Inlägg från: Rutgers |Visa alla inlägg
  • Rutgers

Varför hatar folk MP?

Tom Araya skrev 2015-05-12 02:05:06 följande:
    Förutom folkens självbestämmanderätt, finnas tre kriterier som ska vara uppfyllda för att man ska kunna utropa en stat enligt folkrätten: Det ska finnas ett territorium, det ska finnas en befolkning på territoriet som kan vara statsbärande, och det ska finnas en regering som kontrollerar territoriet
    www.svenskafreds.se/pax/inget-brott-av-ryssland-erk-nna-stat
    Va? Menar du att Palestina inte är ett territorium? Vad är det då, en hundvalp?

"som kan vara statsbärande" öh vilka skulle inte vara det?...

"regering som kontrollerar" det är faan så många % av jorden isf. Tveksamt om det skulle finnas ett enda land.

Vagaste 3 saker jag någonsinhört. Så otroligt godtyckligt att det inte kan användas till något överhuvudtaget.

Kunde lika gärna stått "vi anser att det skall vara så"
  • Rutgers
    kenneth768768 skrev 2015-05-14 21:21:10 följande:
    Men jag tror inte man kan avfärda texter som man har lust med det argumentet. Jag tror inte heller att texter som skrivs utgår från vad som kommer sälja mest lösnummer. Aftonbladet är liksom inte "En ding, ding värld".
    Och jag tror även att en politisk redaktion håller en relativt fast linje i sina åsikter.

Så vi måste sudda din "End of story".
    Skillnaden på Ding ding och AB är att DD vet om det de skriver är sant eller inte. AB tror sig veta att det är sant...

• Rutgers
    themia skrev 2015-05-16 16:15:28 följande:
    Punkt 1 - 2 är MP:s främsta politiska mål. Hade vi haft egen majoritet, skulle det varit genomfört redan.
    Hur har ni tänkt det?

• Rutgers
    themia skrev 2015-05-19 22:10:22 följande:
    Kärnkraften är ingen hållbar teknik. Den innebär en ofantlig och ofantligt dyr anläggning på ett ställe, med avancerade, och därför sårbara, driftsystem och är beroende av ett sårbart distributionsnät.

Framtiden finns i lokal elproduktion, små anläggningar i form av solceller, vindkraft, biogas, geotermisk energi mm.
    I kombination med energisnåla hus och s.k. smarta elnät kan i princip varje fastighet bli självförsörjande på el.
    Jag talar inte om science fiction, denna utveckling pågår för full landet runt.

Industrin klarar sig på vattenkraften
    Är du medveten om att vintertid går praktiskt taget  all produktion från kärnkraften till uppvärmning av bostäder, ett enormt slöseri?

Därtill kommer det faktum att det idag är så gott som omöjligt att investera i kärnkraft och få pengarna tillbaka. Därför byggs ingen kärnkraft.
    Att den är dyr står dock i relation till att den producerar mycket. Priset per kw/h är det som räknas.

Sårbart och farligt? Kolla du upp hur många som dött i olika energiproduktioner och du kommer bli förvånad. Vattenkraft är enormt farligt...

Med tanke på att MP är ett storstadsparti så låter "lokal elproduktion" enbart patetiskt. Bygg du vindkraftverk *I* Stockholm inte utanför och så det blir egenförsörjande. Jag lovar, du kommer iaf få debatten om invandring att helt och hållet bli tyst....

De flesta vill väl inte ha minusgrader hemma. Men vad tvingar dig? De flesta av oss andra tycker om när det är plusgrader.

Att det är omöjligt att investera i kärnkraft kan ha att göra med att det mesta är förbjud att forska i. Tro faan att de som vill sysla med det flyttar till Frankrike.

• Rutgers
    themia skrev 2015-05-20 11:51:53 följande:
    Sårbart ja, ett kärnkraftverk som tvingas stänga innebär et avsevärt avbräck i elproduktion. Det är dessutom ett förstklassigt mål för krigshandlingar eller terrorism.
    Men farligt har jag inte påstått - i varje fall inte så länge det fungerar.
    Hitta inte på.

Lokal elproduktion är perfekt för små orter där elförbrukningen till största delen utgörs av direktverkande el. I storstäder är fjärrvärme det mest energieffektiva.
    Vindkraftverk i städer? Knappast, men solceller och/eller solvärme kan installeras i princip på varje hustak.

Nej, jag vill inte ha minusgrader hemma.

Det är inte förbjudet att forska om kärnkraft, men troligen är det mindre intressant att investera i kärnkraftsforskning när alternativen blir allt billigare, och et i rasande fart.
    Kanske just därför som vi vill att det skall byggas fler, inte stänga ner. Tro faan det blir sårbart ur den synvinkeln när ni stänger ner och vägrar bygga nya.

Jo, men nu råkar det fungera rätt bra. Sen att Sovjet hade lite annan inställdning till det mest i världen och där även säkerhet ingick är en annan sak.

Hitta på om vattenkraft då eller? Har du kollat hur många som omkommit där? Gör det... ca 10 ggr fler än kärnkraft i Sverige och säkert en 100ggr mer utomlands.

Spela roll hur de små ortoerna gör då de bara är en bråkdel. Det är massan du måste inrikta dig på, inte sista 5%. Solceller i januari för att värme hus är en kanonide om man vill frysa.

Hur har du tänkt få plusgrader då?

Aha så man får forska på gen5 här? Sen när?

• Rutgers
    themia skrev 2015-05-20 12:22:50 följande:
    Kan inte påstå att vindkraftverk är särskilt vackra, men det är inte de ca 50000 stora kraftverksstolpar som behövs för att distribuera kärnkraftselen heller.
    Är de finare eller fulare än 500 000 stora kraftverksstolpar för att distribuera vattenkraft?
  • Rutgers
    themia skrev 2015-05-20 23:03:42 följande:
    Lokala smarta elnät är normalt anslutna till riksnätet och levererar ut överskottet när den lokala förbrukningen är låg och köper el när den lokala förbrukningen är hög.
    Men vitsen med "smarta elnät" är just att de är smarta dvs. de anpassar ständigt produktion och konsumtion för bästa verkningsgrad.
    Eftersom merparten konsumeras lokalt blir belastningen på riksnätet lågt.
    Elnäten har alltid varit smarta. El produceras bara när det behövs, det ingår i energiprincipen. Sen undrar jag hur ditt riksnät ser ut när det inte är några stolpar? Iofs har man grävt ner ett fåtal stamledningar det är sant. Kanske 2%?

Det sista är inte sant. Vattenkraften ligger till stor del i norrland och därifrån går det en hel drös med ledningar till södra Sverige.
  • Rutgers
    themia skrev 2015-05-20 23:12:23 följande:
    Om du med "ni" menar MP så stänger vi inte några kärnkraftverk, det gör däremot Vattenfall.

Det är numera tillåtet att projektera kärnkraftverk, med dock utan statliga subventioner.
    Jo, men ni straffbeskattar kärnkraft och subventionerar vind. Klart det blir så då. De som bygger och driver vill tjäna pengar. De skiter i vad som är bra.

Ja, dagens (eller ja, den typen som byggdes på 70-talet) standard. Men att bygga NYA nej.
  • Rutgers
    Linnea1994 skrev 2015-05-21 11:46:22 följande:
    Du kan inte svara på frågan det vi alla frågat dej eftersom du tycker elstolparna
    är lika hemska att se på som vindkraftverken:
    Vad är det för skillnad på elstolpar (och kablage till dessa) för kärnkraft jämfört med tex från vattenkraft???
    Hon svarade inte på mig helleri den frågan (knappt någen annan heller). Jag hoppades på att hon skulle lägga märke till att jag skrev ut med flit att det är mer stolpar för vattenkraft än kärnkraft eftersom det är betydligt kortare sträcka att transpotera ström ifrån Forsmark än Stornorrfors (utanför Umeå) till Stockholm. Men icke...

• Rutgers
    themia skrev 2015-05-21 00:38:39 följande:
    Du är dåligt informerad.
    Här kan du läsa på
    www.svenskenergi.se/Vi-arbetar-med/Fragor-K-O/Smarta-elnat/
    Bah. Det är bara ett modeord för att få sälja konsulttjänster. Ungefär som Smart-TV om TV eller Molnet i datorvärlden. Att man själv kan avläsa sin elmätare i realtid är såklart bra så man kan se vad man konsumerar just nu och därmed testa och stänga av för att se vad det gör för värden. Det var lite drygt att göra det föärut då en elgubbe kom hem en gång om året och avläste mätaren.

Elektronerna som väl åker i ledningarna fungerar på exakt samma sätt som för 100 miljoner år sedan.

Svar på tråden Varför hatar folk MP?