Mentat skrev 2014-09-15 13:04:49 följande:
Därför att media hyllar (F!), vilket är totalt ologiskt då de är sexister. Rasism oh sexism är precis lika illa och borde vara exakt lika motbjudande.
I medias ögon är det dock inte så. Att samarbeta med (F!) är helt riskfritt ur synvinkeln att man inte kommer att få något ilsket mediadrev efter sig.
Ja. Det är lika illa.
Men ditt resonemang nu skulle kunna användas för att förringa alla förtryckta gruppers rätt att slåss mot förtryck.
Hur ska man motverka sexism utan att prata om kön?
Var Nelson Mandela rasist? Under sin kamp mot Apartheidregimen var han tvungen att fokusera på hudfärg rätt mycket?
Är kvinnor i Saudiarabien som talar om manliga förtryckare sexister?
Har du en idé om det så får du gärna komma med en lösning. Forskningen kring förtrycktas kamper har kämpat med denna paradox väldigt länge. Så en lösning vore eftertraktad.
Vi har idag en situation där kvinnor i världen förtrycks på ett sätt som nästan saknar motstycke. Hundratals miljoner kvinnor och flickor förtrycks och misshandlas och särbehandlas på grund av sitt kön.
Enligt ansedda tidskriften The Economist, som har tittat på födelsetalen i världen, så saknas två miljoner kvinnor varje år.
Två miljoner kvinnor som försvinner och dödas varje år är ett folkmord som får till och med förintelsen att blekna i jämförelse.
Vi har i Sverige haft ett strukturellt förtryck mot kvinnor. Det är som jag kan se det ett historiskt faktum. Håller du inte med?
Exakt när i tiden slutade ojämlikheterna i maktpositioner och löner m.m. att bero på detta förtryck? Exakt när i historien blev det så att alla män som tjänar mer än kvinnor och alla män som har mer makt än kvinnor att ha det på grund av egna kvaliteter och meriter? Hur vet du detta?
För egen del röstar jag inte på FI. Men jag förstår varför verkligheten får människor att vilja kalla sig för feminister och får människor vilja kämpa mot förtryck av kvinnor.
Att likställa alla som vill motverka förtryck mot kvinnor med rasister är i mina ögon inte ok.