-
Vad har det med politik att göra med?KillBill skrev 2015-05-23 14:40:56 följande:Så om vi exempelvis pratar om sverigedemokraterna så tycker du att det är intressant att lyfta fram, belysa och diskutera att representanter för sverigedemokraterna gjort sig skyldiga till våldtäkt, grovt vapenbrott, narkotikabrott osv. (Jag förstår att detta bör diskuteras i en annan tråd)?
-
Jag tycker det är en jävla skillnad vad en polikter säger i politiska frågor mot vad icke-poliker säger. Det sker som bekant olagligheter inom alla yrken, så det är inte särskilt intressant.KillBill skrev 2015-05-23 15:22:36 följande:Jag svarar Tom som tycker att det är intressant att belysa och diskutera vad parternas representanter säger och gör även om det inte är kopplat till partilinjen. -
Jag trodde det var vad de säger. Vad de gör är inte särskilt intressant. Att de gör olagliga saker är väl förhoppningsvis alltid utan för partiets offciella linje. Nej, det anser jag inte vara intressant i diskussionen om politik.Tom Araya skrev 2015-05-23 15:57:45 följande:Mmm, fast nu talade vi om vad politiker säger och gör, även när det går utanför partiets officiella linje. Det anser jag är relevant i diskussion om politik. -
Skulle vara intressant om någon orkade sammanställa hur fördelningen av resefärdsätt står till för denna kongress. Undra om bilar+flyg har mer eller mindre än 50%.bütter2 skrev 2015-06-12 22:10:31 följande:Är det någon som verkligen funderat efter vad som händer om MP lyckas driva igenom sina vansinniga super-tåg mellan Stockholm och Göteborg?
Jo att alla andra i landet får SÄMRE tågförbindelser, då tågen inte klarar tidskraven om dom måste STANNA vid små byhålor som Norrköping, Linköping m.fl.
-
Det beror på att flygplan har rabatt på bränslet. Skulle de betala 14kr litern som bilar får göra skulle flyget läggas ner på en dag. Men jag håller helt med dig att supertåg är bortkastat. Man borde istället satsa på vanlig järnväg. Tiden för att "flyga" mellan city och city är dock väldigt likt de där 2.45. Skall man åka Arlanda - Landvetter är det dock snabbt men det skall man sällan.bütter2 skrev 2015-06-13 00:28:37 följande:Den uppskatta kostnaden för att bygga en ny bana mellan Stockholm och Göteborg ligger på mer än 250 Milliarder. Nuvarande restid (trafikverket) är 2:45, dvs under 3 timmar. Ett juste flygplan kostar 250 Millioner eller varför inte det dubbla.
-
mao har de ett billigare pris...Linnea1994 skrev 2015-06-15 10:08:58 följande:Nej dom får ingen rabatt på bränslet. Dom är inte lika straffbeskattade som vi andra är på drivmedel bara.
-
Men idag kör X2000 snabbare än X3000. X3000 har dock mer folk per meter. Det går säkert bygga om X2000 för 250 om man nu vill. De kan köra i 250 men det är inte bra i längden.Flash Gordon skrev 2015-06-16 08:59:59 följande:X3000.
De nya snabbtågen heter X3000 och är de som gäller från och med nu.
De går att köra snabbare än X2000 men saknar det här med lutande vagnar vilket gör att de kräver rakare banor för att köra snabbt.
-
1. Korrekt, men medelfarten är högre för X2000.Flash Gordon skrev 2015-06-17 11:30:58 följande:Nä, inget tåg i Sverige får köra fortare än 200 idag och det klarar både 2000 och 3000 av.
Oavsett vilket tåg man vill köra i 250 måsta man punktvis bygga om de befintliga banorna.
2. Snarare punktvis som är klart för 250. -
Vore intressant om staten blir stämd på 20 miljarder. Då borde MP bli utkörda ifrån regeringen.Betonghäck skrev 2015-08-31 22:34:24 följande:Ja, nu har (MP) kohandlat sig till en nedläggning av kalkproduktionen på Gotland, i utbyte mot ?någonting? de skall stödja Sossarna med.
Ja, men det var väl bra att Oinareskogen (som ligger på kalkfyndigheterna) blir en naturpark. Den som gillar naturen gläds.
Men, vad som inte framgår är *konsekvenserna* av detta beslut
-
Läste ett intressant inlägg i FidoNet för en 20 år sedan. Samma klagade där som här (rätt intressant isig...). Det var vanligt att folk klagade på den höga nivån av brus som drog ner debatten till låg nivå. Och såklart klagade många på många andra. Rätt var det var kom det ett inlägg som sa att det är meninglöst att försöka minska bruset, det händer inte ändå.FDFMGA skrev 2015-09-10 19:24:59 följande:Javisst.oOOo oOOo skrev 2015-09-10 11:21:35 följande:Kanske skall förtydliga min fråga.
Vad är skillnaden ur ditt perspektiv när du använder epitetet 'skrikhögern' gentemot när någon annan anväder epitetet 'svetsaren'?
Ur mitt perspektiv är du lika fel ute som dem du kritiserar. Det blir ju lätt så att du blir bemött precis som du bemöter andra. Det märkliga är att du verkar tycka att det är ok att skriva som du gör medan andra inte har det.
Sådan diskrepans på en ju att tro att alla hästarna inte är hemma riktigt hos dig.
Ur mitt perspektiv bottnar din fråga i samma oförmåga att skilja mellan person och åsikt som man även kan se hos dem som anser att det är rasism eller personhets att kritisera SD eller skrikhögern.
När jag skriver skrikhögern syftar jag på en grupp människor som förenas av åsikter och sättet att ge uttryck för dessa. Flash Gordon är långt från ensam om att syssla med att ge politiska meningsmotståndare öknamn och när de gör detta vill eller förmår de inte att skilja mellan person och åsikt.
Att kalla någon Fritjof eller Åsnan Rövhår är ingen åsiktskritik, det är enbart ett personangrepp och dessutom ett klassiskt sätt att försöka förminska en annan människa.
I många avseenden är vi - och identifierar oss med - våra namn. Det vet egentligen minsta barn och det är väl också därför öknamn är en så vanlig del i mobbningen i skolorna.
Jag tycker att det är på sin plats att "vuxenvärlden" säger ifrån, oavsett om det handlar om mobbning i skolan eller om det rör sig om representanter för SD-sekten, skrikhögern eller andra som aldrig mognat tillräckligt mycket för att kunna klara av distinktionen mellan personangrepp och kritik av åsikter.
Dessutom tror jag inte att beteendet är nyttigt för dem som ägnar sig åt detta, att det kan liknas vid att lätta på trycket i byxorna, det luktar inget vidare om resultatet efter en stund även om det kan tyckas värma en smula när trycket lättar.
Istället bör man igonera alla dåliga inlägg och skriva vettigt, på sätt höja nivån. Höjer man signalvärdet höjs signal/bruset-förhållandet. Att försöka minska bruset kommer ändå inte lyckas.
Du kan när du vill skriva intressanta inlägg. Fortsätt med det och låt de som vill dra ner debattnivån göra det. Det syns igenom på forum vilka som tillför något. Dras du med neråt får du ändå inte fram några poänger.