• MrsMangrimm

Pergotime

Jag avslutade i fredags min (vår) första kur med Pergotime. Har kämpat sedan juni 2012 att komma så här långt. Man har bankat huvudet i väggen ganska många gånger.
    Det finns garanterat redan en eller flera trådar om detta, men jag orkade inte riktigt leta.
    Jag har förstått när jag har läst om Pergotime att det är väldigt vanligt att man får ont i magen och så vidare. Jag har så himla ont på höger sida av magen så jag mår illa. Jag har listat ut att det antagligen beror på att jag bildar äggblåsor. Men när jag inte klarar av att jobba... Mitt humör är en annan sak. Jag har mer eller mindre grinat i snart 3 veckor. Till saken hör att jag gråter väldigt sällan. Jag är en sån som blir arg. Men inte nu, jag bara gråter. Det börjar bli väldigt påfrestande.
    Någon annan som har upplevt liknande av dessa tabletter? Eller har nåt råd om hur jag ska bete mig?
    Jag är medveten om att denna text är väldigt rörig, men hela jag är rörig...

• Svar på tråden Pergotime
  • KnytetsMamma

MrsMangrimm, var det provera eller primolut nor du fick utskrivet i samband med pergo? Fick du mens av dem? Eller började du med pergon utan blödning innan?

• I have a kid
    MrsMangrimm skrev 2014-02-16 12:38:13 följande:

Eftersom jag har brist på både östrogen och progresteron så är det nog inte så konstigt att jag reagerade på Pergo. Jag lyckades med konststycket att, när jag var yngre, få abstinensbesvär efter det lilla extra östrogenet som var i p-pillren jag åt då. Jag producerar så dåligt med egna hormoner att jag på egen hand har 1 ÄL per år. Så att min kropp reagerade är nog inte så konstigt egentligen. Fick gulkroppshormoner utskrivet i samband med Pergo för att ens få mens (kommer aldrig ihåg vad de heter).
    Aha... har också brist på progesteron men har inte fått nå för det ..... bara börjat med Pergo
  • KnytetsMamma

I have kid, har du börjat med pergo utan att ha någon blödning innan? Har det funkat för dig ändå att få igång ägglossning och kanske bli gravid efter?

• I have a kid
    KnytetsMamma skrev 2014-02-16 13:03:46 följande:
    I have kid, har du börjat med pergo utan att ha någon blödning innan? Har det funkat för dig ändå att få igång ägglossning och kanske bli gravid efter?
    Nej jag har mens varje månad , fick pergotime för att mina ägg inte släpper. Så tog dom på dag 5 EFTER att jag blödit
  • isisisis

Det är relativt vanligt att få svåra biverkningar av Pergon.
    Såsom UTEBLIVET FERTILT SEKRET!!! om dessutom påverkar cyklerna i 3 månader till.
    Simmarna kan alltså inte ta sig fram i detta sekret.
    Sömnvårigheter
    Allmän olust
    Nedstämdhet
    Lätt att gråta

Känn på ditt sekret! Känns det mjöligt så sluta med pergon!

• MalinNorr

Tog sista tabletten idag. Är sååå trött och känner mig så ledsen och irriterad för minsta lilla sak. Svettas och har ont i huvudet. Dag 1-3 kände jag obehag i magen, säkerligen äggstockarna som "spökade". Brukar inte reagera på andra mediciner/tabletter, så det är lite obehagligt när det blir så här. Knappt så jag känner igen mig själv med mitt humör just nu. Men det är väl så när hormoner börjar sprudla runt i kroppen..?

• MrsMangrimm
    KnytetsMamma skrev 2014-02-16 12:49:10 följande:
    MrsMangrimm, var det provera eller primolut nor du fick utskrivet i samband med pergo? Fick du mens av dem? Eller började du med pergon utan blödning innan?

Jag fock primolut nor. Kände igen namnet nu när jag såg det i skrift. Har fått dem utskrivet totalt 3 gånger, men har fortfarande 4 uttag kvar. Har fått mens av dem varje gång.
  • MrsMangrimm
    MalinNorr skrev 2014-02-16 19:26:31 följande:
    Tog sista tabletten idag. Är sååå trött och känner mig så ledsen och irriterad för minsta lilla sak. Svettas och har ont i huvudet. Dag 1-3 kände jag obehag i magen, säkerligen äggstockarna som "spökade". Brukar inte reagera på andra mediciner/tabletter, så det är lite obehagligt när det blir så här. Knappt så jag känner igen mig själv med mitt humör just nu. Men det är väl så när hormoner börjar sprudla runt i kroppen..?

Jag reagerade precis likadant. Som jag skrev i mitt första inlägg är jag egentligen en sån som reagerar på saker med ilska, men inte de senaste veckorna. Jag har bara gråtit. Ont i magen har jag också haft, och har fortfarande. Det flyttar sig från höger sida till mitten och sedan tillbaka till höger igen. Jag ska iväg på torsdag och ta blodprover för att se om det har gett något resultat. Jag hoppas verkligen det. Har förvisso 3 uttag kvar av Pergo, men nu känns det som att jag har bankat huvudet i den här väggen tillräckligt länge. Nu vill jag att vi ska få vår bebis!
  • Demajbebis

Har fått pergotime och även metformin utskrivet på privatklinik i Malmö (då vi inte fick någon hjälp inom landstinget på 4 år!). Tydligen skrivs detta ut till kvinnor med PCOS som jag har. Har i stort sett inga ägglossningar på egen hand. Första kuren nu på dag 17 gjordes ultraljud som visade en större äggblåsa o en lite mindre. Fick då dagen efter ta ovitrelle spruta hemma själv som gör att ägget/äggen lossnar. Har även tagit ett blodprov för progesteron som jag fick svar på i fredags där värdena visade på att jag haft ägglossning. Ett mirakel bara det tycker jag! I fredags tog jag ett tidigt gravtest från billiga tester för jag ville se om jag kunde överraska med världens bästa alla hjärtans dag present. Fick ett svagt andra streck. Beräknad mens idag, men den har inte kommit än men har testat igen med clearblue både igår o idag o d va negativt:( så förmodligen dyker mensen upp när som helst! Men än är inte hoppet ute! Så im den kommer så är det bara att köra samma procedur igen o hoppas på att det snart resulterar i ett litet mirakel eller två! :) håller tummar för oss alla!!

• MalinNorr

Håller också tummarna för oss alla! För det här är ganska olidligt att gå igenom.

Svar på tråden Pergotime