• MrsMangrimm

    Pergotime

    Jag avslutade i fredags min (vår) första kur med Pergotime. Har kämpat sedan juni 2012 att komma så här långt. Man har bankat huvudet i väggen ganska många gånger.
    Det finns garanterat redan en eller flera trådar om detta, men jag orkade inte riktigt leta.
    Jag har förstått när jag har läst om Pergotime att det är väldigt vanligt att man får ont i magen och så vidare. Jag har så himla ont på höger sida av magen så jag mår illa. Jag har listat ut att det antagligen beror på att jag bildar äggblåsor. Men när jag inte klarar av att jobba... Mitt humör är en annan sak. Jag har mer eller mindre grinat i snart 3 veckor. Till saken hör att jag gråter väldigt sällan. Jag är en sån som blir arg. Men inte nu, jag bara gråter. Det börjar bli väldigt påfrestande.
    Någon annan som har upplevt liknande av dessa tabletter? Eller har nåt råd om hur jag ska bete mig?
    Jag är medveten om att denna text är väldigt rörig, men hela jag är rörig...


  • Svar på tråden Pergotime
  • I have a kid

    Tyvärr inga svar... men följer din tråd ;) Har dock hört att det känns som att vara gravid... då kan man ju ha ont i magen, må illa vara som en berg och dal bana i humöret!  Varför äter du Pergo? Ska själv börja med det på Fredag :)

  • MrsMangrimm

    Jag fick det av den enkla anledningen att jag inte har ägglossning på egen hand. Jag har brist på hormoner nämligen. Min läkare har aldrig sagt något om PCOS, men förutom att vänster äggstock ligger på tok för långt ner, så ser det normalt ut. Har gått igenom alla hemska undersökningar, och efter 1.5 år så har vi nu kommit så här långt. Jag hoppas verkligen på det här. Jag kände inte av tabletterna när jag åt dem, utan allt har kommit nu dagarna efter. Började som värst i söndags. Varför får du äta dem?

  • I have a kid
    MrsMangrimm skrev 2014-02-11 18:07:29 följande:
    Jag fick det av den enkla anledningen att jag inte har ägglossning på egen hand. Jag har brist på hormoner nämligen. Min läkare har aldrig sagt något om PCOS, men förutom att vänster äggstock ligger på tok för långt ner, så ser det normalt ut. Har gått igenom alla hemska undersökningar, och efter 1.5 år så har vi nu kommit så här långt. Jag hoppas verkligen på det här. Jag kände inte av tabletterna när jag åt dem, utan allt har kommit nu dagarna efter. Började som värst i söndags. Varför får du äta dem?
    Okey låter lite läskigt..... Vad har du gått igenom för behandlingar ? Det enda jag har ``fått göra`` är att kolla äggstockarna och ta blodprover. Allt såg bra ut och jag hade mycket ägg osv.. men av nån anledning så lossnar inte äggen ( så har ingen äl) Killen har fått lämna spermie prov och sen fick jag utskrivet Pergotime.

    Har du bar sen tidigare ? Jag har 1 dotter som är 100% gjord via mig, alltså inga hjälpmedel.
  • I have a kid
    I have a kid skrev 2014-02-11 21:59:09 följande:
    Okey låter lite läskigt..... Vad har du gått igenom för behandlingar ? Det enda jag har ``fått göra`` är att kolla äggstockarna och ta blodprover. Allt såg bra ut och jag hade mycket ägg osv.. men av nån anledning så lossnar inte äggen ( så har ingen äl) Killen har fått lämna spermie prov och sen fick jag utskrivet Pergotime.

    Har du bar sen tidigare ? Jag har 1 dotter som är 100% gjord via mig, alltså inga hjälpmedel.
    Barn ska det stå :P
  • MalinNorr

    Hej! Jag hoppar också in här. Andra dagen med Pergotime och jag mår redan kasst. Huvudvärk, yrsel, svettningar, trötthet, irritation, och en hemskt "mensvärk". Tydligen vanliga symptom... men redan dag 2? Nåja, bara att stå ut.

  • mammajuni

    Hej hej, jag hoppar också in här!

    Har idag fredag 14/2 tagit sista tabletten på min första enkelkur med pergotime. Har ej haft minsta biverkning eller känt mig annorlunda på nått sätt, det kanske kommer???

    Jag har ett barn redan som är tillverkad utan hjälpmedel, men nu hade vi försökt så länge att dr på gyn tyckte jag kunde testa med pergo och se om det hjälpte mig att få igång ägglossningen, Jag har nog inte direkt gjort nån utredning på varför det inte funkar, är lite överviktig och då gör dom inte så mycket förrens man gått ner i vikt, därför var väl denna läkaren jag träffade av den lite mer snälla varianten och ville jag skulle testa detta ändå..
    Däremot så såg dom ärrbildning på livmodern när jag fick mitt första barn med kejsarsnitt. Sen efter det har jag haft väldigt ont i magen stundtals inför mensen och sökte därför hjälp mot endometrios som jag trodde jag hade. Så på den vägen är det... Troligtvis har jag inte ägglossning varje månad även om jag har haft regelbunden mens sen den kom tillbaka efter min första graviditet.

    Är det bara jag som tycker att kroppen spelar en ett spratt ???

  • MrsMangrimm
    MalinNorr skrev 2014-02-13 07:18:04 följande:
    Hej! Jag hoppar också in här. Andra dagen med Pergotime och jag mår redan kasst. Huvudvärk, yrsel, svettningar, trötthet, irritation, och en hemskt "mensvärk". Tydligen vanliga symptom... men redan dag 2? Nåja, bara att stå ut.

    Jag mådde skit hela veckan som jag åt tabletterna. Började känna av dem redan 7 timmar efter att jag hade tagit första tabletten. Det kändes som att någon boxades med min högra äggledare. Har problem med den vänstra, så den vill inte riktigt vara med. Jag har varit så himla ledsen, trött och haft så jävla (ursäkta språket) ont att jag trodde jag skulle bli galen. Började gråta på jobbet, somnade sittandes även när jag precis hade sovit i flera timmar. Nu är det lite över en vecka sedan jag slutade (8 dagar). Humöret svänger fortfarande och jag har fortfarande ont. Nu har smärtan dock förändras. Det sitter mer mitt i magen (i nedre regionen då alltså) och det är mer en huggande smärta. Den kommer lite då och då, och är, om jag ska vara ärlig, inte direkt att leka med. Jag känner mig fortfarande inte riktigt som mig själv. Någon som har något förslag på vad det kan bero på?
  • I have a kid
    MrsMangrimm skrev 2014-02-15 19:40:41 följande:

    Jag mådde skit hela veckan som jag åt tabletterna. Började känna av dem redan 7 timmar efter att jag hade tagit första tabletten. Det kändes som att någon boxades med min högra äggledare. Har problem med den vänstra, så den vill inte riktigt vara med. Jag har varit så himla ledsen, trött och haft så jävla (ursäkta språket) ont att jag trodde jag skulle bli galen. Började gråta på jobbet, somnade sittandes även när jag precis hade sovit i flera timmar. Nu är det lite över en vecka sedan jag slutade (8 dagar). Humöret svänger fortfarande och jag har fortfarande ont. Nu har smärtan dock förändras. Det sitter mer mitt i magen (i nedre regionen då alltså) och det är mer en huggande smärta. Den kommer lite då och då, och är, om jag ska vara ärlig, inte direkt att leka med. Jag känner mig fortfarande inte riktigt som mig själv. Någon som har något förslag på vad det kan bero på?
    Stackare :(  MEN hur brukar du må av mediciner ?

     Jag är på dag 3 med Pergo :) Känner inget utom då att jag har torrare ögon/ser suddigare/ liiite känsligare
  • I have a kid
    MalinNorr skrev 2014-02-13 07:18:04 följande:
    Hej! Jag hoppar också in här. Andra dagen med Pergotime och jag mår redan kasst. Huvudvärk, yrsel, svettningar, trötthet, irritation, och en hemskt "mensvärk". Tydligen vanliga symptom... men redan dag 2? Nåja, bara att stå ut.
    Mår du bättre nu ???

    Hur brukar du må av mediciner ?


  • MrsMangrimm
    I have a kid skrev 2014-02-16 10:57:52 följande:
    Mår du bättre nu ??? Hur brukar du må av mediciner ?

    Eftersom jag har brist på både östrogen och progresteron så är det nog inte så konstigt att jag reagerade på Pergo. Jag lyckades med konststycket att, när jag var yngre, få abstinensbesvär efter det lilla extra östrogenet som var i p-pillren jag åt då. Jag producerar så dåligt med egna hormoner att jag på egen hand har 1 ÄL per år. Så att min kropp reagerade är nog inte så konstigt egentligen. Fick gulkroppshormoner utskrivet i samband med Pergo för att ens få mens (kommer aldrig ihåg vad de heter).
Svar på tråden Pergotime