i någon annan tråd. Använd forumets sökfunktion för att se liknande trådar.

Vidare kolla med domstolarna och sök efter tidigare avkunnade domar rörande ett fall likt ditt. Det måste finns domslut från tidigare som du kan söka stöd ur. Du kan begära ut dessa.

Ring någon av de stora advokatbyråerna, de med resurser att klara "allt". Förslagsvis Advokatfirma Vinge eller Advokatfirma Glimstedt. Att springa hos lokala jurister kanske inte alltid är bästa sätt, även om de naturligtvis kan vara bra de också.
    Att jämföra med vägledande avgöranden kan ge en bra tips på vägen men i vårdnad-, boende, och umgängesmål gör en bedömning i det individuella fallet. Bara för att HD dömt på ett sätt i ett mål behöver inte i dessa ärenden behöva att andra instanser följder det avgörandet. Mycket sällan det hänt när det kommer till avgöranden om barn. Men visst finns det svaga röda trådar. Tex hur de dömer vad gäller umgängessabotage, hur de ser på samarbetsproblem etc. Men även där kan det dömas helt olika. Bra att få ideer ur håller jag dock med om....

Fk
    Vinge är en affärsjuridisk byrå och sysslar inte med familjerätt. Glimstedts likaså, endast affärsjuridik .
  • Nenne666

Soc kan inte göra något överhuvudtaget. Lägg ditt krut på att hitta en bra jurist och kolla dina möjligheter att stämma pappan, en jurist kan sånt, inte soc. Låt det ta 1 år, för det är ungefär så lång tid det kan ta och jämför det med evigheten hos soc?

• Givitupp

Varför låter du inte fadern ha barnen på heltid och du tar barnen på lov ?

Säg till fadern och Soc att du måste välja din hälsa i första hand.
    Om inte har barn ingen mamma att komma till.
    Flytta sedan till en ny kommun och gör en restart !

Låter hårt, men tror det skulle vara bäst för alla parter.

• Anonym (slutmamma)
    Givitupp skrev 2014-02-13 12:11:14 följande:

Det var det senaste jag har försökt med (förutom att flytta då), men att barnet han vill ha hos sig att han får det barnet på fulltid. Men varken han el soc är nöjda med detta på det viset utan säger då att barnet har rätt till båda föräldrarna och om jag inte går med på detta ska utredning för mina andra barn startas för då ifrågasätts min föräldraroll och syn på föräldrarskap.
  • Anonym (ångrar så!!)
    Givitupp skrev 2014-02-13 12:11:14 följande:

Det var det vi gjorde, gav upp så att säga och det är vi som nu får städa upp. Rekommenderar inte det, utan att kämpa för sina barns rättigheter. Det är ett helvete, men inte hälften av det helvete vi nu går igenom för att ställa allt "till rätta" igen.

Skaffa en bra advokat och konkreta bevis och ta det rättsligt skulle jag rekommendera.

• Anonym (Flytta)

TS sätt dig in i Soc regelverk och undersök om de handlar efter sina egna regler eller om det finns något du kan stödja dig på i dem samma. Känns lite som om Soc mer motarbetar dig än hjälper dig.

Svar på tråden Bad soc om hjälp...