• GrönaDruvan

Underkläder

Hej!

Detta är en fråga för er som har syskon tätt, där de har i stort sett samma storlek. Där de även är samma kön på barnen.
    Hur gör ni med strumpor o kalsonger? (Trosor)
    Mina killar har samma storlek och till en början försökte jag hålla reda på vems som var vems, men det går ju inte. Så nu ligger alla strumpor o kalsonger blandat och killarna delar på det.
    Är det äckligt?

• Svar på tråden Underkläder
  • Flickan och kråkan
    GrönaDruvan skrev 2014-02-12 09:29:15 följande:
    Det är ju MÄNGDER med kalsonger, HUR ska man kunna hålla reda på vems som är vems när det är 1000 olika mönster...
    Man får anställa en kalsongansvarig resursperson .

Mina har blivit 6 respektive snart 5. De är jättenoga med andra kläder (vems som r vems), men kalsonger och strumpor plockar de bara. Yngsta har numera fått för sig att han enbart ska ha olika strumpor så att hålla reda på vems som är vems inns ite på kartan. Kalsonger skulle man i och för sig kunna namna om man vill ägna tid åt att sortera (?), men strumpor. 
  • pigglet

Jag har funderat över samma sak. Men det har blivit så att de föredrar olika trosor, så där blev det olika. Sockar fick de också typ egna, även om det blandas rätt friskt. Men mest praktiskt hade ju varit att låta alla ha samma.

• cosinus

Strumpor delar de. De två äldsta har samma storlek på både rumpa och fötter (dock olika kön) och de två yngsta likaså (även de olika kön)

Jag har inga problem om lillebror någon gång råkar ta storebrors kalsonger, vissa kan han ha utan att de ramlar av. Han ärver vissa men storebror brukar faktiskt hinna nöta ut det mesta så det är i praktiken rätt lite som ärvs.

Samma mellan systrarna, den äldre som fyller 10 i år har ff sina trosor i strl 110/116 (även om jag köper nytt i 122-128) och har haft vissa sen dagistiden. Trosor i strl 86/92 har gått i arv men mer kommer knappast ärvas då allt nöts ut.

Men nej jag har inga problem att fräscha underkläder ärvs. Jag snor f ö min mans strumpor ibland (vi har ungefär lika stora fötter)

• Natulcien

Men man tvättar ju? Vore det "äckligt" trots tvätt, så vore det ju lika äckligt att återanvända sina egna trosor och kalsonger...och det antar jag att de flesta gör..? Flört

• Rocket Mania
    Natulcien skrev 2014-02-12 10:56:16 följande:
    Men man tvättar ju? Vore det "äckligt" trots tvätt, så vore det ju lika äckligt att återanvända sina egna trosor och kalsonger...och det antar jag att de flesta gör..? Flört
    Alltså, jag skulle ju inte bli förvånad om vissa här på FL slänger trosorna efter en dags användning. Det är en sådan sjuk bacillskräckshysteri att jag blir både fnissig och förskräckt. Handdukar används EN gång, lakan tvättas flera ggr i veckan. Kläder byts flera ggr per dag. Allt är fullt av äckliga bakterier osv. Fattar folk inte vad de gör med sin miljö? Försurade och förstörda vatten osv. DET om något är väl sjukt äckligt?
  • Liten elak och intelligent

Här hemma delar 5-åringen och 8-åringen på alla kalsonger. Strumpor hamnar i en låda som jag och alla tre barnen delar på En gång ärvde femåring kalsingar av en dagiskompis också.

Äckligt? Inte det minsta!

Handdukar byter jag dock ofta! Handdukar till händerna varje dag och duschhanddukar används max tre duschar innan de tvättas.

• Natulcien
    Rocket Mania skrev 2014-02-12 11:19:29 följande:
    Alltså, jag skulle ju inte bli förvånad om vissa här på FL slänger trosorna efter en dags användning. Det är en sådan sjuk bacillskräckshysteri att jag blir både fnissig och förskräckt. Handdukar används EN gång, lakan tvättas flera ggr i veckan. Kläder byts flera ggr per dag. Allt är fullt av äckliga bakterier osv. Fattar folk inte vad de gör med sin miljö? Försurade och förstörda vatten osv. DET om något är väl sjukt äckligt?
    Ja...med den bacillskräcken så kommer vi snart inte att ha något rent vatten kvar att tvätta i...och då får alla återanvända sina kallingar, utan att tvätta dem...bara lufta dem lite mellan varven...i den kemikaliestinna luften... Förvånad
  • cosinus
    Rocket Mania skrev 2014-02-12 11:19:29 följande:
    Påminner mig om en äldre släkting. Ungkarl, bonde, tvättade inte överdrivet ofta.

Han köpte kallingar, använde dem 1-2 veckor och eldade sen upp dem. Häpp, tvättbehovet minimalt :)
  • MissEofc

Nu har inte jag två barn, men om jag haft det hade jag NOG inte låtit dom använda/ärva trosor. Strumpor hade dock varit okej.
    Sen vet jag inte om jag ändrat mig när den dagen väl kommer

• GrönaDruvan
    MissEofc skrev 2014-02-12 14:06:45 följande:

Nu har inte jag två barn, men om jag haft det hade jag NOG inte låtit dom använda/ärva trosor. Strumpor hade dock varit okej.
    Sen vet jag inte om jag ändrat mig när den dagen väl kommer

Jag blir mkt imponerad om du klarar att hålla ordning på det om du får barn av samma kön och som har samma storlek.

Berätta hur du gör isåfall
  • cosinus
    GrönaDruvan skrev 2014-02-12 14:24:01 följande:
    Jag blir mkt imponerad om du klarar att hålla ordning på det om du får barn av samma kön och som har samma storlek.
    Berätta hur du gör isåfall
    Fast det hade jag fixat. Jag har koll på vart enda plagg vi äger vem som använder det för tillfället, prickar så gott som alltid vilken storlek det är och vad det har för tvättråd. Så hade jag haft barn med samma storlek och bara köpt olika färg så hade jag kommit ihåg. Sen glömmer jag en massa vettigt men sånt här sitter och jag kan inte begripa hur min man kan sortera kläderna fel :D

Enda gången jag läser en storlekslapp är när vi har identiska plagg fast det bara skiljer en storlek. Det händer ibland att jag köper likadana strumpor dels i strl 25/27 och 31/33 och efter några tvättar kan de se rätt lika stora ut.
  • MissEofc

Skrev ju att jag vet inte hur det blir den dagen jag har två barn ;) om det blir en lillebror lär det inte bli så svårt, blir det en lillasyster så blir det nog inte heller svårt, för då kommer det vara så många år mellan dom att det inte kommer bli svårt. Så jag är väl inte direkt rätt person att svara egentligen :)

• GrönaDruvan
    cosinus skrev 2014-02-12 14:38:21 följande:
    Fast det hade jag fixat. Jag har koll på vart enda plagg vi äger vem som använder det för tillfället, prickar så gott som alltid vilken storlek det är och vad det har för tvättråd. Så hade jag haft barn med samma storlek och bara köpt olika färg så hade jag kommit ihåg. Sen glömmer jag en massa vettigt men sånt här sitter och jag kan inte begripa hur min man kan sortera kläderna fel :D

Enda gången jag läser en storlekslapp är när vi har identiska plagg fast det bara skiljer en storlek. Det händer ibland att jag köper likadana strumpor dels i strl 25/27 och 31/33 och efter några tvättar kan de se rätt lika stora ut.
    Fast kalsonger finns sällan i enfärgat och nästan alla är motiv på ju..
  • Scratt

Mina tjejer har strumpor i samma storlek och vissa trosor som är i samma storlek. Ibland hamnar det ju såklart fel, men dom har sina egna. Framför allt trosor, trots tvätt så hade inte jag velat dela trosor med min syster, varken nu eller som barn.

Mina tjejer har inget emot att dela dock och om jag ser att dom råkar ha tagit fel så säger jag ju inget.

Jag vet faktiskt inte hur jag kan se vems trosor som är vems men det kommer jag ihåg från när jag köpte dom på något sätt.
    Annars går det ju att namna dom

Svar på tråden Underkläder