• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-24 18:39:51 följande:

Du erkänner alltså att du inte har något svar?

Nej. Det erkänner jag ju inte. Varken jag eller nån miljöpartist har påstått någotdera. Har inte påstått mig kunna lösa dessa situationer, har inte heller påstått mig vara utan idéer.

Du däremot driver ju med MP, vilket är lite märkligt om du själv förespråkar en lösning som bara verkar skapa fler och fler problem i dessa områden? Och om du själv inte har nån lösning?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska vara lätt!
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 19:01:33 följande:
    Nej. Det erkänner jag ju inte. Varken jag eller nån miljöpartist har påstått någotdera. Har inte påstått mig kunna lösa dessa situationer, har inte heller påstått mig vara utan idéer.

Du däremot driver ju med MP, vilket är lite märkligt om du själv förespråkar en lösning som bara verkar skapa fler och fler problem i dessa områden? Och om du själv inte har nån lösning?
    Det enda jag fått är undanglidningar och motfrågor.

Konkret: Hur löser man problem som t.ex. IS och Boko Haram med ickevåld? Skicka dit random ickevåldsförespråkande miljöpartist eller F?-fåne lär bara sluta med tv-sänd halshuggning av denne/dessa.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-24 19:09:56 följande:

Det enda jag fått är undanglidningar och motfrågor.

Konkret: Hur löser man problem som t.ex. IS och Boko Haram med ickevåld? Skicka dit random ickevåldsförespråkande miljöpartist eller F?-fåne lär bara sluta med tv-sänd halshuggning av denne/dessa.

Haha.

Tack detsamma. Du ger ju inte raka svar direkt.

Och hur skulle det sluta om vi skickade ett gäng Alliansanhängare med varsin AK5?

Bra?

Exakt varför ska jag komma med seriösa lösningar till någon som bara verkar vilja raljera?
  • Digestive
    sverker11 skrev 2014-08-23 20:54:01 följande:

Hmm.. var inte Charles Mansons en hippie?

Som det stod - hippes är per definition inte våldsamma.
  • Tom Araya
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 15:46:57 följande:
    Känns som om du har en svart/vit bild av verkligheten och historien
    Är det bästa svar du har på mitt påstående?
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 15:46:57 följande:
    Men nu är jag ju inte miljöpartist, men visst. Om du skaffar en AK5 och åker och löser IS-situationen först. Så kan jag tänka mig att åka och testa mina metoder i Afghanistan sen!
    Varför ska jag åka först?

Soldater har redan gjort vad de kunnat, med vapen i hand, med blandat resultat (våld löser inte allt), så nu är det icke-våldsförespråkarnas tur att visa vad de går för.
    Men ISIS, Ukraina och Mali är kanske för farligt för er...? Obestämd
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 16:00:40 följande:
    Med svart/vit menar jag t.ex.

Att du är den första jag sett på länge som hävdar att våldsamma metoder har varit effektiva i Afghanistan
    Nådde inte Mujaheddin framgång med våld mot Sovjetunionen?

Nådde inte talibanerna framgång att slå tillbaka mujaheddin med våld?

Nådde inte ISAF framgång att slå tillbaka talibaner, Al-Qaida m.fl. med våld?

Hur hade det sett ut och hur mycket hade inte folket fått lida om mujaheddin fått fortsätta sin våldtäkt på landet eller om talibanerna fått fortsätta vid makten?
    Och att du kanske borde fråga innevånarna i diktaturen Kuwait hur befriade de är? Speciellt minoritetsfolken
    Det hade varit bättre med Saddam Husseins Irak vid makten istället?
    Och att din syn på slutet av WWII är nog grovt romantiserad, där Stalin mer eller mindre fick halva Europa och västmakterna stärkte sitt grepp om stora delar av resterande världen.
    Nazistmakt och fortsatt utrensning av oliktänkande, handikappade, romer, judar och annat avvikande hade varit bättre menar du?

Jag skulle påstå att i alla fall västra Europa haft det mångfalt bättre.

• Tom Araya
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 15:42:36 följande:
    Innan du kräver att jag ska hosta upp en lösning på ett av världens svåraste problem, kan du ju börja med att förklara hur man löser det med våld
    Enkelt. Med vapen eliminerar man bestående problem.
    De som krigar, erövrar, mördar, våldtar med våld och militär/paramilitär makt i offensiva, aggressiva och fullständigt demokratividriga syften och mål är ett problem och lägger de inte ner sina vapen är de bestående problem.

En person som inte sköter sitt jobb och är otrevlig mot kollegor och kunder ger man foten.

Man sätter brottslingar i fängelse.

Det är ett drastiskt och rationellt sätt att hantera problem när man inte tror på förändring hos de som utgör problemet.

Hur tycker du våld ska mötas och vilket resultat förväntar du dig?
    Om problemen kunde ha lösts med icke-våldsmetoder, varför har man då inte gjort det? Den kapaciteten borde finnas hos varje drabbad civilist.
    Tror du inte folket i dessa länder försökt protestera och möta våldet på det sätt obeväpnade civilister har möjlighet till?
  • Tom Araya
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 18:26:21 följande:
    Nej då.

Det är bland andra du som gör narr av MP och raljerar om att deras lösningar inte skulle funka för att lösa problemen i t.ex. Syrien och Irak och Palestina.

Men det är väl rätt märkligt att håna MP, om om du inte HELLER har några lösningar på dessa situationer?

Det är märkligt att håna ickevåld om du erkänner att våld inte heller har funkat?
    Det är lätt att koma med egna lösningar och såga andras, när man inte provar och bevisar effekten av sina egna lösningar.
  • Linnea1994
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 18:26:21 följande:
    Nej då.

Det är bland andra du som gör narr av MP och raljerar om att deras lösningar inte skulle funka för att lösa problemen i t.ex. Syrien och Irak och Palestina.

Men det är väl rätt märkligt att håna MP, om om du inte HELLER har några lösningar på dessa situationer?

Det är märkligt att håna ickevåld om du erkänner att våld inte heller har funkat?
    Undrar när ni MP skall lyfta blicken och ta reda på fakta innan nu spyr ut er galla.
    VEm var det egentligen som startade "kriget" i Gasa? Det var i allafall INTE Israel som sköt dom första raketerna...

I utfrågningen i går såg vi tydligt att MP INTE kunde ville svara på hur dom skall lösa diverse saker. Den här är ju rätt bra också:
    https://www.facebook.com/rodgronrora/photos/a.578375602232717.1073741829.560380734032204/713106852092924/?type=1&theater
  • Rataxes
    Quintus Zebra skrev 2014-08-24 19:17:25 följande:
    Haha.

Tack detsamma. Du ger ju inte raka svar direkt.

Och hur skulle det sluta om vi skickade ett gäng Alliansanhängare med varsin AK5?

Bra?

Exakt varför ska jag komma med seriösa lösningar till någon som bara verkar vilja raljera?
    Du har påstått att du har lösningar, visa det då istället för att svamla.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Quintus Zebra
    Rataxes skrev 2014-08-25 11:37:57 följande:

Du har påstått att du har lösningar, visa det då istället för att svamla.

När påstod jag det?

Varför ska jag dela med dem i en tråd där syftet verkar vara att håna MP, trots att man själv har noll vetenskapliga belägg för sin egen lösning?
Svar på tråden Varför hatar folk MP?